یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همایش بررسی راهکارهای عملی تحقق حماسه اقتصادی با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی صبح روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت در دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش يافته به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، در این همایش که توسط اتاق خرم‌آباد و با همکاری دفتر نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان برگزار شد، حاضران به ارائه‌ی نقطه‌نظرات خود در این زمینه پرداختند.

رییس اتاق خرم‌آباد با طرح سؤالاتی از قبیل  "تحقق حماسه‌ی اقتصادی به چه ابزارهایی نیاز دارد" گفت: آیا برای جهش در حوزه‌ی اقتصادی، منابع مالی کافی در اختیار داریم؟ آیا سیاست‌ها و قوانین مشخص و روشنی در زمینه‌ی پیشرفت اقتصادی وجود دارد؟ آیا نیروی انسانی تربیت‌شده در کشور برای تحقق هدف حماسه‌ی‌ اقتصادی وجود دارد؟ آیا توان علمی و دانش مورد نیاز و توان مدیریتی برای محقق شدن این مسأله فراهم است؟

حسین سلاح‌ورزی افزود: رئیس اتاق خرم‌آباد اذعان داشت: بسیاری از شرایط فوق برای دست‌یابی به اهداف متعالی نظام جمهموری اسلامی وجود دارد و البته کاستی‌هایی هم وجود دارد که با تدابیر لازم برطرف خواهد شد.

 

زن کارآفرین برتر جان اسلام: مسائل داخلی از تحریم‌ها آزاردهنده‌تر است

در ادامه، مهمان ویژه‌ی این همایش و کارآفرین برتر جهان اسلام، به یکی از امتیازات ویژه‌ی نشست مذکور اشاره کرد و گفت: تعامل و نزدیکی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با دانشگاه‌ها اتفاق مبارک و مهمی است که نباید از آن غافل باشیم.

سیده فاطمه مقیمی با اشاره به اسامی سال‌های گذشته از قبیل «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» گفت: تحریم‌های اقتصادی، کشور ما را از پا درنیاورده است و بیشتر از آن شاید مسائل داخلی باشد که معضلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.

وی با بیان این‌که ایجاد کسب و کار یکی از دغدغه‌های دنیای امروز است افزود: نگرانی امروز کشور ما، نسل جوان و مسأله‌ی اشتغال آنان است.

مدیر اجرایی در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی در ادامه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط با نهادینه کردن فرهنگ جدید در احترام به زنان اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ حضور زنان در جامعه‌ی اقتصادی را بپذیریم و قابلیت‌های آنان را باور داشته باشیم.

مقیمی یکی از عوامل توسعه را توجه ویژه به نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: طبق تحقیقات بانک جهانی در سال 1992 برای شروع کسب و کار به 80 درصد سرمایه‌ی مالی و 20 درصد نیروی انسانی نیاز بوده است؛ اما در سال 2012 این ارقام به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کرده است به گونه‌ای که طبق آخرین بررسی‌ها برای شروع کسب و کار به 40 درصد سرمایه‌ی مالی و 60 درصد نیروی انسانی نیاز است و این اعداد نشان از ارزش‌گذاری به سرمایه‌ی نیروی انسانی است.

رییس شورای مشترک ایران و گرجستان با بیان این‌که کشور ما تنها در دهه‌ی اخیر به مقوله‌ی کارآفرینی توجه کرده است، گفت: کارآفرینی می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌ی اصلی در منطقه و جامعه‌ی انسانی ارزش‌گذاری شود.

مقیمی با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه شروع کسب و کار گفت: هر چند زمینه‌های راه‌اندازی یک کسب و کار تا اندازه‌ای مشکل است، ولی طبق آخرین آمار بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود در سال 2013 وضعیت کسب و کار ارتقاء پیدا کند.

وی در ادامه به قانون مستمر بهبود روش کسب و کار که یکی از قوانین اتاق‌های سراسر کشور است، اشاره کرد و افزود: این قانون در سال 91 در مجلس مصوب و ابلاغ گردید، ولی متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

بانوی برتر کارآفرین جهان اسلام با تأکید بر این‌که بخش خصوصی باید بزرگ‌تر از بخش خصوصی باشد گفت: خصوصی سازی یکی از مواردی است که حضور بخش خصوصی را در توسعه‌ی اقتصادی بیشتر نشان می‌دهد.

مقیمی با بیان این‌که میزان تولید ناخالص ملی در هر کشور و خروجی بحث‌های اقتصادی نمایانگر رشد اقتصادی است گفت: با توجه به تجربیات، تخصص‌ها و تحصیلات زنان باید حضور آن‌ها را در بحث‌های اقتصادی روان‌تر کنیم.

وی تشکیل مجموعه‌ی بانوان بازرگان و کارآفرین در لرستان را یکی از اتفاقات بسیار مطلوب و ناشی از نگاه مثبت رییس اتاق خرم‌آباد دانست و افزود: زمینه‌های ایجاد کسب و کار در این استان به فراوانی دیده می‌شود و امیدواریم با تشکیل اتاق‌های فکر به توسعه‌ی کارآفرینی و تولید برمبنای دیدگاه‌های کارآفرین دست یابیم.

 

مسئول دفتر نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان: با توکل بر خداوند، پشتیبانی مردم و همت مسئولان قله‌های پیشرفت را طی خواهیم کرد

مسئول دفتر نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام پیرمحمدی با اشاره به این‌که نامگذاری سال‌ها از سال 88 تاکنون براساس توجه ویژه به مسائل اقتصادی بوده است، گفت: رهبر معظم انقلاب با نگاه و توجه عمیق به این مقوله سال جدید را نیز با عنوان حماسه‌ی اقتصادی نامگذاری کرده است و بر ما و همه‌ی دستگاه‌های اجرایی لازم است در جهت تحقق این شعار ارزشمند از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نباشیم.

وی بهترین و غنی‌ترین منبع برای خلق حماسه‌ی اقتصادی را قرآن کریم دانست و افزود: تمام جزییات و احکام تجارت در این کتاب مقدس آمده است؛ به گونه‌ای که در سوره‌های بقره و نساء به ترتیب نکات مهمی در مورد تجارت و معاملات زیان‌بار بیان شده است.

مسئول‌دفتر نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان در ادامه به ارائه‌ی راهکارهای عملی برای تحقق حماسه‌ی اقتصادی پرداخت.

حجت‌الاسلام پیرمحمدی؛ فرماندهی متمرکز، دیدبانی اقتصادی و ارائه‌ی آمارهای دقیق و گفتمان‌سازی حماسه‌ی اقتصادی بین دانشگاه‌ها و عموم مردم را از برنامه‌های عملی برای تحقق شعار اقتصادی برشمرد.

وی در ادامه سبک زندگی جهادی، تحرک و پویایی همه‌ی دستگاه‌ها، اصلاح نظام آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را از دیگر راه‌های عملی برای محقق شدن حماسه‌ی اقتصادی دانست.

وی حمایت از فعالان اقتصادی، اصلاح نظام تبلیغاتی، تحقق اقتصاد مردمی و واکنش سریع نظام اقتصادی به حملات دشمن را از دیگر راهکارهای مهم و عملی برای خلق کردن حماسه‌ی اقتصادی برشمرد.

حجت‌الاسلام پیرمحمدی با اشاره به پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس گفت: باید در مقابل توطئه‌ی دشمنان مقاوم باشیم. وی ابراز امیدواری کرد: با توکل بر خداوند، پشتیبانی مردم و همت مسئولان قله‌های پیشرفت را طی خواهیم کرد.

 

رییس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه لرستان: کارنامه‌ی قابل قبولی را در زمینه‌ی اقتصاد نداشته‌ایم

رییس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه لرستان نیز در این همایش به بیان راهکارهای عملی برای تحقق حماسه‌ی اقتصادی پرداخت.

سپهوند به تدبیر رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید اشاره کرد و گفت: اقتصاددانان بر این مسأله اتفاق نظر دارند که حل مشکلات اقتصادی ایران نسخه‌ی خاص اقتصادی ندارد و باید از کانال مسائل سیاسی بگذرد.

وی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بیم آن داریم که مسائل سیاسی آن‌قدر فراگیر شود که مسائل اقتصادی تحت شعاع قرار گیرد.

رییس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه لرستان افزود: نامگذاری سال‌های گذشته صرفاً اقتصادی بوده است، ولی کارنامه‌ی قابل قبولی را در این زمینه نداشته‌ایم؛ اما انتظار می‌رود در این سال بتوانیم شرایط موجود را تثبیت کنیم.

سپهوند به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره‌ی فضای کسب و کار اشاره کرد و اذعان داشت: متأسفانه این آمارها نشان از افت شاخص‌های کسب و کار دارد.

وی در ادامه، پایه قراردادن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، جلوگیری از تزریق وحشتناک نقدینگی به اقتصاد کشور را از راهکارهای علمی برای تحقق شعار حماسه‌ی اقتصادی دانست.

رییس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه لرستان افزود: 80 درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد و مسائلی چون هزینه‌ی سوخت، دست مزد، مواد اولیه و تحریم‌ها، تولیدکنندگان را به شدت در تنگنا قرار داده است.

سپهوند تأکید داشت: تنها کسی که می‌تواند مشکلات اقتصادی را در حوزه‌ی کلان حل کند، دولت است.

وی معتقد است: دولت از طریق راهکارهای سیاسی و قانون فضای کسب و کار می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی را برطرف کند.

وی احیای نظام پیمانکاری و جلوگیری از دخالت برخی از نهادها را که عرصه‌ی اقتصادی را به تصرف خود درآورده‌اند از دیگر راهکارهای مهم تحقق حماسه‌ی اقتصادی عنوان کرد.

سپهوند اساسی‌ترین مشکل امروز اقتصاد ایران را فساد اقتصادی دانست و افزود: رتبه‌ی نظام جمهوری اسلامی در فساد اقتصادی در میان 180 کشور دنیا 146 است و این عدد زیبنده‌ی کشور ما نیست.

وی تأکید داشت: تا زمانی‌که نظام برنامه‌ای را نپذیریم و به شاخص‌ها عمل نکنیم نمی‌توانیم به حماسه‌ی اقتصادی دست یابیم.

در پایان این همایش چند تن از فعالان اقتصادی استان نیز به ارائه‌ی نکاتی در ارتباط با تحقق عملی حماسه‌ی اقتصادی پرداختند.

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا