فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) از اجرای 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در قالب 8 قرارداد توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در لرستان خبر داد.
به گزارش یافته، سعید محمد روز پنجشنبه 27 تیرماه در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در مجموع در لرستان حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در قالب 8 قرارداد جاری در دست اجرا دارد البته 19 قرارداد قبلاً تکمیل و تحویل دادیم که پروژههای بسیار تأثیرگذاری بودند از جمله سد و نیروگاه رودبار لرستان و پروژههای متعدد دیگری که اتفاق افتاد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) اظهارداشت: این 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه حدود 1500 نفر نیروی انسانی را در استان مشغول به کار کرده است.
وی با تأکید بر اینکه تمام تلاشها برای فعال نگهداشتن پروژهها در استان انجام میشود، تصریح کرد: پروژه آزادراه خرمآباد-بروجرد-اراک 134 کیلومتر دارد که قطعات 2، 3 و 4 آن تا ابتدای سال آینده افتتاح شده و 66 کیلومتر از مسیر زیر بار ترافیک خواهد رفت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ادامه داد: طولانیترین تونلهای آزادراهی کشور به طول 3 هزار و 100 متر در این محور قرار گرفته که همگی تکمیل شدهاند.
دکتر محمد به وجود مشکل معارضین در قطعه نخست این آزادراه اشاره کرد و افزود: شایسته است با مساعدتهای مدیران استانی این مشکل نیز مرتفع شود.
وی از صرف هزار میلیارد تومان هزینه در ساخت آزادراه خرمآباد-بروجرد-اراک خبر داد و گفت: این پروژه مشارکتی است، بهگونهای که 40 درصد سهم قرارگاه و 60 درصد نیز سهم وزارت راه بوده که تاکنون در مجموع هزار میلیارد تومان هزینه آزادراه شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: آزادراه خرمآباد-بروجرد-اراک برای تکمیل 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بایستی به همین نسبت فراهم شود.
محمد با اشاره به فعالیت 270 دستگاه ماشینآلات سنگین و سه دستگاه کارخانه آسفالت در آزادراه خرمآباد-بروجرد-اراک افزود: روز گذشته 2 هزار و 150 تن آسفالت در محور ریخته شد.
وی با بیان اینکه روزانه نیاز به 60 هزار لیتر سوخت برای فعالیت در آزادراه داریم، بیان داشت: این در حالی است که تا سه روز آینده سوختی به قرارگاه تحویل داده نمیشود و این موضوع مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، بنابراین نیازمند مساعدت همکاران در پالایشگاه است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهای مطرح شده استفاده از املاک و یک درصد ارزش افزوده در پروژههای توسعه بیمارستانها برای پروژههای بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: این پروژه اکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با توجه به وضعیت استان پیشنهاد ما استفاده از یک درصد ارزش افزوده برای این بیمارستان است تا توسعه پیدا کند.
دکتر محمد افزود: پروژه راهآهن نیز با توجه به کارهای انجام شده در آن مانند احداث پلهای بزرگ حیف است که در حال حاضر به حال خود رها شده، آدم شرمنده میشود که ستونها و پایهها بالا رفته و کار تعطیل شود.
وی ادامه داد: طبق اظهار نظر معاون وزارت راه و شهرسازی این طرح به طرحهای انتفاعی برده شده و امکان استفاده از اوراق وجود دارد اما این مستلزم تخصیص اوراق خوب است، زیرا مبلغش بالا است؛ بنابراین باید اعداد و ارقام در این دیده شود تا پروژه را فعالسازی کنیم، البته مشکلات دیگری نیز مانند ضعیف بودن قرارداد وجود دارد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تاکید کرد: موضوع راهآهن را با وزارت راه و شهرسازی پیگیری کردیم و قولهایی را مطرح کردهاند.
محمد به پروژه فرودگاه نیز اشاره کرد و گفت: موضوع فرودگاه، پاویون و 3500 سطوح پروازی است که عمده کار انجام شده اما به دلیل مطالبات 30 میلیارد تومانی قفل شده که این نیز قابل تحویل و تکمیل است.
وی در مورد پروژههای حوزه آب نیز توضیح داد: پروژههایی مانند سد تنگ معشوره به دلیل عدم تخصیص متوقف شده است؛ قرارگاه 33 میلیارد تومان از این پروژه طلب دارد، ضمن اینکه سد تاج امیر نیز با 37 میلیارد تومان به دلیل تخصیص تعطیل است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) به پروژه سد بختیاری نیز اشاره و بیان کرد: قرارداد این پروژه از محل فاینانس با چین منعقد شده و محکم پای کار است اما باید در اولویت بسته یک به یک چین قرار گیرد.
محمد تاکید کرد: تکمیل سدها در سیلاب آینده کمک خواهد کرد و در صورت وجود این سدها سیلاب فروردین ماه کنترل میشد، با رویکرد جدید وزارت نیرو تکمیل سدها امکانپذیر است.
وی با بیان اینکه سد ایوشان نیز هزینه اندکی دارد و ظرف یکی دوماه آینده تکمیل میشود، افزود: خط انتقال آب خرمآباد نیز تکمیل شده و آب در داخل لوله جریان دارد تنها موضوع مخزن 5 هزار مترمکعبی باقی مانده که در صورت تامین منابع انجام میشود.
در سیلابی که امسال اتفاق افتاد مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و سپاه پاسداران افتخار این را داشت که حدود 929 ماشینآلات و تجهیزات و 1800 نفر نیروی انسانی را درگیر و از منابع خود حدود 180 میلیارد ریال در لرستان هزینه کند.
وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در جریان سیلاب اقدامات خوبی انجام داد بهویژه در زیرساختهای مهندسی، بازسازی جاده معمولان و پلدختر و پلهای اتصالی بین استان لرستان و ایلام از جمله پل وحدت و پل خلفآباد ماژین اقدامات خوبی انجام شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) گفت: با پیگیری بسیار زیاد استاندار لرستان و اسلامی وزیر راه و شهرسازی قرارداد جاده خرمآباد- معمولان- پلدختر منعقد و قطعه یک آن تبدیل به قرارداد شد و چند روز پیش به مجموعه قرارگاه ابلاغ شد.
وی بازسازی جاده خرمآباد- معمولان- پلدختر را یکی از درخواستهای مردم منطقه دانست و عنوان کرد: این جاده باید تبدیل به یک جاده ایمن و پایدار شود تا در سیلابها دچار آسیب نشود.
محمد با اشاره به اینکه مراسم کلنگزنی جاده خرمآباد- معمولان- پلدختر طی دو هفته آینده انجام میشود تصریح کرد: البته از امروز همکاران ما در این پروژه شروع به کار میکنند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با اشاره به مطالبات بالای قرارگاه، عنوان کرد: قرارگاه حدود 33 هزار میلیارد تومان طلب دارد یعنی نصف بودجه عمرانی کشور و همین موضوع باعث شده دستمان بسته شود و گرنه از هر مسیری برای فعالسازی پروژهها استفاده میکنیم.
محمد گریزی نیز به موضوع تهاتر زد و تصریح کرد: موضوع تهاتر با وجود قانون و مقررات کشور قابل انجام نیست و نیاز است دیدگاه تغییر پیدا کند.
وی تاکید کرد: استفاده از سایر ظرفیتهای قانون بودجه از جمله دیون دولتی مانند بیمه و مالیات نیز از دیگر اقدامات است؛ یعنی اگر امروز بتوانیم دیون دولتی را تهاتر کنیم پروژهها فعال میشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پایان تاکید کرد: قرارگاه در شرایط فعلی و با توجه به کاهش درآمدهای کشور به دنبال استفاده از روشهایی مانند ملک، اوراق تسویه خزانه، اوراق مشارکت برای فعالسازی پروژهها است ولو اینکه متحمل ضرر هم بشود.
دیدگاهها
----
یافته:
هر خبرگزاری ممکن است بخشی از سخنان سخنران منتشر کند.
آزادراه اراک _ خرم آباد از سال 89 شروع شده ولی هنوز تکمیل نشده است اتفاقاً افتتاح این طرح خیلی در توسعه لرستان نقش اساسی دارد و فاصله لرستان تا پایتخت را کوتاهتر میکند
به هیچ کجا نرسید فقط چند تا رئیس جمهور امدند کلنگ زدند رفتند و فراموش کردند . در لرستان ما طرحی نداریم که زیر 30 سال به سرانجام رسیده باشد.جالب اینجاست که طرح این راه اهن مربوط به رژیم گذشته بوده یعنی از 42 سال پیش تاکنون اجرا نشده .
یافته علاقه زیادی به بروجردداره