عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی به دنبال گرانی عوارض آزادراهی، بخشی از مسافران از جادههای قدیمی استفاده میکنند، این مسئله در تناقض با سیاست کلان دولت در حوزه آزادراه سازی است.
به گزارش یافته، مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خانه ملت، با انتقاد از بالا بودن نرخ عوارض بینشهری، گفت: بالا بودن نرخ عوارض جادهای موجب اعتراض و نارضایتی مردم و مسافران شده است، زیرا نرخهای مذکور با توجه به شرایط اقتصادی جامعه متعادل و متناسب نیست.
تمام فشار مالی برای برگشت سود سرمایهگذاری آزادراهها نباید بر دوش مردم باشد
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال اخیر اغلب آزادراههای کشور توسط بخش خصوصی ساخته شده، از این رو طبیعی است که سرمایهگذاران برای برگشت سرمایه و سود اقدام به دریافت عوارض از مسافران کنند، اما نکته حائز اهمیت این است که تمام فشار مالی برای برگشت سود و سرمایه نباید بر دوش مردم باشد.
دولت برای کاهش عوارض آزادراهی یارانه اختصاص دهد
وی تصریح کرد: به نظر من دولت و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حوزه راه میتوانند با ارائه یارانههای مالی در جهت کاهش معنادار نرخ عوارض جادهای و کاهش فشار بر مسافران حرکت کنند، با این روش هم سرمایهگذاران به سود خود دست یافته و هم مردم میتوانند از آزادراهها استفاده کنند.
فرار مسافران به جادههای قدیمی به دلیل گرانی عوارض آزادراهی
کیانپور ادامه داد: در شرایط کنونی به دنبال گرانی عوارض آزادراهی، بخشی از مسافران از جادههای قدیمی استفاده میکنند، این مسئله در تناقض با سیاست کلان دولت در حوزه آزادراه سازی است، زیرا دولتها همواره به دنبال آن بودند که با توسعه آزادراهها، از میزان تصادفات جادهای بکاهند، حال با گرایش مردم به استفاده از جادههای قدیمی عملاً بار دیگر آمار سوانح جادهای بالا خواهد رفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: افزایش میزان مصرف سوخت، افزایش ترافیک، تشدید مشکلات زیستمحیطی بهویژه آلودگی هوا تنها بخشی از تبعات افزایش رجوع مردم به جادههای قدیمی است.
میزان خدمات ارائهشده در آزادراهها متناسب با میزان عوارض دریافتی نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از دیگر مسائل در بحث وضعیت آزادراهها، میزان ارائه خدمات رفاهی به مسافران در قبال دریافت عوارض است، در شرایط کنونی میزان خدمات ارائهشده متناسب با میزان عوارض دریافتی نیست.
دیدگاهها