یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دود ناشي از قليان، داراي مواد سمي است كه عامل اصلي بيماري سرطان ريه و بيماري قلبي و عروقي شناخته شده است ، نخبگان اجتماعي که داراي مقبوليت اجتماعي نيز هستند مصرف قليان را ناپسند مي‌دانند که اين افراد با توجه به جايگاه و ميزان مقبوليت خود مي‌توانند در جامعه تاثيرگذار باشند.
يکي از علت‌هاي گرايش به قليان استفاده از آن در جمع‌ خانوادگي است، در جمع‌هاي خانوادگي قليان پاي ثابتي دارد و متاسفانه کشيدن قليان به يک فرهنگ در مهماني‌هاي خانوادگي تبديل شده و عدم قبح آن نيز باعث مي‌شود تا جوانان و حتي پيران در کنار يکديگر به راحتي قليان را استعمال کنند.
پسران در سنين نوجواني و جواني و در جمع‌ همسالان خود خصوصاً پس از ورود به دانشگاه و احساس استقلال فکري، متمايل به استعمال دخانيات از جمله قليان مي‌شوند.
درصد مبتلايان به سرطان ريه در کساني که قليان استعمال مي‌کنند پنج برابر افراد عادي است و اين افراد 12 درصد بيشتر از افراد معمولي دچار بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شوند.
آثار مخرب آن، سرطان لب و دهان سرطان مثانه، بیماری‌های قلبي، گرفتگي عضلات، چروکيدگي پوست، زردي دندان، تولد نوزادان نارس و کودکان کم‌هوش از عوارض مصرف قليان می‌باشد.
از آنجا که استعمال دسته‌جمعی قليان در برخي خانواده‌ها به نوعي فرهنگ تبديل شده حتي بعضي خانواده‌ها از اينکه در بوستان‌ها نمي‌توانستند قليان استعمال کنند ناراضي بودند، نکته قابل‌توجه در بحث قليان عدم قبح اجتماعي و قانوني در مصرف است و حتي فرا‌تر از آن تبديل شدن مصرف قليان به عنوان يک فرهنگ و تفريح دسته‌جمعی است.
 اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعي لرستان

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا