یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در دومین روز از سفر سفیر اسپانیا به لرستان این بار اتاق خرم‌آباد میزبان نشست "پدرو ویینا" و رؤسای دانشگاه‌های لرستان بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خرم‌آباد، رئیس دانشگاه لرستان در این نشست با اشاره به قدمت 35 ساله‌ی این دانشگاه اظهار داشت: ما در دانشگاه لرستان با داشتن 9 هزار دانشجو، 270 نفر هیئت علمی  و70 رشته‌ی کارشناسی ارشد آمادگی داریم در زمینه‌‌ی فرصت‌های مطالعاتی بین این دانشگاه و دانشگاه‌های اسپانیا همکاری دو جانبه داشته باشیم.
خسرو عزیزی افزود: برای اولین بار دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی در دانشگاه لرستان تأسیس شده است تا زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های خارجی را فراهم آورد.
سفیر اسپانیا هم در این نشست با تأکید بر استقلال دانشگاه‌ها در کشور متبوع‌اش گفت: امیدواریم بتوانیم با رایزنی زمینه‌ی ارتباط دانشگاه لرستان را با یکی از دانشگاه‌های مشابه در اسپانیا فراهم نماییم.
در ادامه، رئیس دانشگاه پیام نور لرستان با ابراز امیدواری نسبت به انجام چنین سفرهایی گفت: دانشگاه پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور است که امروز 25 درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در سراسر کشور در این دانشگاه مشغول هستند.
محمدرضا جعفری به جایگاه دانشگاه پیام نور در خارج از کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما ششمین دانشگاه باز(مجازی) دنیا و دومین دانشگاه باز آسیا هستیم که بر اساس رتبه‌بندی هم دانشگاه پیام نور از لحاظ رتبه‌ی آموزشی و از نظر کیفیت آموزشی به ترتیب رتبه‌ی اول و دهم را در کشور داراست.
وی افزود: یکی از سیاست‌های دانشگاه پیام نور که وزارت علوم بر آن تأکید دارد ایجاد شعب دانشگاه پیام نور در کشورهایی است که فارسی‌زبانان در آن حضور دارند و بر همین اساس این امکان و آمادگی را داریم که شعب این دانشگاه را در کشور اسپانیا هم راه‌اندازی کنیم؛ اتفاقی که در کشورهایی چون عراق، افغانستان، کانادا، سوئد، عمان و مالزی افتاده و امیدواریم شعبه بعدی دانشگاه پیام نور در اسپانیا افتتاح شود.
جعفری با اشاره به اینکه اسپانیا نوزدهمین اقتصاد دنیا از لحاظ تولید ناخالص داخلی است و مردم آن در سطح بالایی از رفاه زندگی می‌کنند، عنوان داشت: یک میلیارد نفر در جهان به زبان اسپانیولی صحبت می‌کنند که دومین زبان رسمی جهان محسوب می‌شود و بر همین اساس آمادگی داریم متقابلاً ما هم زبان اسپانیایی را در دانشگاه پیام نور راه‌اندازی نماییم.
تقویت روابط علمی و تحقیقاتی فی مابین دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌های اسپانیا، انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مشترک برای استفاده از تجربیات طرفین هم از دیگر سرفصل‌هایی بود که رئیس دانشگاه پیام نور لرستان به آن‌ها اشاره کرد.
محمدرضا جعفری گفت: دانشگاه پیام نور بهترین امکان برای تقویت روابط علمی فرهنگی بین ایران و اسپانیا است.
سفیر اسپانیا در ایران در واکنش به پیشنهادات مطرح شده گفت: سیستم دانشگاهی اسپانیا علاقمند به برقراری ارتباطاتی از این دست هستند و در همین زمینه پیشنهاد می‌کنم دانشگاه پیام نور شما با دانشگاهی که سیستم مشابهی در اسپانیا دارد در ارتباط باشد و زمینه‌های همکاری‌های دو جانبه بررسی شوند.
"پدرو ویینا" گفت: مؤسسه‌ی سروانتس مسئول گسترش زبان اسپانیایی در دنیاست که در سه استان ایران هم شعباتی راه‌اندازی نموده که امیدواریم در استان‌های دیگر هم همین اتفاق بیفتد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جزو بزرگ‌ترین دانشگاه‌های خصوصی و حضوری جهان محسوب می‌شود که 160 شعبه در داخل و خارج کشور دارد.
رضا محجوب با اشاره به این که 32 هزار نفر دانشجو در لرستان مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند، اظهار داشت: از جمله اولویت‌های ما رشته‌های کارآفرین و دانش‌بناین است و در همین رابطه در دانشگاه‌های آزاد لرستان چندین مرکز رشد فناوری نوین کشاورزی، مرکز سلامت و انرژی‌های نو راه‌اندازی شده که در رابطه با طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان به دنبال جذب مشارکت از طریق سرمایه‌گذاری هستیم.
سفیر اسپانیا با اشاره به اینکه بیشترین دانشگاه‌های اسپانیا دولتی هستند، و دانشگاه‌های خصوصی کمی در این کشور وجود دارند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد هم در این نشست گفت: اگر نمونه مشابه دانشگاه فرهنگیان در اسپانیا وجود داشته باشد، می‌توانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.
فروزان ادیب‌فر با تأکید بر این که دانشگاه تربیت معلم یک دانشگاه کاملاً دولتی است، اظهار داشت: این دانشگاه برای دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در کشور 50 هزار نفر دانشجو دارد که 2500 نفر از آن‌ها در لرستان مشغول به تحصیل هستند که در آینده جذب آموزش و پرورش خواهند شد و حقوق‌بگیر دولت خواهند بود.
وی افزود: در خصوص زبان اسپانیایی هم امیدواریم قول همکاری‌های دوجانبه‌ای که به سایر دانشگاه‌ها دادید را به ما هم بدهید.
ادیب‌فر عنوان داشت: چون دانشجویان ما فوق‌العاده و زبده هستند چون با کنکور پذیرفته می‌شوند و وسواس خاصی در انتخاب آن‌ها وجود دارد.
سفیر اسپانیا هم در این خصوص اظهار داشت: سیستم ما در اسپانیا متفاوت است و معادلی برای دانشگاه فرهنگیان در این کشور وجود ندارد، کسانی که علاقمند به شغل معلمی هستند در آزمون استخدامی آن شرکت می‌کنند و پس از پذیرش مشغول به کار می‌شوند.
رییس مجمع نمایندگان استان هم که مهمان ویژه‌ی این نشست بود اظهار داشت: کشور ما در زمینه‌ی تولید علم رشد و توسعه‌ی بسیار قابل‌توجهی داشته و در همین زمینه می‌توان گفت تولید علم در ایران دو برابر دنیا داریم.
عباس قائدرحمت گفت: در زمینه‌ی تعداد مقالات علمی و همین‌طور اقدامات فناورانه که در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد داریم و همچنین از نظر تعداد قابل توجه دانشجو نسبت به گذشته شاهد رشد بسیار بالایی بوده‌ایم که قابل قیاس نیست.
نماینده‌ی دورود و ازنا در کجلس شورای اسلامی افزود: رتبه‌ی هشتم نانو در دنیا از آن ایران است، در بیوتکنولوژی رتبه‌ی خوبی داریم و در زمینه‌ی صنایع دفاعی و هسته‌ای هم پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.
وی عنوان داشت: از آن‌جا که علم، مرز نمی‌شناسد باید همکاری‌ها در این زمینه هم بدون مرز باشد.
سفیر اسپانیا در ادامه‌ی این نشست با ابراز خوشحالی از صحبت با رؤسای دانشگاه‌های لرستان گفت: آمار مقالات و پژوهش‌های 35 سال گذشته‌ی ایران را رصد کرده‌ام که رشد قابل ملاحضه‌ای داشته و برای ما قابل توجه است.
"پدرو ویینا" با تحسین این پیشرفت‌ها در زمینه‌های علمی و ادبیات اظهار داشت: علم در ایران نسبت به اسپانیا از اهمیت بیشتری برخوردار است و محترم شمرده می شود و همین مسأله می‌تواند نشان‌دهنده‌ی روشن بودن آینده‌ی موفق شما در زمینه‌ی تحققیات، رشد و توسعه‌ی تکنولوژی باشد که به خاطر آن به شما تبریک می‌گویم.
وی افزود: در این نشست در رابطه با همکاری دانشگاه‌ها ایده‌های خوبی مطرح شد که امیدوارم بتوانیم آن‌ها را در آینده به جلو ببریم.
سفیر اسپانیا با رؤسای دانشگاه‌های لرستان و رئيس مجمع نمايندگان استان دیدار کرد

در نشست سفیر اسپانیا با فعالان اقتصادی لرستان: زمینه‌های خوبی برای همکاری‌های دوجانبه وجود دارد

سفیر اسپانیا که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به منظور انجام سفری دو روزه به خرم‌آباد سفر کرده بود، در دومین روز این سفر با فعالان اقتصادی لرستان دیدار و گفتگو کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در آغاز این دیدار اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی سفیر با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لرستان و همچنین آشنایی با توانمندی‌های متقابل اسپانیا است.

احسان ناصر گفت: اسپانیا در حوزه‌ی گردشگری کشور موفقی است و در بخش کشاورزی و بهره‌برداری از منابع آب هم یکی از کشورهای سرآمد جهان است.

وی افزود: در ماه سپتامبر سه وزیر اقتصادی اسپانیا به ایران سفر خواهند کرد که می‌تواند فرصت خوبی برای رایزنی به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تصریح کرد: بنا به گفته‌ی مسئولان، اولویت ارتباطات اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای با کشورهایی است که در تحریم‌ها موضع منفی علیه کشورمان نداشته‌اند و بر همین اساس اسپانیا جزو اولویت‌هاست.

احسان ناصر عنوان داشت: خوشبختانه بر اساس آخرین خبرها، وزارت نفت اعلام کرده که زمینه برای انجام صادرات مجدد نفت ایران به اسپانیا فراهم شده است.

ناصر افزود: همچنین در حوزه صادرات سنگ لرستان به اسپانیا هم زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.

 

سفیر اسپانیا: سنگ لرستان می‌تواند نقش مهمی در ساختمان‌سازی اسپانیا داشته باشد

سفیر اسپانیا هم در این نشست با اشاره به این که کشورش هرگز مشکلی با ایران نداشته است اظهار داشت: سال آینده با برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌های دو کشور وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

"پدرو ویینا" افزود: در راستای گسترش همکاری‌ها در فضای جدید به وجود آمده به زودی چند تن از وزرای دولت اسپانیا از جمله وزیر امور خارجه، وزیر گردشگری و همچنین وزیر راه و شهرسازی به ایران سفر خواهند نمود.

وی با تأکید بر این که در میان کشورهای اتحادیه اروپا، اسپانیا نزدیک‌ترین مواضع را با ایران داشته است و هیچ‌گونه عنادی در مجامع بین المللی نداشته، تصریح کرد: ما تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت را اجرا نکردیم؛ اگرچه به واسطه‌ی عضویت در اتحادیه‌‌ی اروپا ناگزیر از اجرای تحریم‌های این اتحادیه شدیم.

"ویینا" با اشاره به این که کشورش طی 20 سال گذشته در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کشاورزی، خودروسازی، هوا فضا و علوم پزشکی حرف اول را در اروپا زده است، گفت: اسپانیا در بحث گردشگری نیز دومین کشور گردشگرپذیر اروپاست.

وی با تأکید بر این که درآمد اول کشورش در صنعت گردشگری است، تصریح کرد: جمعیت اسپانیا 44 میلیون نفر است که در طول سال 70 میلیون گردشگر از این کشور بازدید می‌کنند.

توسعه‌ی صنعت گردشگری، پیشرفت مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی مواردی بود که "پدرو ویینا" از آن‌ها به عنوان نقاط اتکای توسعه‌ی کشورش یاد کرد و عنوان داشت: هتل‌های زنجیره‌ای و حتی سواحل دریایی متمایز، از جمله مزیت‌هایی است که اسپانیا آن‌ها را مبنایی برای پیشرفت و کسب درآمد قرار داده است.

"ویینا" گفت: بانکهای اسپانیایی تا قبل از 2008 در ایران شعبه داشتند و آخرین بانک‌هایی بودند که از ایران رفتند، ممکن است امکان حضور دوباره‌ی آن‌ها وجود نداشته باشد اما بانک‌های کوچک‌تر و محلی مشتاق به حضور در بازار ایران هستند.

سفیر اسپانیا با اشاره به این که سالانه یک میلیون ساختمان در اسپانیا ساخته می‌شود تصریح کرد: در همین زمینه سنگ لرستان می‌تواند نقش مهمی در بازار ساختمان‌سازی این کشور داشته باشد.

وی افزود: همچنین اسپانیا تجربه‌ی بسیار خوبی در راه‌آهن و قطار سریع‌السیر دارد و می‌تواند تجربیات‌اش را در این زمینه در اختیار ایران بگذارد.

مرتضی هادی‌پور رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به مشابهت‌های استان لرستان و کشور اسپانیا گفت: با توجه به بحران کم‌آبی که اخیراً به وجود آمده، گرایش به کشت‌های گلخانه‌ای طبیعی است و مشتاقیم در این زمینه از تجربیات ارزشمند اسپانیا استفاده کنیم.

در همین زمینه سفیر اسپانیا با اشاره به این که زعفران ایرانی به اسپانیا صادر می‌شود گفت: کمبود آب یک واقعیت است و در همین زمینه توانسته‌ایم با تمرکز بر مدیریت بهینه و مصرف درست و لحاظ سیاست آب کمتر و کشت بیشتر بر این مشکل فائق آییم.

"پدرو ویینا" در توضیح این مسأله عنوان داشت: 90 آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در همین زمینه با روی آوردن به آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه‌ای به پیشرفت‌هایی نائل آمده‌ایم؛ به طوری‌که در سال دو تا سه بار می‌توانیم کشت داشته باشیم.

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا