یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان لرستان از قلعه تاریخی فلک الافلاک به عنوان یکی از آثار ملی کشور بازدید کردند.
به گزارش یافته، محمدباقر قالیباف بعد از ظهر امروز (پنجشنبه ۳ شهریورماه) به همراه نمایندگان استان لرستان با حضور در شهر خرم آباد، از قلعه باستانی فلک الافلاک به عنوانی یکی از چهار جاذبه برتر گردشگری کشور که مشکلاتی در زمینه ثبت جهانی آن وجود دارد بازدید کرد.
بخشی از محوطه اطراف قلعه فلک‌ الافلاک از سالیان گذشته در اختیار نهادهای نظامی بوده که بخشی از آن آزادسازی و به باغ گلستان تبدیل شده است، مسئولین این قلعه از رئیس قوه مقننه درخواست داشتند تا اقدامات لازم برای تسهیل در روند آزادسازی اراضی باقی مانده حومه قلعه صورت گیرد.
قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این قلعه بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز خرم‌آباد بنا شده و در منابع تاریخی نام‌های از جمله دژ شاپورخواست، سابر خاست و قلعه خرم‌آباد بر آن نهاده شده است.

تاکید قالیباف بر ثبت جهانی قلعه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان هم گفت: «‌طی بازدیدی یک و نیم ساعته امروز دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از قلعه‌فلک‌الافلاک‌، موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی و سایر بخش‌های این مجموعه تاریخی-فرهنگی داشتند، به منظور تامین اعتبار کافی برای ساماندهی عرصه قلعه‌فلک‌الافلاک قول همکاری مساعد دادند.»

عطا حسن پور اضافه کرد: «‌به موجب سفر رئیس مجلس به لرستان مقرر شد، بودجه سال ۱۴۰۱ به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ شود و انشالله هر چه زودتر با تخصیص اعتبار لازم، ساماندهی کامل قلعه‌فلک‌الافلاک انجام شود.»

او خاطرنشان کرد: «دکتر قالیباف همچنین بر ثبت جهانی این قلعه تاریخی_ فرهنگی تاکید داشتند.»









دیدگاه‌ها  

#1 محسنی 1401-06-04 00:44
همه میان سیلی میکن و میرن آخ سی خورموه
نقل قول کردن
#2 محمد 1401-06-04 10:48
تا بحال دو هزار مسئول اومدن رفتن بالای قلعه فرمودن آزاد سازی حریم قلعه انجام بشه ولی عجیبه دستورشون تا پایین پله های قلعه اعتبار نداشته
نقل قول کردن
#3 ع 1401-06-04 21:39
ارتش که سالهاست حریم قلعه رو خالی کرده فقط مونده برادران سپاه که حریم رو تخلیه کنن به خاطر مردم
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1401-06-05 08:12
31 سال پیش هم رهبری دستور به آزادسازی حریم قلعه و ثبت جهانی دادن ، ولی بعد از گذشت سالیان ، هنوز این امر محقق نشده ، این امر خواسته ی همگی مردم لرستان هستش تا اولین میراث جهانی یونسکو در لرستان به ثبت برسه...
نقل قول کردن
#5 بیرو 1401-06-05 08:47
تو بوش هیچ
نقل قول کردن
#6 شهروند 1401-06-05 09:24
تا وقتی حریم قلعه ترک نشه نمیشه ثبت جهانی بشه
سالهاست رییس جمهور های مختلف، رییس مجلس های مختلف میان و میرن اما همچنان فلک الافلاک در انزوا قرار گرفته ، قلعه ای که میشه در های رونق گردشگری و گردشگر خارجی رو به لرستان باز کنه
نقل قول کردن
#7 رضا 1401-06-05 09:43
]چه کسایی که نیمان سر ایی قلعه و رتن...
نقل قول کردن
#8 گلنوش میرزاوند 1401-06-05 20:26
خیابان روبرو قلعه و تمام پیاده روهای سبزه میدان تخریب شدن و نابودن بخداقسم بارها زنان و مردان بخاطر نبود پیاده رو درست زمین خوردن چرا شهردار و شهرداری هیچ بفکر سبزه میدان نیستن و تبدیل شده به محل دستفروش ها
نقل قول کردن
#9 داود زیوداری 1401-06-05 20:29
سبزه میدان نزدیک قلعه است اون منطقه گردشگری است ولی نه مغازه شیکی وجود دارد و نه رستوران و نه هتل و نه پیاده رو استاندارد و نه روشنایی.

هرچی گدا و متکدی است همه تو سبزه میدان جمع میشن. ساختمانهای اطراف قلعه مال دوره قاجارن و تبدیل به کابینت سازی شدن و پیاده رو را اشغال کردن من موندم که چطور شهردار و شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی چرا سبزه میدان را ساماندهی نمیکنند چرا کابینت سازی به خارج شهر منتقل نمیشود؟
نقل قول کردن
#10 سپهوند 1401-06-06 09:58
از سال ۱۳۷۱ تا الان هیچ کاری نکردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا