یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان گفت: 15 سال از ساخت آخرين فيلم سينمايي در لرستان مي‌گذرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، حجت‌الاسلام "حميدرضا حنان" در آيين رونمايي و اكران فيلم "آخرين سياه‌چادر" كه يك شنبه‌شب در تالار شهيد آويني مجتمع فرهنگي و هنري ارشاد خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به اين كه در زمان دولت كنوني اين دومين مجوز فيلم‌هاي سينمايي است كه در استان لرستان گرفته شده، افزود: علاوه بر كسب مجوز، اقداماتي براي پخش اين فيلم انجام داده‌ايم.
 وي ضمن تشكر از  كارگردان اين اثر سينمايي به خاطر تلاش براي خروج از ركود فيلمسازي در لرستان و نيز معرفي تاريخ و فرهنگ غني اين ديار كهن در آثارش، گفت: در طول تاريخ، ماهيت زن چه در عصر جاهليت عرب كه دختران را زنده به گور مي‌كردند و چه در دنياي امروز غرب كه بحث بهره‌گيري جنسي و يا جريان‌هاي فمنيستي مطرح است؛ همواره با چالش مواجه بوده اما با ورود اسلام به همه اين معضلات پاسخ داده شد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان با بيان اين كه جايگاه زن در اسلام مثبت بوده و آن‌ها در عرصه‌هاي اجتماعي پا به پاي مردان پيش رفته‌اند، خاطرنشان ساخت: زنان لر از ديرباز، شجاعت، عفت، حماسه و فعاليت داشته‌اند كه اين نشأت‌ گرفته از ديد مثبت قوم لر نسبت به زنان بوده است تا جايي كه مي‌بينيم در رساي مقام اجتماعي و حماسي قدم‌خير، حتي در بخش موسيقي نيز قطعه‌اي براي رشادت‌هاي وي سروده شده است.
كارگردان فيلم سينمايي "آخرين سياه‌چادر" نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه لرستان خاستگاه مهرورزي بوده است، تصريح كرد: نگذاريم كه برخي كج‌انديشان با شبهه‌افكني در آثار تاريخي و فرهنگي ما، لودگي را در هنر رواج دهند.
"سيد محمد سيف‌زاده" با اشاره به شخصيت برجسته قدم‌خير از نظر اجتماعي و حماسي اظهار داشت: وي زني با رشادت، مهمان‌نواز و شيفته شاه‌نامه‌خواني بود، اما متاسفانه به اين جنبه‌هاي مهم شخصيتي او به طور كامل توجهي نشد و اسير برخي كوته‌فكران زمان خود گرديد.
وي در بخش ديگري از سخنانش بر لزوم مشاركت نهادها و ادارات مختلف براي ساخت فيلم‌هاي سينمايي در لرستان اشاره كرد و گفت: مسوولان مثل دهه‌هاي 60 و 70 از ساخت فيلم در استان حمايت كنند تا بتوانيم فرهنگ غني خود را با استفاده از هنر به ديگران بهتر بشناسانيم.
سيف‌زاده با بيان اين كه قبلاً 4 فيلم سينمايي در لرستان ساخته شد اما 15 سال است كه اين كار تعطيل و فقط به ساخت چند مستند بسنده شده است، افزود: ما در شهري فيلم مي‌سازيم كه نه شهرك سينمايي دارد و نه بازيگران حرفه‌اي در اين ديار مانده‌اند و همه اين‌ها، كار فيلمسازان را براي ارائه آثاري فاخر دشوار مي‌كند؛ به همين دليل بسياري از كارگردان‌هاي ما به تهران رفته‌اند و فيلم فارسي مي‌سازند.
وي در پايان با اشاره به اين كه فيلم "آخرين سياه‌چادر" به مدت 110 دقيقه تهيه شده است، گفت: اين فيلم در 2 بخش تهيه شده كه يك بخش مربوط به زمان قدم‌خير و بخش دوم مربوط به تأثيري است كه پس از آن بر فرهنگ و هنر ما داشته است كه البته به دليل پاره‌اي ملاحظات 70 دقيقه از اين فيلم 110 دقيقه‌اي براي نمايش انتخاب شد.
قابل ذكر است آيين رونمايي و اكران اين فيلم با حضور محمد اصلاني معاون امور عمراني استانداري، يحيي عيدي‌بيرانوند شهردار خرم‌آباد، حجت‌الاسلام حنان مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون فرهنگي وي و شماري از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر خرم‌آباد و لرستان از ساعت 21 تا 23:30 دقيقه يك شنبه‌شب برگزار شد.
در اين مراسم "ايرج كاظمي" محقق لرستاني نيز توضيحاتي در خصوص شخصيت قدم‌خير و زندگي او بيان كرد و "مراد بُداق" و گروه موسيقي همراه وي نيز با ارائه 6 تصنيف محلي از جمله "قدم‌خير" به مدت 40 دقيقه براي حضار به اجراي موسيقي محلي پرداختند.
در پایان فیلم آخرین سیاه چادر به زبان لری با زیرنویس فارسی نمایش داده شد.
 15 سال از ساخت آخرين فيلم سينمايي در لرستان مي‌گذرد/ قدم‌خير شيفته شاه‌نامه‌خواني بود
 

دیدگاه‌ها  

#1 علی محمد حسنوند 1395-03-15 11:24
خیلی فیلم خوبی بود مثل دیگر آثارآقای سیف زاده مارا به دنیای قدیم آشنا کرد وشخصیت قدم خیر رابه عنوان یک زن نمونه درلرستان به خوبی نشان داد به امید کارهای بیشتر ازاین کارگردان ارزنده
نقل قول کردن
#2 رضا 1395-03-15 11:34
ازفیلم بلند مستندآخرین سیاه چادر که به پدیده از بین رفتن سنت ها و فرهنگ و تحولات اجتماعی و ازهم پاشیده گی این نوع تبار می پروازد تشکر و قدردانی مینمایم
نقل قول کردن
#3 جابری کارشناس سینما 1395-03-16 16:07
خواهشا نقد پذیر باشید واین فرهنگ را ترویج کنید که باعث رشد فرهنگی خواهد شد
______________________
يافته: پاسخ سوالات شما در مصاحبه‌اي كه با ايشان شده به زودي منتشر مي‌شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا