یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم الیگودرز و نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 700 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم، گفت: بایستی به‌نحوی سیاست‌گذاری شود که نقدینگی موجود و سرگردان در کشور به سمت بودجه عمرانی هدایت شود.
به گزارش خبرگزاری فارس ، محمد خدابخشی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در خرم‌آباد برگزار شد، در تشریح بودجه 1400 اظهار کرد: بودجه سال آینده مطابق قانون در موعد مقرر به مجلس تحویل شد و بلافاصله حهت بررسی لوایح آن کمیسیون تلفیق بودجه شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق متشکل از 45 نفر است که از هر کمیسیون تخصصی سه نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه 9 نفر در این مجمع حضور دارند.
 
تصویب کلیات بودجه 1400
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات بودجه 1400 از صدور مجوز جهت برای ورود به جزئیات لوایح و آغاز به‌کار کمیسون تلفیق برای بررسی خبر داد.
خدابخشی بیان داشت: در مرحله نخست احکام درآمدی بررسی و اصلاحات لازم اعمال و پیشنهادات موردنظر مطرح خواهد شد و در ادامه و با توجه به درآمدها، احکام هزینه‌ای نیز بررسی می‌گردد.
وی با بیان اینکه این فرایند در حال انجام است، افزود: جلسات متعددی جهت بررسی لوایح بودجه تاکنون در کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه برگزار شده است.
 


تشریح بودجه عمومی دولت
 نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بودجه کشور از بودجه عمومی و بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل شده، گفت: بودجه عمومی شامل وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح است، اما بودجه شرکت‌ها کمتر بررسی شده، با این وجود با اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس طی 2 سال گذشته، دولت مکلف به گزارش‌دهی از نحوه فعالیت درآمد این شرکت‌ها شده است.
خدابخشی، درآمدهای مالیاتی و گمرکی، منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی را منابع بودجه عمومی برشمرد.
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، قابل اتکاترین و مطمئن‌ترین منابع بودجه دولتی را درآمدهای گمرکی و مالیاتی عنوان و میزان آن در بودجه سال آینده را 317 هزار میلیارد تومان و دارای رشد 10 درصدی در مقایسه با 288 هزار میلیارد تومان سال 99 بیان کرد.
وی ادامه داد: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده با 21 درصد رشد، 250 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، واگذاری‌های دارایی مالی را بیشتر حاصل از فروش اوراق عنوان کرد و گفت: در لایحه 1400، این میزان واگذاری 298 هزار میلیارد تومان است که این رقم در سال 99 معادل 174 هزار میلیارد تومان است، از 298 هزار میلیارد تومان دولت 125 هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد و در مجموع 841 هزار تومان میزان بودجه عمومی کشور است.
خدابخشی به میزان درآمدهای اختصاصی دولت اشاره و آن را 88 هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: در نهایت منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی 930 هزار میلیارد تومان است.
 
بیش از 45 درصد معاف مالیاتی داریم
وی بیان داشت: بیش از 45 درصد معاف مالیاتی داریم، ظرفیت‌های مالیاتی کشور بسیار است و در شرایط اقتصادی برخی معافیت‌ها نبایستی تداوم یابد.
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم انجام اصلاحات در درآمدهای مالیاتی و گمرکی، گفت: مجلس به این موضوع ورود خواهد پیدا کرد.
خدابخشی به انواع قیمت‌گذاری در بودجه اشاره و اظهار کرد: ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی و دارو، ارز 11500 تومانی برای محاسبه قیمت نفت و ارز 17 هزار تومانی برای شرکت‌های دولتی، سه نوع نرخ‌گذاری هستند که ایجاد فساد و رانت می‌کنند و بایستی در آن تجدیدنظر شود.
وی در تشریح مصارف عمومی بودجه نیز گفت: 637 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای بوده که اجتناب‌ناپذیر است و بایستی پرداخت شود، ضمن اینکه بر اساس بند واو تبصره 2 نیز 90 هزار میلیارد تومان برای مطالبات و همسان‌سازی پیش‌بینی شده که در مجموع 730 هزار میلیارد تومان از 930 هزار میلیارد تومان را بایستی هزینه کرد.
 
رشد درآمدها با رشد هزینه‌ها همخوانی ندارد
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد درآمدها با رشد هزینه‌ها همخوانی ندارد، گفت: رشد اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال 99، 46 درصد است، حال اینکه درآمدهای مالیاتی و گمرکی که منبع قابل اتکا بود در مجموع 10 درصد رشد داشته است.
خدابخشی ادامه داد: برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای طرح‌های عمرانی 104 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در سال 99، این رقم 88 هزار میلیارد تومان بوده است، بنابراین بایستی تلاش کنیم نسبت اعتبارات عمرانی به کل مصارف بودجه عمومی هر سال بیشتر شود اما متاسفانه این رقم بهبود پیدا نکرده است.
وی با اشاره به بودجه شرکت‌های دولتی گفت: 1500 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای  382 شرکت و موسسه انتفاعی وابسته به دولت پیش‌بینی شده است.
نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 35 شرکت بیش از 85 درصد بودجه شرکت‌های دولتی را تشکیل می‌دهد، از جمله این شرکت‌ها، شرکت ملی نفت ایران است که باید بودجه آن را شفاف‌تر کنیم.
 
بیش از 700 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم
خدابخشی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 700 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم، گفت: بایستی به‌نحوی سیاست‌گذاری شود که نقدینگی موجود و سرگردان در کشور به سمت بودجه عمرانی هدایت شود.
وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی کشور از نبود سرمایه در گردش رنج می‌برند، از همین‌رو باید از طریق افزایش بودجه عمرانی مشکلات را حل کرد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا