یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

  اولين سمينار ملي تخصصي حيات وحش و تنوع زيستي زاگرس مرکزي " با حضور مهمانان کشوري و استاني، در ميدان دانشجو- صحن شوراي اسلامي شهر خرم آباد برگزار شد.
تصویر رنگی خرس قهوه‌ای در ارتفاعان خرم‌آباد لرستان ثبت شدبه گزارش یافته به نقل از آریا، "مهرداد فتحي‌بيرانوند" در "سمينار ملي و تخصصي حيات وحش و تنوع زيستي زاگرس مرکزي" که به همت کانون همياران طبيعت جهاد دانشگاهي لرستان برگزار شد، اظهار کرد: همواره جهاد دانشگاهي لرستان بازوان اصلي اداره کل محيط زيست استان بوده و 90 درصد برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين نهاد در حوزه حفاظت از محيط زيست است.
وي با بيان اينکه اکثر مسئولين، نهادها و دانشگاهيان بحث محيط زيست را به عنوان يکي از وظايف مهم خود در دستورکار قرار داده‌اند، افزود: اين مهم موضوع کل جهان بوده و در دستورکار تمام سياست‌مداران است و امروز اصلي‌ترين نگاه به محيط زيست است.
فتحي بيرانوند ادامه داد: در سالهاي گذشته موضوع محيط زيست به خوبي ديده نشد اما در دولت تدبير و اميد بحث‌هاي زيست‌محيطي به صورت جدي پيگيري مي‌شود به طوري که در ابلاغ سياست‌هاي 15 گانه رهبري نيز بحث‌هاي زيست‌محيطي ديده شده‌اند.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه نياز بشر امروز زندگي سالم است و اگر سلامت وجود نداشته باشد زندگي به مخاطره مي‌افتد، گفت: لرستان داراي تنوع زيستي بالايي است و در اين راستا استان کم‌نظيري بوده چراکه به لحاظ توپوگرافي داراي ارتفاعات بالاي 3 تا 4000 متري است و اين موجب شکل‌گيري تنوع متفاوت مي‌شود.
وي از وجود پنج گونه اندميک در استان خبر داد و بيان کرد: در راستاي حفاظت از اين گونه‌ها انتظار داريم تمام تشکل‌هاي زيست‌محيطي ما را ياري کنند کما اينکه تا به حال نيز حامي ما بوده‌اند.
فتحي بيرانوند با اشاره به اقدامات اين اداره کل در رابطه با حفظ حيات وحش گفت: با توجه به حساسيت موضوع سمندر لرستان و اندميک بودن اين گونه يکي از مناطق را به عنوان پناهگاه حيات وحش آن معرفي کرده‌ايم و کار حفاظت از 23 هزار هکتار منطقه سمندر 2 آماده شده و مستندات آن براي تصويب قانوني به شوراي عالي محيط زيست فرستاده شده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان يادآور شد: همچنين طي جلساتي که با کارگروه آمايش و تشکل‌هاي زيست محيطي داشته‌ايم از قاچاق سمندر لرستاني جلوگيري کرده‌ايم و توانسته‌ايم در راستاي حفاظت از اين گونه در معرض انقراض اقدامات خوبي انجام دهيم.
وي بيان کرد: اميدواريم در استان مرکز علمي و تحقيقاتي ويژه اين گونه‌ها شکل بگيرد.

فتحي بيرانوند از شناسايي و ثبت جهاني گونه جديد ماهيان کور غار خبر داد و اظهار کرد: همچنين مطالعات تکميلي در رابطه با ساير گونه‌هاي اين غار در حال انجام است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان يکي ديگر از گونه‌هاي شاخص استان را پلنگ زاگرس عنوان کرد و افزود: در استان توانسته‌ايم نقشه پراکنش اين گونه را تهيه کنيم و اولين کارگاه تخصصي آن نيز در آينده در استان برگزار خواهد شد.
وي اظهار کرد: هم اکنون NGO ها کمک‌هاي زيادي در راستاي حفاظت از محيط زيست انجام داده‌اند و نقش جهاد دانشگاهي در اين رابطه پررنگ‌تر است و موضوع محيط زيست به سطح خانواده‌ها کشيده شده است، چنانچه به فرهنگ زيست محيطي بپردازيم 90 درصد مشکلات‌مان حل خواهد شد.
فتحي بيرانوند با اشاره به بحث زاگرس مرکزي گفت: يکي از دغدغه‌هاي ما بحث مطالعاتي زاگرس مرکزي بود در اين طرح چند استان حاشيه‌اي ديده شده بودند اما لرستان که در مرکز قرار دارد لحاظ نشده بود با پيگيري‌هايي که انجام داده‌ايم رئيس سازمان محيط زيست دستور داد که لرستان نيز در اين پروژه ديده شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه هم اکنون تمامي مسئولان به دور از ديدگاه‌هاي سياسي در رابطه با محيط زيست به اجماع رسيده‌اند و روي آن حساسيت ويژه‌اي دارند، يادآور شد: 9 شعبه ويژه در رابطه با جرائم زيست‌محيطي در استان ايجاد شده و با کساني که با اسلحه مجاز اقدام به شکار غيرمجاز مي‌کنند برخورد شديد و مجوز اسلحه آنها لغو مي‌شود.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا