یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده دوره نهم الیگودرز خواستار شفافیت مصوبات سفر ریاست‌جمهوری شد.
به گزارش یافته، محمدتقی توکلی نماینده دوره نهم الیگودرز در یادداشتی خطاب به استاندار لرستان از عدم شفافیت مصوبات سفر رییس جمهور انتقاد نمود.
در این‌ مطلب آمده است:
جناب آقای دکتر زیویار استاندار محترم، نمایندگان محترم استان لرستان، ضمن قدردانی از تلاش‌های شما و عرض خسته نباشید.
 در مورد برخی از مصوبات سفر رییس جمهور هیئت محترم وزیران به لرستان چند نکته وجود دارد که بیان آن‌ها را در راستای تلاش مضاعف برای نتیجه‌بخش شدن این مصوبات لازم و ضروری می‌دانم.
 سؤال این است، آیا به نظر شما برخی از مصوبات که مایه امید برای مردم شریف استان هستند عملیاتی می‌شوند؟!
طرح‌هایی که چندین سال است کلنگ زنی شده‌اند به کجا رسیده‌اند؟!
مگر نمی‌دانیم که مجوز منطقه ویژه اقتصادی را باید مجلس دهد؟!
چنانچه‌ همه می‌دانیم کارخانه پروفیل آلومینیوم و احداث ایران‌خودرو، احداث سدهای برق‌آبی لیرو و ذالکی، احداث پالایشگاه نفت و چند طرح دیگر در هیئت محترم دولت دهم تصویب شد، کدام یک از این طرح‌ها عملیاتی شد؟!
و‌ می‌دانیم طرح‌هایی به ثمر می‌رسند که دارای پایه مطالعاتی و مجوزهای قانونی هستند و محل تأمین اعتبارشان معلوم شده است و از آن جمله می‌توان به طرح گاوداری 2000 رأسی از مصوبات دولت یازدهم در سفر به لرستان اشاره نمود که اعتبار آن قبل از کلنگ زنی و از محل صندوق توسعه ملی به‌حساب بانک کشاورزی واریز شد و به همین خاطر طرح اجرا و به بهره‌برداری رسید.
 اما چرا طرح‌های لاستیک بارز در الیگودرز و خرم‌آباد و گردشگری سد حوضیان و تولید کاغذ از سنگ و …. علیرغم کلنگ زنی یا به‌جایی نرسیده‌اند و یا پیشرفت مورد انتظار را نداشته‌اند که در این خصوص علت را باید در عدم محل و میزان اعتبار جستجو کرد.
 دستگاه‌هایی که برایشان نسخه پیچیده‌اند عمدتاً مشکل مالی دارند و به همین دلیل طرح‌ها را شروع می‌کنند، اما توان ادامه کار برایشان وجود ندارد بهتر بود که حداقل اعتبار موردنیاز در تعهد صندوق توسعه ملی که برای این‌گونه کارها ایجاد شده است قرار می‌گرفت و... اینجاست که ما مردم لرستان همواره باید در انتظار مطالباتمان بمانیم و این دور تسلسل تا کی تداوم خواهد داشت، خدا داند.
از شما مسئولین پرتلاش می‌خواهیم که تکلیف این‌گونه طرح‌ها را با دولت محترم شفاف نموده و اطلاع‌رسانی فرمایید./ من الله توفیق/ محمدتقی توکلی نماینده دوره نهم در مجلس شورای اسلامی




 
پاسخ نماینده الیگودرز به افکار عمومی در خصوص اظهارات توکلی
به دنبال انتشار مطلب فوق، نماینده فعلی مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه اسناد این ادعاها به جهت شفاف‌سازی شد.
محمد خدابخشی، نماینده مردم شریف شهرستان الیگودرز در مطلبی نوشت:
اخیراً یادداشتی جناب آقای مهندس محمدتقی توکلی نماینده دوره نهم الیگودرز در خصوص شفاف‌سازی مصوبات سفر آقای رییس جمهور به استان لرستان خطاب به آقای دکتر زیویار استاندار محترم لرستان منتشر نمودند.
 از آنجایی که در متن منتشر شده توسط ایشان ادعاهایی در خصوص تصویب برخی طرح‌ها در دولت دهم همانند کارخانه پروفیل آلومینیم مطرح‌شده است، از ایشان انتظار می‌رود املا اسناد این ادعاها را به جهت شفاف‌سازی آنچه مطرح کرده‌اند، ارائه نمایند.
درثانی اگر چنین مصوبه‌ای در خصوص احداث کارخانه تولید پروفیل آلومینیم دولتی وجود داشته است، چرا ایشان به‌عنوان نماینده وقت الیگودرز، پیگیری برای اجرای آن نداشته‌اند؟ و اگر نتوانستند خودشان طرح را عملیاتی کنند چرا سوابق موضوع را به نماینده بعد از خود نداده‌اند که به‌عنوان موارد عمومی و عام‌المنفعه پیگیری کند. همان‌طور که این‌جانب کلنگی که در زمان نمایندگی آقای توکلی در خصوص مجتمع کشت و صنعت ۲۰۰۰ رأسی سور به زمین زده شد را به‌عنوان یک حق ایجادشده برای مردم الیگودرز از تسطیح زمین تا بهره‌برداری پیگیری نمودم مطمئناً اگر چنین مصوبه‌ای در مورد تولید پروفیل آلومینیم هم وجود می‌داشت در پیگیری و اجرای آن کوتاهی نمی‌کردم.
به استحضار مردم شریف الیگودرز می‌رساند که طرح احداث کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم با پیگیری این‌جانب در سفر رئیس‌جمهوری محترم به لرستان به تصویب رسیده است و مقدمات اجرای آن در حال انجام است.
ضمناً اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح‌های دولتی توسط ایمیدرو با اساسنامه صندوق توسعه ملی مغایرت دارد. ایمیدرو یک سازمان درآمد هزینه‌ای است و قرار است از محل درآمدهای خودش این طرح را اجرا کند. بخش خصوصی و نیز نهادهای عمومی غیردولتی با رعایت سقف مجاز به استفاده از این تسهیلات هستند.
در خصوص منطقه ویژه اقتصادی، بسیار بعید است که ایشان بعد از یک دوره تجربه نمایندگی مجلس، مسیر تصویب مناطق ویژه اقتصادی را ندانند.
جهت استحضار همشهریان؛ منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت طی لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد می‌شود و پس از تصویب مجلس و تائید شورای محترم نگهبان جهت اجرا ابلاغ می‌شود و لذا ابتدا به ساکن و بدون پیشنهاد دولت مجلس نمی‌تواند منطقه ویژه اقتصادی مصوب کند. مناطق ویژه‌ای هم که دوره قبل به لایحه دولت اضافه شدند، به دلیل بار مالی، با ایراد اصل ۷۵ توسط شورای محترم نگهبان مواجه و رد شدند؛ اگرچه مجلس بر مصوبه اصرار نمود، ولی در مجمع تشخیص مصلحت هم هنوز به نتیجه نرسیده است. در سفر رییس جمهور به لرستان ایجاد منطقه ویژه اقتصادی الیگودرز مصوب شده است و لذا با توجه به‌دستور رییس جمهور ادامه مسیر آن طی خواهد شد.
ضمناً سدهای برقابی لیروک و ذالکی اگر در دولت دهم تصویب می‌شدند که قاعدتاً باید ردیف ملی می‌گرفتند. مگر ممکن است دولت طرحی را مصوب کند اما سازمان برنامه‌وبودجه کشور که عضو دولت است با دادن ردیف ملی به آن مخالفت نماید. ممکن است وزارتخانه با نگاه بخشی از محل منابع داخلی اعتباری را برای انجام بخشی از مطالعات یک طرح همانند سد لیروک اختصاص بدهد ولی این به معنای موافقت دولت نیست. نماینده تام‌الاختیار دولت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، سازمان برنامه‌وبودجه کشور است.
این‌جانب در دوره قبل برای سد لیروک در پیوست ۱ قانون بودجه ردیف ملی گرفتم و همچنین در جداول متفرقه قانون بودجه ۱۴۰۰ برای سد و نیروگاه ذالکی، ردیف ملی اخذ نمودم که این اقدام باعث گردید مطالعات این طرح‌ها سرعت بیشتری پیدا کند. با صدور تخصیص گذرابی برای سد لیروک که وزیر محترم نیرو اخیراً دستور آن را داده‌اند و انجام مطالعات زیست‌محیطی، مستندات مربوط به سد لیروک برای طرح در کمیسیون ماده ۲۳ تکمیل می‌شود.
قبل از این هیچ نام و نشانی از دو سد برقابی مذکور در قانون بودجه وجود نداشته است.
ضمناً مصوبات سفر رییس محترم جمهور به استان لرستان برای شهرستان الیگودرز در روزهای آتی به‌طور کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در خاتمه همان‌گونه که بارها عنوان نموده‌ام برای خدمت به مردم الیگودرز دست یاری به‌سوی همه نمایندگان ادوار و دلسوزان دراز می‌نمایم و انتظار دارم تمامی دلسوزان به دور از انشانویسی در عمل همراه باشند./ محمد خدابخشی، نماینده مردم شریف شهرستان الیگودرز


توضیح: هر دو بیانیه در نیوز الیگودرز منتشر شده است

دیدگاه‌ها  

#1 دلسوز 1400-11-16 08:46
متاسفانه نمایندگان استان بجای رفع مشکلات و همیاری در امور مربوطه.اغلب وقت خودشون رو به جناح بازی و یا محکوم کردن همدیگه می گذرونن. شما رو بخدا یه کم برا رفع مشکلات مردم وقت بذارین
نقل قول کردن
#2 نریمانی 1400-11-16 09:27
جناب توکلی فرمایش شما درست است ولی شما هم بیشتر به فکر رای آوردن خودتی تا حل مشکلات شهر
نقل قول کردن
#3 رضا-س 1400-11-16 12:30
ایشان هم گفتند مجوز منطقه اقتصادی را باید مجلس بدهد . حالا طرح یا لایحه مسلما از طرف دولت است. راستی از مصوبات اشتغال زایی رئیس جمهور برای لرستان چه خبر؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#4 محمد 1400-11-16 13:39
کدامشون درست میگه؟
هر دو تاشون هم قسم خورده اند!
خدا عاقبت همه را بخیر کنه.
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1400-11-16 17:12
راه اهن خرم اباد چی شد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا