یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران- اعلام کرده که مدل جدید اعتبارسنجی از ماه آینده اجرایی خواهد شد. او بیان کرد که این مدل براساس رفتار گذشته افراد طراحی شده است و قابلیت پیش‌بینی رفتار آینده آنها را دارد و این رفتار در صنایع مختلف تفاوت دارد.
رضا قاسم‌پور توضیح داد که در اعتبارسنجی، رفتار پنج سال گذشته افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد، نه تنها در حوزه بانکی بلکه در حوزه‌های مختلف نیز. وی افزود که با افزایش امتیاز اعتباری، ریسک بازپرداخت تسهیلات کاهش می‌یابد و در صنعت بیمه نیز ریسک مشتریان بیمه بر اساس امتیاز افراد تعیین می‌شود.
او به تاریخچه اعتبارسنجی اشاره کرد و تاکید کرد که این فرآیند در دنیا حدود 200 سال قبل شروع شده و از آن زمان پیشرفت‌های زیادی کرده است و امروزه بیمه به عنوان بزرگترین مشتری اعتبارسنجی در جهان شناخته می‌شود.
قاسم‌پور تاکید کرد که تا سال 2005 هیچ فعالیت رسمی در داخل کشور برای اعتبارسنجی وجود نداشت و این فرآیند از سال 2007 با تصویب قانون و همکاری با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، بانک‌ها و بیمه‌ها آغاز شد.
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، ادامه داد: بانک‌ها از سال 96 برای پرداخت تسهیلات از امتیاز اعتباری افراد استفاده می‌کنند؛ در دنیا اعتبارسنجی در تمام حوزه‌ها استفاده می‌شود ولی در کشور ما تا سال قبل اعتبارسنجی فقط در صنعت بانکی و‌پرداخت تسهیلات انجام می‌شد.
او گفت: ماموریت ما اینطور تعریف شده تا ایجاد اعتماد در فضای کسب و کار، اقتصاد و بازار بکنیم؛ میخواهیم در تمام حوزه‌ها وارد شویم و باید منابع متعدد اطلاعاتی داشته باشیم، مدلی که الان در حال استفاده است براساس 18 شاخص اعتباری است و با این مدل موجود برای 30 درصد افرادی که تسهیلات گرفته اند میتوانیم اعتبارسنجی کنیم و 70 درصد مردم امتیازی ندارند؛ اشخاص حقوقی وضعیت بدتر است، در این حوزه فقط برای 10 درصد می‌توانیم اعتبارسنجی کنیم.
به گزارش تسنیم، قاسم‌پور از تعیین 248 شاخص در مدل جدید اعتبارسنجی خبر داد و اعلام کرد که این مدل در شورای سنجش بانک مرکزی تأیید شده است. او همچنین از نهایی‌سازی شاخص‌ها در حوزه‌های چک، تعهدات ارزی، ضمانت نامه‌ها، صنعت قضایی، بیمه، صدک درآمدی و سایر حوزه‌ها خبر داده و اعلام کرده است که این مدل در ماه آینده رونمایی خواهد شد.
وی افزود که با این مدل، 100 درصد افراد جامعه دارای امتیاز اعتباری می‌شوند و دقت مدل از 76 درصد به 89 درصد افزایش یافته است. این ابزار نقشی مهم در مدیریت ریسک و اعتبارسنجی در تمام حوزه‌های اقتصادی و بازار خواهد داشت.
قاسم‌پور بیان کرد که از اعتبارسنجی می‌توان در 18 حوزه مختلف استفاده کرد و این امکان وجود دارد که در گام نخست در معاملات خودرو از مدل اعتبارسنجی استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعتبارسنجی در دنیا در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد، تاکید کرد: مردم می‌توانند در 18 حوزه از اعتبارسنجی با وضع موجود استفاده کنند تا ریسک معاملات و اقدامات خود را کاهش دهند. برنامه داریم اعتبارسنجی را در معاملات پیاده سازی کنیم؛ طرفین قبل از معامله می‌توانند از ریسک معاملات باخبر شوند؛ در گام نخست در معاملات خودرو بناست مدل اعتبارسنجی پیاده‌سازی شود.
وی با تاکید براینکه نرخ سود تسهیلات بانکی می‌تواند براساس ریسک مشتری منعطف شود؛ تصریح کرد: گردش منابع مالی با اعتبارسنجی می‌تواند متغییر باشد؛ شرایط ضامن؛ قبول و دریافت چک، سقف صدور دسته چک و ... با اعتبارسنجی می‌تواند با تحولات مثبتی همراه شود.
قاسم‌پور‌ با بیان اینکه در اجاره ملک هم می‌توانیم از اعتبارسنجی مستاجران و مالکان استفاده کنیم، افزود: در فروش اقساطی کالا هم می‌توان از امتیاز اعتبار افراد استفاده شود.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا