یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در اولین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، نتایج اولیه‌ی سرشماری کشاورزی سال 93 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش روابط‌ عمومی اتاق بازرگاني خرم‌آباد، در این جلسه رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد اشاره به مرتضي هادي‌پور رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آبادتاریخچه تشکیل این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی بر اساس قانون در سال 1391 در اتاق‌های بازرگانی تشکیل شد.
مرتضی هادی‌پور با اشاره به 30 جلسه‌ای که این کمیسیون طی سال‌های 92 و 93 در اتاق خرم‌آباد تشکیل داده، افزود: خوشبختانه در ارزیابی‌های کارشناسانه‌ای که از سوی اتاق ایران انجام شده، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد به عنوان یکی از کمیسیون‌های موفق کشور معرفی شد و در همین زمینه از آن تقدیر به عمل آمد.
 وی تصریح کرد: برای دوره‌ی تازه‌ی فعالیت این کمیسیون در سال جاری هم مأموریت‌های جدیدی در نظر گرفته شده که در زمان مقرر خودش با اعضای کمیسیون در میان گذاشته می‌شود.
هادی‌پور در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت آمارگیری و تأثرات آن در برنامه‌ریزی‌های کلان اشاره کرد و عنوان داشت: متأسفانه در سطح کشور در زمینه‌ی اختلاف‌آماری با مشکلاتی مواجه هستیم که ضرورت دارد با تعریف مکانیسمی کارشناسانه برای همیشه این مشکل برطرف شود.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: اگر آمار و اعداد در بخش‌های مختلف به هم نزدیک باشند مسلماً برنامه‌ریزی‌ها به صورت دقیق‌تری به انجام می‌رسند و طبیعی است نتایج بسیار بهتری هم حاصل شود.
هادی‌پور به نتایج سرشماری عمومی کشاورزی که در سال گذشته انجام شد اشاره کرد و گفت: در بحث استانی هنوز آمارها مقدماتی است و به صورت رسمی ارائه نشده و باید منتظر اعلام آن‌ها باشیم و بعد با مقایسه‌شان نسبت به آمارهای پیش از آن، به نتایج مورد نیاز دست پیدا کنیم.
دبیر خانه کشاورز لرستان تعداد بهره‌برداران کشاورزی را بر اساس سرشماری اخیر 43 میلیون و چهار هزار عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به سال 82، 6 درصد کاهش نشان می‌دهد.
هادی‌پور افزود: به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود آب، شاهد کاهش حدود 300 هزار بهره‌بردار در 10 سال گذشته بوده‌ایم که البته باید این کاهش را به فال نیک گرفت، چون از سوی دیگر مطمئناً سطح بهره‌وری بالاتر می‌رود.
این کارشناس کشاورزی، با بیان این که در حوزه‌ی مساحت زمین‌های کشاورزی هم با کاهش سه درصدی نسبت به 10 سال گذشته مواجه بوده‌ایم، اظهار داشت: متأسفانه بخشی از زمین‌های کشاورزی با تغییر کاربری مواجه شده و این کاهش از آنجا ناشی می‌شود.
هادی‌پور در همین زمینه، مساحت باغات کشور را دارای رشد عنوان کرد و افزود: بر اساس سرشماری اخیر مساحت باغات کشور یک میلیون و 500 هزار هکتار عنوان شده که نسبت به 10 سال گذشته افزایش 25 درصدی را نشان می‌دهد.
وی افزود: در حوزه‌ی دام نیز با کاهش 20 درصدی تعداد دام(سبک و سنگین) مواجه هستیم که بر اساس آن آمار 90 میلیون رأس در سال 82 به 70 میلیون رأس در سال 93 کاهش یافته است.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد این آمار را سراسری عنوان کرد و گفت: در زمینه‌ی آمار استانی باید منتظر باشیم تا نتایج به دست آمده به صورت رسمی اعلام شوند سپس آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا