یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی گفت: اگر اعتمادسازی نباشد بخش خصوصی حاضر به حضور و مشارکت نخواهد بود.
به گزارش روابط عمومی کانون پیمانکاران خرم‌آباد، حسن سعادتمند در شانزدهمین همایش سراسری پیمانکاران عمرانی ایران که به میزبانی لرستان در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: 20 سال از عمر قانون نظام مهندسی کشور می‌گذرد و در این مدت نقاط قوت و ضعف آن هویدا شده که نیاز به بازنگری آن ضرورت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بازنگری نظام مهندسی 8 ماده قانون شد و از تشکل‌های مربوطه دعوت به عمل آمد و در این فرایند مشارکت داشتیم و متوجه‌ی تغییراتی شدیم که حوزه‌هایی که برای اصلاح انتخاب شده تغییرات اساسی را شامل نمی‌شود.
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی افزود: اعتراض خود را در قالب نامه‌ای تقدیم به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نمودیم که اصلاحیه‌ای تنظیم و از مجلس مصوبه‌ی یک فوریتی گرفت.
سعادتمند اظهار داشت: در اولین جلسه‌ی مجلس که شانزدهم فروردین تشکیل شد دغدغه‌های خود را به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رساندیم که مؤثر واقع شد.
وی اضافه کرد: پیمانکاران حذف کلی را پیشنهاد دادند و با هماهنگی و همبستگی توانستیم اصلاحات مورد نظر در قانون نظام مهندسی کشور را حذف کنیم و معتقدیم در این قانون با توجه به بازخوردهای چند ساله نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی با انتقاد از این که از همه‌ی ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری استفاده نمی‌شود بیان داشت: متأسفانه تنها از 20 درصد ظرفیت و توانایی این شرکت‌ها استفاده می‌شود و همین عامل منجر به بیکاری شده است.
سعادتمند بر لزوم آموزش مجریان در بحث طراحی و نظارت تأکید کرد و افزود: باید از مجریان ذی‌صلاح برای این امر استفاده شود تا به نتیجه‌ی مطلوب نائل شد.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های پیمانی بهره گیریم و مشکلات ساخت و ساز بخش خصوصی را مرتفع نماییم. ضوابط و مقررات نظام فنی و اجرایی کشور در پروژه‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای سبب دوگانگی در اجرای قوانین شده است که دود آن به چشم شرکت‌های پیمانکاری می‌رود.
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی تأکید کرد: همه‌ی دغدغه‌ها با بازنگری قانون نظام مهندسی و فنی و اجرایی کشور مرتفع می‌شود که دستیابی به این مهم نیازمند همکاری همه جانبه شرکت‌های پیمانکاری است.
سعادتمند گفت: اگر قرار است توسعه در کشور اتفاق بیفتد باید بخش دولتی و خصوصی به وظایف خود به درستی عمل کند و یک طرفه تصمیم گیری نکنند.
وی با تأکید بر این که باید خود را مسوول پاسخگو بدانیم، تصریح کرد: اگر اعتمادسازی نباشد بخش خصوصی حاضر به حضور و مشارکت نخواهد بود. از دولت انتظار همکاری و همفکری داریم. باید بسترها فراهم شود تا با مشارکت دولت و بخش خصوصی مسیر توسعه را به درستی طی کنیم تا شاهد کشوری آباد و سربلند باشیم.
 دولت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را تکمیل کند
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از دولت تدبیر و امید خواست در بخش پروژه‌های عمرانی تعهدات جدید ایجاد نکند و ادامه داد: منابع مالی دولت محدود بوده که شایسته است از این منابع برای اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استفاده نماید.
سعادتمند از تعویق افتادن مطالبات پیمانکاران انتقاد کرد و بیان داشت: بهترین راه برای برون رفت از محدودیت منابع مالی دولت، تکمیل پروژه‌های نمیه تمام است.
وی، هزینه‌ی تکمیل 2 هزار و 906 پروژه‌ی عمرانی در سال 91 را 400 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: وضعیت این تعداد پروژه بلاتکلیف بود تا این که در پایان سال 92 از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شد تا پایان سال 93 مطالبات معوقه‌ی پیمانکاران پرداخت می‌شود و به پروژه‌های نیمه‌تمام با 80 درصد پیشرفت کاری نیز اعتبار اختصاص داده می‌شود تا تکمیل شوند.
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران ادامه داد: همچنین اعلام شد که قرارداد پروژه‌های با کمتر از 20درصد پیشرفت کاری فسخ می‌شود و برای پروژه‌های عمرانی بین 20 تا 80 درصد پیشرفت کاری نیز مبلغی در حد نگه‌‌داری پروژه‌ها اختصاص می‌یابد تا تعیین تکلیف شود.
سعادتمند با بیان این که در اواخر شهریور همان سال نیز اعلام شد که پروژه‌های زیر 50 درصد پیشرفت کاری طی بخش‌نامه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود، یادآور شد: این بخش‌نامه با حضورتشکل‌های بخش خصوصی، معاون اول رییس‌ جمهور و دکتر نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رونمایی شد.
وی ادامه داد: همچنین اخیراً اعلام شده که در سال 94 به جای پروژه‌های بالای 80 درصد، برای پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی، اعتبار اختصاص می‌یابد و به لحاظ اینکه وضعیت پروژه‌های بین 50 تا 70 درصد همچنان بلاتکلیف است، احتمالاً پولی در حد نگه‌داری آن‌ها تزریق شود تا تکلیف‌شان در سال آینده مشخص شود.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها تشکیل می‌شود

 دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور از دستور وزیر اقتصاد کشور مبنی بر تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها تا پایان امسال خبر داد.
احمدرضا چابک نیز در این همایش بیان داشت: شورای ادواری پیمانکاران از سال 78 تشکیل و تاکنون بیش از 40 دوره در کشور برگزار شده است.
وی به شورای ادواری شهرستان ارومیه اشاره و اضافه کرد: در این شورا، احیای سازمان مدیریت برنامه‌ریزی که مدت‌ها قبل مطرح شده بود به نتیجه رسید و چارت کشوری آن ابلاغ شد.
دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور ادامه داد: با اینکه تابلوی ساختمان معاونت راهبردی ریاست جمهوری از روی ساختمان بهارستان برداشته شد و تابلوی مدیریت برنامه‌ریزی نصب شد؛ اما هنوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان‌ها تشکیل نشده است.
چابک از دستور وزیر اقتصاد کشور مبنی بر تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها تا پایان سال خبر داد و یادآور شد: امیدواریم با همدلی استانداری‌ها، این سازمان در استان‌ها احیا شود.

پیمانکاران خود را باور کنند
وی با تأکید بر اینکه پیمانکاران باید خود را باور کنند، تصریح کرد: باید از حضور مسوولان کشوری در استان‌ها نهایت استفاده را برد تا زمینه‌ی بهبود فضای کسب و کار در حوزه‌ی پیمانکاری فراهم شود.
دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی مشکلاتی را برای پیمانکاران ایجاد کرد، افزود: پیمانکاران می‌توانند پیشنهاد دهند معادل درصد ضررشان در اجرای پروژه‌ها تجهیزات دریافت کنند.
چابک خطاب به پیمانکاران گفت: باید ظرفیت‌های استان‌ خود را شناسایی کنید و برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف طرح ارائه دهید و برای اجرای طرح خود،‌سرمایه گذار جذب کنید.
وی با تأکید بر اینکه پیمانکاران باید از دولت تدبیر و امید بخواهند زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم کند، تصریح کرد: متأسفانه دیوار بی اعتمادی بین دولت و پیمانکار خیلی بلندتر از آن است که پیمانکار بخواهد با پول خود وارد پروژه‌های عمرانی دولتی شود.



نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا