یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کلنگ آغاز عملیات مکانیکی بند خاکی روستای «زرشکه» بروجرد با حضور مسئولان به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم کلنگ زنی عملیات مکانیکی بند خاکی روستای «زرشکه» بروجرد با حضور علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان، فرماندار بروجرد، بخشداران و برخی مسئولان شهرستانی برگزار شد.
محمدحسین بابایی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار نبود اما با پیگیری‌های متعدد مردم روستا و مسئولان مربوطه در شهریورماه سال جاری جهت ساخت، تامین اعتبار شد.
وی افزود: برآورد شده است ۶ هزار متر عملیات سنگی در این پروژه ایجاد شود و حوزه گسترده‌ای هم در برمی‌گیرد که برای عملیات اجرایی آن بین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و انتظار داریم در وسط راه در صورت نیاز مساعدت‌های لازم جهت نیمه‌تمام نماندن و تکمیل پروژه انجام شود.
عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز در این رابطه گفت: ایجاد بندهای خاکی در سطح شهرستان بروجرد جهت کنترل روان آب‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: این بندها در مقیاس کوچک‌تر همان کار سد را انجام می‌دهند و آب بیشتری را ذخیره می‌کنند.
فرماندار بروجرد گفت: انتظار می‌رود همان‌طور که بند خاکی انگشته ظرف یک سال ساخته شد بقیه پروژه‌های مربوط به آبخیزداری شهرستان بروجرد هم سریعاً احداث و عملیاتی شوند.

افتتاح بند خاکی روستای «انگشته» بروجرد

 بند خاکی روستای «انگشته» بروجرد با حضور معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان و مسئولان شهرستانی افتتاح شد.

به گزارش مهر، در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی بند خاکی روستای «انگشته» بروجرد افتتاح شد.

محمد حسین بابایی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان در این مراسم با اشاره به وضعیت آبخیزداری لرستان، اظهار داشت: به دنبال سیلاب اخیر در استان، ۸۰۰ راه روستایی مسدود شد که باید دید علت چه بوده است.

وی تصریح کرد: سیستم اقلیمی طوری شده که نوع بارش ها از برف به باران تغییر پیدا کرده است و به همین خاطر سیلاب به راه می افتد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان افزود: میانگین فرسایش خاک ۲۵ تن در هر هکتار در کشور بوده در حالیکه این میزان در لرستان ۲۷ تا ۵۵ تن است.

بابایی ادامه داد: در بروجرد سازندهای حساس به فرسایش که با کوچکترین بارندگی سیل ایجاد می شود، وجود دارد که در حال حاضر بر اساس اولویت بندی ها بخشی از این روان آبها را می توان کنترل کرد که ایجاد بند خاکی بهترین مانع است.

وی تاکید کرد: رسالت اصلی آبخیزداری لرستان کنترل روان آبها و رسوب است و هم اکنون در چهار نقطه از بروجرد عملیات آبخیزداری شروع شده است که البته تلاش می شود این عملیات به سمت ایجاد معیشت برای روستاییان سوق پیدا کند.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان، بند خاکی روستای «انگشته» بین ۶۰ تا ۸۰ هزار متر مکعب ظرفیت آبگیری دارد و با ساخت و تکمیل تراشه های بند، این ظرفیت به ۱۵۰ هزار متر مکعب هم افزایش خواهد یافت.

بابایی اظهار داشت: حوزه آبریز بند خاکی انگشته ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و حوزه بالادست این بند هزار و ۶۰ هکتار بوده و روان آبی که ایجاد می کند ۱۲ لیتر بر ثانیه است.

عملیات مکانیکی بند خاکی روستای «زرشکه» بروجرد آغاز شد/ افتتاح بند خاکی روستای «انگشته» بروجرد

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا