یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور انجام نظارت ستادی از استان لرستان، دقایقی قبل وارد فرودگاه خرم‌آباد شد.
به گزارش یافته، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه، ۲ شهریورماه) به منظور انجام نظارت ستادی، وارد خرم‌آباد مرکز استان لرستان شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه شهر خرم‌آباد مورد استقبال فرهاد زیویار استاندار لرستان، سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهر خرم‌آباد، مجمع نمایندگان استان و مسئولین دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.
لازم به ذکر است که محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن در جریان این نظارت ستادی دکتر قالیباف را همراهی می‌کنند.
از جمله اهداف این نظارت ستادی بازدید از روند پروژه‌های عمرانی و صنعتی و همچنین اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در اجرای برخی طرح های اصلی استان اعلام شده است.

توضیح یافته:
با توجه به این که در طول این سفر اجازه همراهی به خبرنگاران داده نشده است، کلیه اخبار زیر با منیع خبرگزاری خانه ملت و جهت احترام به خواست مخاطبان جهت در جریان قرار گرفتن اخبار سفر، بازنشر شده است.

 



 

استان لرستان از جهت ظرفیت‌های توسعه‌ای و پیشرفت بی‌نظیر است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان لرستان از جهت ظرفیت‌های توسعه‌ای و پیشرفت بی‌نظیر است، گفت: اگر در برنامه هفتم با درایت و پختگی در زمینه برنامه‌ریزی به این استان توجه شود، مزیت‌ها و فرصت‌های استان، مشکلات لرستان را برطرف می‌کند و این موضوع احتیاج به برنامه متمرکز، اجرای غیرمتمرکز و واگذاری بخشی از اختیارات به خود مدیران استانی و شهرستانی دارد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به استان لرستان در جریان دومین نظارت ستادی خود گفت: براساس برنامه‌های نظارتی ستادی که در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی شده و با اولویت استان‌هایی که محرومتر هستند، در استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم تا به برنامه‌ریزی‌ها و حل مشکلات این استان‌ها کمک کنیم.
وی ادامه داد: باید این نکته را بگویم که استان لرستان در همه شاخص‌ها از جهت ظرفیت‌های توسعه‌ای و پیشرفت بی‌نظیر است و در حال حاضر در کشور یکی از چالش‌ها موضوع آب است، اما این استان سومین استان در حوزه ظرفیت‌های  بارندگی بوده و در حوزه کشاورزی نیز 800 هزار هکتار زمین کشاورزی زراعی و باغی دارد.
رئیس قوه مقننه افزود: در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های توسعه‌ای در این استان بی‌نظیر است، بیش از یک دهه است که با موضوعات این استان و مردم عزیز آن آشنا هستم.
قالیباف با تاکید بر اینکه این استان مورد توجه ما قرار دارد، تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه طی 6 ماه آینده تدوین می‌شود و به همین دلیل نظارت ستادی از این استان را در دستور کار قرار دادیم. اگر در برنامه هفتم با درایت و پختگی در زمینه برنامه‌ریزی به این استان توجه شود، مزیت‌ها و فرصت‌های استان، مشکلات لرستان را برطرف می‌کند و این موضوع احتیاج به برنامه متمرکز، اجرای غیرمتمرکز و واگذاری بخشی از اختیارات به خود مدیران استانی و شهرستانی دارد.
وی گفت: امیدواریم این سفر فرصتی را فراهم کند تا بتوانیم بخشی از ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد و بالقوه و در دسترس است، بالفعل کنیم تا مسائل مردم نجیب این استان مورد توجه قرار گیرد.
قالیباف ادامه داد: مردم لرستان نجیب هستند و در خطه زاگرس با فرهنگ‌ترین تمدن‌ها را داشته‌ایم و در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز نقش بی‌نظیری را داشته‌اند، امیدواریم بتوانیم محبت‌های مردم این استان را جبران کنیم.
 رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر خروج روان آب‌ها گفت: حتما مهار رودخانه‌ها، آبخوان داری و آبخیزداری استان طرفیت‌های مناسبی را ایجاد می‌کند که باید ساماندهی شود. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم این فرصت‌ها را تبدیل به امکانات و تولید کنیم تا مردم از مشکلات و بیکاری که شایسته آن نیستند عبور کنند.

تکمیل پروژه‌های الیگودرز را دنبال می‌کنیم

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن الیگودرز با اشاره به پروژه اتصال شهرستان الیگودرز به شبکه ریلی کشور، اظهار کرد: پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه کار نیازمند تزریق منابع مالی است‌.

وی افزود: در سفر رئیس مجلس به لرستان سعی می‌کنیم از ظرفیت تسهیلات بانکی، تهاتر نفت و بودجه ۱۴۰۲ کمک بگیرم که هر چه زودتر این پروژه مهم و استراتژیک تکمیل شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به پروژه اتصال جاده شهرستان الیگودرز به اصفهان اشاره کرد و گفت: بخش عمده این پروژه که در قالب مسیر چهار راهه تعریف شده انجام شده است، اما ۲۰ کیلومتر الیگودرز انجام نشده که دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی قول دارند که با استفاده از منابع وزارت و تهاتر نفت پروژه را به سرانجام برسانیم.

رضایی کوچی در خصوص سه زیرگذر مسیر الیگودرز _خمین و الیگودرز _ داران نیز توضیح داد: تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف این سه زیر گذر که عمدتا بالای هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی دارند را تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم که پروژه فاضلاب شهر الیگودرز را که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد با کمک رئیس مجلس و نماینده الیگودرز به سرانجام برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تدوین برنامه هفتم خاطرنشان کرد: سفر رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌ها در راستای تصمیم‌گیری بهتر و اولویت بندی به ویژه در استان‌های محروم از جمله لرستان انجام می‌شود.

کوچی افزود: پس از بازدید از پروژه‌ها در جلسه پایانی گزارشی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی ارائه خواهیم کرد و در فصل تنظیم بودجه در مناطق محروم از جمله لرستان منابع مورد نیاز را تخصیص دهیم.

وی تاکید کرد: رویکرد مجلس توزیع عادلانه اعتبارات در کشور و کمک به مناطق محروم است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیست هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و پروژه‌های آبرسانی و راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: لرستان هم که در زمینه آب آشامیدنی در روستاها و راه روستایی مشکل اساسی دارد، بدون شک یکی از استان‌هایی که می‌تواند از ظرفیت بودجه خوب استفاده کند استان لرستان است.

رضایی کوچی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: بعد از سفر حتما مسئولان مربوطه را برای رفع مشکلات روستاییان دعوت می‌کنیم.


پیش‌بینی اعتبار برای پروژه بیمارستانی دورود در بودجه سال آینده

 رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیش‌بینی اعتبار برای پروژه بیمارستانی دورود در بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی کوچی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی شهرستان دورود اظهار داشت: به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه موانع بر سر راه این پروژه بر طرف شده است افزود: با حضور پیمانکار مناسب، به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه خواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل جانمایی نامناسب این پروژه در گذشته و اختلاف نظرهایی که وجود داشته کار اجرایی این پروژه با تأخیر شروع شده است افزود: همین امر موجب شده که بیمارستان موجود که در مرکز شهر است، شرایط مناسبی برای درمان بیماران به لحاظ فضای فیزیکی و ایمنی بیمارستان نداشته باشد.

رضایی کوچی تاکید کرد: امیدواریم با کمک‌هایی که در قالب بودجه سال آینده و سفر دولت به لرستان برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود، هر چه سریع‌تر شاهد بهره برداری از این بیمارستان باشیم.

وی گفت: این بیمارستان بزرگی است، بالای هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، منتها چون نیاز منطقه است ما هم کمک خواهیم کرد تا این پروژه در زمان کوتاه به بهره برداری برسد.


تکمیل جاده ازنا - شارند ضروری است

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:‌ جاده ازنا- شازند از جمله محورهای مهم کشور و تکمیل آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا رضایی کوچی روز چهارشنبه در بازدید از محور ازنا-شازند اظهار کرد: از این محور به عنوان کریدور شمال به جنوب یاد می‌شود و عمده بار جنوب کشور از شهرستان ازنا به سمت مرکز عبور می‌کند.

وی تکمیل محور ازنا-شازند را از مطالبات جدی مردم عنوان و تصریح کرد: باوجود اینکه چندین سال لز عملیات اجرایی طرحمی گذرد اما همچنان بخش‌هایی از آن معطل مانده که انتظار می‌رود با توجه به سفر رییس مجلس و معاونین وزیر راه و شهرسازی به لرستان منابع موردنیاز طرح تزریق و تکمیل شود.

وی ادامه داد: در این راستا امروز تصمیم گرفته شد که تغییری در پیمانکار آن داده و پیمانکاری انتخاب شود که توان کاری و مالی بیشتری داشته باشد و بتواند در زمان کوتاهتری پروژه را تکمیل کند.

کوچی رضایی همچنین با اشاره به پیشرفت کند تصفیه‌خانه فاضلاب ازنا به عنوان یکی از مطالبات مردم این شهرستان افزود: به دلیل بالابودن سطح آب، متاسفانه فاضلاب برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است که باید هرچه سریعتر این طرح تکمیل شود.

وی بیان  کرد: تاکید مجلس شورای اسلامی به دولت این است که اولویت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشد چراکه حجم زیادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که به دلیل نبود منابع مالی معطل مانده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ از این‌رو ظرفیتی را در بودجه از جمله تهاتر نفت و تسهیلات بانکی در قالب ماده ۵۶ و افزایش منابع مالی برای پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در مناطق محرومی همچون لرستان فراهم کرده‌ایم.

محور ازنا-شازند ۷۵ کیلومتر بوده که سهم لرستان ۳۵ کیلومتر است، تاکنون ۱۸ کیلومتر از این پروژه که در حوزه استحفاظی لرستان است زیربار ترافیک رفته و مابقی این محور که حدود ۱۷ کیلومتر است بیش‌ از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یکی از محورهای اساسی سفر پارسال رییس جمهور باند دوم ازنا- شازند بود که ۱۵۰ میلیارد تومان شامل۱۰۰ میلیون تومان اعتبار و ۵۰ میلیون تومان قیر رایگان برای آن مصوب شد که بخشی از این اعتبار به اداره کل راه و شهرسازی استان تخصیص داده شده است.


رویکرد مجلس شورای اسلامی توزیع عادلانه امکانات است

- رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد این قوه توزیع عادلانه اعتبارت و کمک به مناطق محروم و روستایی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا رضایی کوچی روز چهارشنبه در بازدید از طرح های عمرانی الیگودرز افزود:‌ مجلس در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است و سفر امروز رییس مجلس و روسای کمیسیون‌ها در راستای تصمیم‌گیری بهتر و اولویت بندی به ویژه در استان‌های محروم از جمله لرستان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت:‌ پس از بازدید از پروژه‌ها در جلسه پایانی گزارشی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی ارائه خواهد شد تا در فصل تنظیم بودجه منابع مورد نیاز را به مناطق محروم از جمله لرستان تخصیص دهیم چراکه رویکرد مجلس توزیع عادلانه اعتبارات در کشور و کمک به مناطق محروم است.

 وی همچنین گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای محرومیت‌زدایی و پروژه‌های آبرسانی و راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است و لرستان نیز در زمینه آب آشامیدنی در روستاها و راه روستایی مشکل اساسی دارد.

وی ادامه داد: بدون شک یکی از استان‌هایی که می‌تواند از ظرفیت بودجه خوب استفاده کند لرستان است و بعد از سفر امروزحتما مسوولان مربوطه را برای رفع مشکلات روستاییان دعوت می‌کنیم.

رضایی کوچی همچنین با اشاره به پروژه اتصال شهرستان الیگودرز به شبکه ریلی کشور، اظهار کرد: پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه کار نیازمند تزریق منابع مالی است‌ که در سفر رییس مجلس به لرستان سعی می‌کنیم از ظرفیت تسهیلات بانکی، تهاتر نفت و بودجه ۱۴۰۲ کمک بگیریم این پروژه مهم و استراتژیک تکمیل شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه اتصال جاده شهرستان الیگودرز به اصفهان افزود:  بخش عمده این پروژه در قالب مسیر چهار خطه تعریف شده انجام شده اما ۲۰ کیلومتر الیگودرز انجام نشده است که بنابر قول وزارت راه و شهرسازی ؛ این طرح با استفاده از منابع وزارت و تهاتر نفت پروژه را به سرانجام می رسد.

رضایی کوچی اضافه کرد: تلاش می شود پروژه فاضلاب شهر الیگودرز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی با کمک رییس مجلس و نماینده الیگودرز به سرانجام برسانیم.


بازدید از کارخانه‌های تولید کاغذ سنگی و لاستیک سازی الیگودرز

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین نظارت ستادی خود با حضور در شهرستان الیگودرز از کارخانه‌های تولید کاغذ سنگی و لاستیک سازی الیگودرز بازدید کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه ۲ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی خود از کارخانه کاغذ سنگی الیگودرز بازدید کرد.

بر اساس این گزارش اجرای این واحد تولیدی از سال 1397 آغاز شده و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت تولید ۱۰هزار تن و ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر به بهره‌برداری برسد.

از جمله مشکلات کارخانه کاغذ سنگ عدم همکاری مناسب  شرکت خارجی تامین کننده تجهیزات و افزایش نرخ ارز است و می‌توان از سوی دیگر عدم نیاز به قطع درختان، عدم استفاده از مواد سفید کننده در مسیر تولید، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر آب را از جمله مزایای این نوع کاغذ عنوان کرد.

در جریان این نظارت ستادی، رئیس مجلس شورای اسلامی از کارخانه تولید لاستیک الیگودرز نیز بازدید کرد، این طرح در زمینی به مساحت 30 هکتار با ظرفیت تولید 50 هزارتن انواع تایر باری و اتوبوسی و با حجم سرمایه گذاری 120 میلیون یورو بصورت ارزی و ظرفیت اشتغال 4 هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم توسط شرکت لاستیک سازی بارز متعلق به هلدینگ سرمایه گذاری شستا در اسفند ماه سال 1397 شروع شده است و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر 15درصد است.

لازم به ذکر است رییس مجلس شورای اسلامی از طرح‌ آبرسانی و سد حوضیان شهرستان الیگودرز نیز بازدید کرد.



بازدید قالیباف از کارخانه داروسازی بایرافلاک ازنا

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت ستادی خود با حضور در شهرستان ازنا از کارخانه داروسازی بایر افلاک بازدید کرد.

 

حضور قالیباف در میان عشایر شهرستان ازنا

قالیباف در حاشیه نظارت ستادی از شهرستان ازنا در استان لرستان با حضور در سیاه‌ چادرهای عشایر، با آنان دیدار و گفت و گو کرد.

 

قالیباف از کارخانه تولید لوله در دورود بازدید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در شهرستان دورود و در جریان نظارت ستادی، از کارخانه تولید لوله و الیاف بهراد این شهرستان بازدید کرد.


نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان با حضور قالیباف

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین سفر نظارت ستادی خود در نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، گفت: بدون شک این شهیدان از مصادیق مسئولانی بودند که تقوا پیشه می‌کردند، اخلاص داشتند و بر اساس سنت الهی حرکت کرده و دغدغه مند مردم بودند.

دستگاه‌های نظارتی شجاعت را از مدیران امین و قوی نگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز سال اول دولت سیزدهم است و مردم به این مجلس و دولت امیدوار هستند؛ این دولت و مجلس محکوم به موفقیت بوده و این توقع به حق مردم است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین نظارت ستادی خود در نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، گفت: بدون شک این شهیدان از مصادیق مسئولانی بودند که تقوا پیشه می‌کردند، اخلاص داشتند و بر اساس سنت الهی حرکت کرده و دغدغه مند مردم بودند.

رئیس قوه مقننه افزود: به استاندار استان لرستان و مجموعه عزیزان حوزه اجرایی استان خداقوت می‌گوییم، هنوز سال اول دولت سیزدهم است و مردم به این مجلس و دولت امیدوار هستند. این دولت و مجلس محکوم به موفقیت بوده و این توقع به حق مردم است.

وی ادامه داد:  کمتر از ده روز قبل بود که به نمایندگان استان لرستان اعلام کردم که قصد داریم به این استان سفر کنیم و با آشنایی که از این استان دارم، باید بگویم که لرستان از معدود استان‌هایی است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر نیز ظرفیت‌های آن آنگونه که باید در مسیر بعد از دوران جنگ که فرصت خوبی برای انجام کارها بوده، رشد نکرده است.

قالیباف با بیان اینکه لرستان از جهت سوابق گذشته و تمدن عظیم و قوی، قابلیت های زیادی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۰ مطالعه ۵ الی ۶ ماهه‌ای از لرستان به مناسبت کارهایی که در حال انجام بود داشتم و دقیق به این استان پرداختم، در ذهن من این بود که به این استان با دقت بیشتری توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: با همت نمایندگان استان لرستان و با سیاست‌های مجلس یازدهم برای توجه به مناطق محروم، بودجه سال ۱۴۰۱ لرستان علی رغم تمامی مشکلات در مقایسه با سال گذشته آن تفاوت پیدا کرده و این نوعی توجه است. اما بنظر می‌رسد که باید کار متفاوت تری از گذشته انجام دهیم و امیدواریم این سفر موجب رخ دادن این اتفاق خوب در برنامه هفتم توسعه شود.

قالیباف با اشاره به اینکه برخی نکات ارائه شده در این نشست تازگی داشت و آنها را یادداشت کردم و حتما به آنها توجه می‌کنیم، افزود: اجازه بدهید در نشست فردا در خصوص اولویت‌های سفر و اقداماتی که باید انجام شود بحث کنیم و روسای کمیسیون‌ها جمع‌بندی‌های خود را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً در استان‌ها تاکید می‌کنم  دستگاه‌های نظارتی باید شجاعت را به مدیران امین و قوی بازگردانند و این خیلی مهم است، عنوان کرد: اگر به مدیرانی که قوی و امین نیستند فرصت و شجاعت داده شود، مشکل ایجاد می‌کنند و باید برای آنها طور دیگری چاره اندیشی کرد، ولی به مدیر قوی و امین باید شجاعت داد تا بتواند کارها را پیش ببرد و مسئولیت پذیر باشد، امروز در بروکراسی بسیار پیچیده و بی‌ربطی گرفتاریم که اگر بخواهیم از آن عبور کنیم باید شجاعت داشته باشیم وگرنه در مسیرهایی می‌افتیم که کمتر کسانی حاضر می شوند که هزینه ها را بدهند و شجاعت داشته باشند.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر کسی قوی، امین، با اخلاص و با شجاعت کار کند و به دِین خود نسبت به مردم، انقلاب و نظام عمل کند بدون شک خداوند از او حمایت کرده و آبروی او را حفظ می‌کند و قدرت او را تقویت می‌نماید و این سنت الهی است و در آن تردید نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی باید در این راه تلاش کنند تا در حین نظارت، حمایت و گره‌گشایی، شجاعت را نیز به مدیران بدهند البته خود مدیر باید شجاع باشد اما دستگاه های نظارتی نباید شجاعت و انگیزه مدیر را از بین ببرند.

نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی


ادای احترام دکتر قالیباف به مقام شامخ شهدای شهرستان خرم‌آباد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد امروز (پنجشنبه، ۳ شهریورماه) با حضور در گلزار شهدای شهر خرم‌آباد، به مقام شامخ شهدای این شهرستان ادای احترام کرد.

بازدید رئیس مجلس از شرکت پتروپالایش خورشید زاگرس

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از شرکت پتروپالایش خورشید زاگرس، گفت: پلدختر با توجه به مجاورت در کنار تنگه فنی، جای محرومی نیست و بر روی گلوگاه انرژی کشور قرار دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از نظارت ستادی خود با حضور در شهرستان پلدختر، از شرکت پتروپالایش خورشید زاگرس این شهرستان بازدید کرد و در دیدار با مسئولان این واحد تولیدی، گفت: پلدختر با توجه به مجاورت در کنار تنگه فنی، جای محرومی نیست و بر روی گلوگاه انرژی کشور قرار دارد.

این مجموعه در شهرک صنعتی پلدخترواقع در استان لرستان احداث و فاز اول این کارخانه در بهمن ماه سال 1399 در زمان وعده 2 ساله‌ای که به مردم داده شده بود به بهره‌برداری رسید. مینی پالایشگاه پنج هزار بشکه‌ای با سه هزار میلیاردریال هزینه در زمینی به مساحت 12 هکتار به عنوان اولین واحد در شهرک صنعتی پلدختر افتتاح شد. این واحد صنعتی مواد اولیه‌ای مانند نفت خام‌، میعانات گازی، وکیوم باتوم و ته ماند برج تقطیر را بعنوان خوراک ورودی دریافت نموده و محصولاتی مانند انواع قیر، انواع فرآورده های نفتی و انواع حلال‌ها را تولید می کند.

لازم به ذکر است که مردم و شهردار شهر تازه تاسیس سراب حمام که در مجاورت این پالایشگاه قرار دارد در گفت‌وگوی بی‌واسطه با رئیس مجلس به بیان مشکلات خود در زمینه آسفالت خیابان‌ها و تامین آب شرب پرداختند.

کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این نظارت ستادی مشکلات این شهرستان در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی، استمهال دو ساله تسهیلات بانکی سیل زدگان، تکمیل خط راه‌آهن و تکمیل و راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ از سنگ را مطرح کرد.


احداث سد معشوره از خسارات چند ۱۰ هزار میلیاردی سیل در سال ۹۸ جلوگیری می‌کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سد معشوره ۱۰ سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید شاهد خسارات چند ۱۰ هزار میلیاردی سیل در سال ۹۸ به استان‌های لرستان و خوزستان نبودیم.

به گزارش یافته، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین روز از نظارت ستادی خود در استان لرستان در حاشیه بازدید از سد معشوره در جمع خبرنگاران گفت: قبل از هر چیزی یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می دارم و هفته دولت را به رئیس جمهور و دولتمردان تبریک و تهنیت عرض می کنم و خدا قوت می گویم به همه زحمتکشان دولت؛ ان‌شاء الله که دولت سیزدهم در خدمت به مردم با اولویت معیشت و توسعه زیرساخت‌ها موفق باشد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در آستانه نهایی کردن برنامه هفتم توسعه هستیم، چند هفته آینده سیاست‌های برنامه هفتم قطعی می‌شود و مجلس و دولت بر اساس آن سیاست‌ها باید برنامه 5 ساله را تنظیم کنند، ادامه داد: استان لرستان یکی از استان‌هایی است که همه شاخص‌های آن نشان می‌دهد که اگر بحران و چالش اول کشور مسئله آب باشد، این استان در حوزه آب شرایط قابل قبولی دارد و در مقایسه با سایر نقاط کشور وضعیت آن مطلوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استان لرستان نیروهای توانمند و پرکاری دارد اما از سوی دیگر در حوزه اشتغال با مشکل مواجه است، ادامه داد: قبلا و در دهه 90 مطالعات دقیقی از این استان شده، در آستانه برنامه توسعه هفتم نیز به این استان سفر کرده‌ایم تا با نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری نسبت به گذشته آن را ببینیم، مهمترین موضوعی که باید در استان مورد توجه قرار گیرد، آب است.

وی با بیان اینکه موقعیت کشاورزی این استان را همه می‌دانند و بر آمار آن مسلط هستند، تصریح کرد: لرستان در حوزه کشاورزی، زراعت، باغبانی و گیاهان دارویی شرایط منحصربه فردی دارد، صنایعی که بتوانند این محصولات را فرآوری کند لازم هستند.

قالیباف با اشاره به اینکه مهمترین زیرساخت مورد نیاز استان آب است که اگر تأمین شود گردشگری، زیرساخت جاده و اشتغال آن محقق می‌شود، توسعه لرستان در زیرساخت آب خلاصه می‌شود، گفت: آب وجود دارد اما باید به درستی کنترل شود زیرا در حال حاضر برای لرستان و پایین دست خسارت به همراه دارد که نمونه آن را در سال 98 مشاهده کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه محلی که در آن ایستاده‌ایم نقطه‌ای است که اگر این سد 10 سال قبل با توجه به شروع آن از سال 1381 ساخته شده بود، هزینه چند ده هزار میلیاردی به استان‌های لرستان و خوزستان را متحمل نمی‌شدیم و به برکتی تبدیل می‌شد تا در تابستان زراعت و مردم منطقه تشنه نباشند، ادامه داد: رئیس جمهور نیز به استان لرستان سفر داشته و این سفر مصوباتی را نیز داشته است، سد معشوره یک نقطه حیاتی برای کشور است و می‌تواند پیشران اصلی اتفاقات خوب باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس مصمم هستند تا در این خصوص گام جدی بردارند و با اولویت تأمین آب شرب و اولویت دوم کشاورزی و صنعت پیش برویم، عنوان کرد: مردم استان مطمئن باشند که دولت و مجلس مصمم هستند تا با یک جدول زمانبندی کار اینجا را شروع کنیم و با شیب ملایمی شتاب بگیرد.

 قالیباف افزود: بر اساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم فرازبند سد معشوره قبل از بارش‌های زمستانی انجام شود و این فرصت مناسبی است تا دولت و مجلس جدول زمان‌بندی را مشخص کنند و بر اساس آن پیشروی کنند.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: سد بختیاری نیز یکی از موضوعات مهم و ملی استان است که در اولویت قرار دارد، سد بختیاری نیز تأثیرات سد معشوره را در سطح کلان و مهار آب‌های کشور دارد. اگر در اجرای این سد تأخیری صورت گیرد ممکن است خسارات جبران‌ناپذیر آن را طی 7 الی 8 سال آینده در زمینه کنترل آب شاهد باشیم.

وی گفت: به عنوان سیاست‌گذار و کسانی که اعتبارات را مشخص می‌کنیم با همکاری دولت کارها را پیش می‌بریم.



جاده الشتر بروجرد اتصال به غرب کشور را کوتاه می‌کند

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح‌های عمرانی باید اولویت‌بندی شده و در انجام آنها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

محمدرضا رضائی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که به منظور بازدید میدانی از پروژه های عمرانی نیمه تمام و کلان استان لرستان به این منطقه سفر کرده، در ادامه برنامه نظارتی خود از به شهرستان الشتر رفت، در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی این منطقه با تاکید بر اینکه جاده یکی از محورهای اصلی توسعه‌یافتگی است، گفت: محوری که غرب کشور را به اصفهان، اراک و پایتخت متصل کند، جاده الشتر به بروجرد است که ۷۰ کیلومتر از مسیر را کوتاه تر خواهد کرد. در این محور دو کیلومتر تونل بایستی حفاری شود که پیمانکار با سرعت مطلوبی کار را شروع کرده است. با بهره‌برداری از این محور مسیر کوتاه خواهد شد و شاهد کاهش تصادفات نیز خواهیم بود ضمن اینکه افزایش تردد در این مسیر در بحث اقتصادی نیز موثر واقع می‌شود.

رضایی با اشاره به طرح سالن ورزشی در کنار محور الشتر بروجرد تصریح کرد: این طرح 20 درصد پیشرفت دارد و تابحال  اعتبارات قطره چکانی داشته و پیشرفت چندانی نداشته است که در این راستا  در کشور 3 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام داریم و این طرح از همین طرح‌های نیمه تمام است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح‌ها باید اولویت‌بندی شوند و برنامه ریزی کنیم و طرح‌های با پیشرفت بالا در اولویت اجرا باشند.

رضایی افزود: لایحه مشارکت خصوصی- عمومی برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی را در دستور کار داریم، باید اعتماد سازی کنیم تا طرح‌ها را بخش خصوصی به نحو مطلوب اجرا نماید چرا که منابع دولتی محدود بوده و تنها راه نجات طرح‌ها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

ضایی کوچی گفت‌: بی تردیدظرفیت دیگر تهاتر نفت است، تحویل نفت در مقابل کار انجام شده که در این طرح به سرعت اجرای پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های استان لرستان گفت : لرستان ۱۶۰ معدن فعال دارد که می تواند از طریق خط آهن فرصت صادرات را برای استان فراهم نماید و از آنجایی که استان درگیر سیل است و نمی‌تواند روی کشاورزی آن حساب کرد از این پتانسیل به درستی می‌توان برای پیشبرد اهداف توسعه استان بهره‌برداری کرد. اطلاعات پروژه‌ها باید به اطلاع مردم برسد، سازمان برنامه باید تمام مشخصات را اطلاع دهد، امر شفافیت نباشد ایجاد فساد می‌شود.

 

تکمیل محور ازنا-شازند مطالبه جدی مردم است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین در بازدید از محور ازنا-شازند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محور ازنا- شازند یکی از محورهای مهم کشور محسوب می‌شود که تکمیل آن امری ضروری است، گفت: این محور به عنوان کریدور شمال به جنوب  بوده که عمده بار جنوب کشور از شهرستان ازنا به سمت مرکز از این مسیر عبور می‌کند.

 وی با انتقاد از اینکه چندین سال از آغاز عملیات اجرایی این محور می‌گذرد اما هنوز تکمیل نشده است، گفت: تکمیل محور ازنا-شازند از مطالبات جدی مردم است و با وجود سفر رئیس مجلس و معاونین وزیر راه و شهرسازی به لرستان ضرورت دارد منابع مورد نیاز آن تامین تا این پروژه به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین خاطرنشان کرد: با تغییر پیمانکار این پروژه و جایگزین کردن پیمانکاری دیگر با توان کاری و مالی بیشتر تلاش شود که این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد.

بازدید نظارتی دکتر قالیباف از میزان پیشرفت سد تنگ معشوره کوهدشت

رئیس مجلس از پروژه تصفیه خانه فاضلاب الشتر بازدید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین نظارت ستادی خود، با حضور در شهرستان سلسله، از پروزه شبکه فاضلاب شهر الشتر بازدید کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز (پنجشنبه ۳ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی خود از استان لرستان، با حضور در شهرستان سلسله، از روند اجرای پروژه شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهر الشتر بازدید کرد.

مطالعات این پروژه از سال1375 آغاز شده و در سال 1396 اجرای تصفیه خانه آغاز شده است.

بر اساس گزارش ارائه شده در این نظارت ستادی بخش ساختمان تصفیه خانه الشتر پیشرفت ۵۵ درصدی داشته و ۹۰ درصد شبکه و خط انتقال آن اجرا شده است و برای تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن به حدود۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با تکمیل این شبکه ۴ هزار انشعاب فاضلاب شهر الشتر متصل می‌شود.

لازم به ذکر است در جریان این نظارت ستادی تعدادی از مردم منطقه در گفت‌وگوی چهره به چهره با رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته‌های خود را که عمدتاً در راستای رفع محرومیت‌ها از شهرستان سلسله و استان لرستان بود را مطرح کردند.


بازدید قالیباف و نمایندگان مجلس در استان لرستان از شهرک سیلیکون و نانو تکنولوژی بروجرد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس در استان لرستان ظهر امروز (پنجشنبه ۳ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی خود از استان لرستان با حضور در شهرستان بروجرد از شهرک سیلیکون و نانو تکنولوژی این شهرستان بازدید کرد.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده  اجرای این پروژه می‌تواند نیمی از نیاز سالانه ۶۰ الی ۵۰ هزار تنی واردات سیلیکون کشور را که عمدتاً در صنایع الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد را تأمین کند.

مجریان این پروژه درخواست داشتند تا مجلس از تکمیل زنجیره تولید حمایت کند. در حال حاضر برای تامین سلول‌های مورد نیاز برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی وزارت نیرو مجبور به واردات است در حالی که می‌توان با تخصیص بخشی از هزینه آن، تولید داخل را حمایت و کارخانه های مربوطه را راه‌اندازی کرد.

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1401-06-02 17:54
تا الان که هیچ اشاره ای به سد معشوره و راه آهن خرم آباد به دورود نشده ..
نقل قول کردن
#2 حبیب 1401-06-02 22:03
اصولگرا و اصلاح طلب همه نتونستن این راههای استان رو چها. خطه کنن همه با بیست سال شروع علمیات ناقص هستن واقعا 5 دولت نتونن 30 کیلومتر جاده رو درست کنن تاسف داره و من خودم به این حرفا اعتمادی ندارم
نقل قول کردن
#3 چگنی 1401-06-02 22:05
از سال ۱۳۸۴ کتابخانه مرکزی خرم آباد که فقط ۱ طبقه است هنوز تکمیل نشده است. از سال ۱۳۷۶ تا الان هتل پارک صخره ای خرم آباد درست نشده است. سال ۱۳۸۹ راه آهن دورود به خرم آباد کلنگ زنی شده ولی بعداز ۱۲ سال هنوز تکمیل نشده است. سال ۱۳۷۰ رهبر انقلاب در سفر به خرم آباد دستور آزادسازی حریم و ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک را دادند ولی بعد از گذشت۳۱ سال هنوز میراث فرهنگی و گردشگری هیچکاری نکرده است. رییس جمهور هم گفت لرستان استان ویژه میشود ولی تا الان ترتیب اثری ندادند
نقل قول کردن
#4 جایدری 1401-06-02 22:08
مردم مسکن مهر کمالوند خرم آباد با ۴۰ هزار نفر جمعیت هنوز راه دسترسی ندارند. مردم کوی فلسطین و شریعتی و قاضی آباد هنوز راه دسترسی ایمنی ندارند. پیاده روهای سبزه میدان خرم آباد و خیابان روبرو سینما استقلال خرم آباد نابود شدن تمام سنگفرش ها کنده شدن ولی شهردار و شهرداری بفکرش نیست. رییس مجلس به مدیران کمکار استان تذکر بدهد
نقل قول کردن
#5 مهرداد کوشکی 1401-06-02 22:16
اکثر مسئولان میگن لرستان ظرفیت گردشگری و کشاورزی دارد بله ولی گردشگری زیرساخت و جاده و راه آهن و فرودگاه و هتل و بازار و موزه و فروشگاه و سرمایه‌گذاری بلندمدت میخواهد. کشاورزی هم سد و ابزار آلات مکانیزه میخواهد. امیدوارم شعار ندید و کار کنند و حداقل بودجه بزارن و پروژه های نا تمام را تکمیل کنند
نقل قول کردن
#6 فرزاد بازگیر 1401-06-02 22:18
کارخانه لاستیک سازی خرم آباد سال ۱۳۹۲ کلنگ زنی شد ولی هنوز هیچکاری نکردن و راه آهن دورود به خرم آباد هم بعد از ۱۲ سال ناتمام رها شده
نقل قول کردن
#7 کمالوند 1401-06-02 22:32
پیاده روهای خیابان منتهی به قلعه فلک الافلاک خراب شده و سنگفرشها کنده شدن و درختها کج شدن سمت خیابان و روبرو قلعه به کارگاه صنعتی کابینت سازی تبدیل شده!!! انصافا کجای یک اثر تاریخی را می آیند تبدیل به کارگاه میکنند؟ گردشگرها میان قلعه را ببینند بعد اطراف قلعه و خیابانها و مغازه های اطراف قلعه تبدیل به بدترین مغازه ها شده که سنخیتی با وضعیت گردشگری در مرکز شهر ندارد و کلی میوه فروش سبزه میدان خرم آباد را تبدیل به میدان تره بار کردند پس وظیفه شهردار و شورای شهر چیه؟؟؟ چرا مرکز شهر یک خیابان استاندارد ندارد؟ چرا مغازه های فرسوده اطرف قلعه تملک و تخریب نمیشوند؟ لطفا پیگیری کنیداین همه متکدی از کجا میان که تو سبزه میدان سدمعبر میکنند
نقل قول کردن
#8 یاسر کوشکی 1401-06-02 22:53
رییس مجلس برای بازدید وضعیت موکب ها و بازدید شریط راهپیمائی اربعین آمدن غرب کشور
نقل قول کردن
#9 جودکی 1401-06-03 00:04
سل سال ۱۳۹۸ تمام زیرساخت های پلدختر و معمولان و ویسیان را تخریب کرد لطفا حداقل جاده های پلدختر را ترمیم کنید و سد چولهول را برای کشاورزی درست کنید
نقل قول کردن
#10 جعفر 1401-06-03 07:20
تا مدیران دولت قبلی در راس ادارات هستند امیدی به توسعه وپیشرفت دراستان نیست
نقل قول کردن
#11 مالکی 1401-06-03 14:03
به نقل از جعفر:
تا مدیران دولت قبلی در راس ادارات هستند امیدی به توسعه وپیشرفت دراستان نیست
احسنت. چرا مدیران کمکار و قدیمی بازنشسته نمیشن؟ بخدا من معلمم و خیلی از همکارهام با ۳۴ سال خدمت هنوز بازنشست نشدن و دولت معلمهارو بازنشسته کند و از طریق آزمون استخدامی نیرو جدید و جوان جذب کنند
نقل قول کردن
#12 کشوری 1401-06-03 14:06
خرم آباد ۲ ساله منطقه ویژه اقتصادی شده ولی چه نفعی داشت و مسئولان اداره کار و صنعت و بازرگانی و نمایندگان چکار کردن وچرا از این ظرفیت استفاده نمیکنند؟
نقل قول کردن
#13 اویسی 1401-06-07 10:47
آمدند و رفتن مانند سایرین با خدم و حشم و کلی هزینه برروی دست نهادهای مختلف بخدا این انصاف نیست ....هزار نفر آمدن ولی این است سرنوشت لرستان بی کس و کار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا