مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: در برخی استان‌ها برای یک مسیر هم‌زمان طرح ریلی و جاده‌ای اقتصاد مقاومتی تعریف‌شده که با توجه به محدودیت اعتبارات، این مهم امکان‌پذیر نیست.
به گزارش یافته، مرتضی باقری روز چهارشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی افزود:‌ طرح اقتصاد مقاومتی برخی استان‌ها نیز ویژگی لازم از جمله درون‌زا و برون‌گرا نیستند.
وی خواستار برگزاری منظم جلسات اقتصاد مقاومتی در لرستان شد و ادامه داد: لیست طرح‌های این استان را بدون جزییات دریافت کرده‌ایم و نامی از این پروژه‌ها در سامانه نیپا (نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی مسئولیت پیگیری طرح‌های اقتصاد مقاومتی لرستان را دارد ادامه داد: نمایندگان استان از نیمه‌کاره ماندن طرح‌هایی با پیشرفت ۸۰ درصد گلایه دارند و دلیل این امر را انتقال این طرح‌ها از راه و شهرسازی به راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان می‌کنند.
باقری گفت: انتقال این طرح‌ها دست‌کم مدت‌زمان تکمیل را ۲ سال افزایش می‌دهد بنابراین چنانچه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان موافقت کند، این طرح‌ها در سطح ملی پیگیری و با محوریت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.
وی همچنین تأکید کرد: برای ادامه عملیات اجرایی و تدوین طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید از نیروی جوان و دانشگاهیان استان استفاده کرد چراکه این تجربه در سایر استان‌ها موفق بوده است.

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان سود وام سرمایه گذاری

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: دولت ۶۰۰ میلیارد تومان سود تسهیلات به سرمایه گذارانی که در مسیر کریدور غرب حضور یابند پرداخت می کنند.

محمدرضا کدخدازاده روز چهارشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان افزود: کریدور غرب از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) با عبور از پنج استان طراحی شده  و هیات دولت از ظرفیت های قانونی برای سرمایه گذاری در این محور استفاده می کند.

وی تصریح کرد: به همین منظور با همکاری سازمان برنامه و بودجه، ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده تا چنانچه سرمایه گذاری برای فعالیت در این کریدور تسهیلات می گیرد، استهلاک سود وام از این منبع محاسبه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با تعامل استانداری ها، سرمایه گذارانی که در این محور فعالیت کنند از سایر فرصت های سرمایه گذاری پنج استان در حوزه های معادن، کشاورزی و صنعت بهره مند می شوند.

کدخدا زاده ابراز امیدواری کرد: با وجود این شرایط،  سرمایه گذاری در کریدور غرب تسهیل و طرح تا سه سال آینده به طور کامل بهره برداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: پروژه ای با عنوان آزادراه پل زال تا نجف در دستور کار قرار گرفته که در مراحل آغازین طرح توجیهی و مطالعاتی است.

وی همچنین گفت:‌ ۲۰ طرح ملی در لرستان تعریف شده که پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارند اما با وقوع سیل در این استان تا حدودی به کندی مواجه شدند.

محمدصادق وجدی مدیرکل ساخت و توسعه راه های غرب و مرکز کشور نیز گفت:‌ طرح کنارگذر دورود لرستان ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۱۸ کیلومتر باقی مانده آماده مناقصه است و احداث جاده خرم آباد - پلدختر یکهزار میلیارد تومان منابع مالی لازم دارد.

۱۲۲ طرح اقتصاد مقاومتی در لرستان تعریف شده است.


۱۲۲ طرح اقتصاد مقاومتی برای لرستان تعریف شده است