یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محقق و روزنامه‌نگار برجسته لرستاني اولین نشان ویژه‌ی سرای روزنامه‌نگاران ایران را گرفت. قرار است این نشان به پیشکسوتان حوزه‌ی رسانه داده شود.

به گزارش يافته به نقل از ايسنا، در مراسم «پاس‌داشت حافظه‌ی مطبوعات ایرانی» که توسط دانشکده‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه سوره برگزار شد، جمعی از اساتید و دانشجویان ایران رشته حضور داشتند که از آن‌ جمله می‌توان به مجید امرایی - مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران -، علی‌اکبر قاضی‌زاده، یونس شکرخواه، امیدعلی مسعودی، کوروش مرادی، مجید رضاییان و روشن - رییس دانشگاه سوره - اشاره کرد.

رییس دانشگاه سوره در این مراسم با بیان این‌که در مکتب ما به قلم سوگند یاد شده است، گفت: در این مکتب صراحتاً مقام عالمان، برجسته دانسته شده و در مکتب ما، علم به ذات خودش مکرم است. از سال 1386 دانشگاه سوره به حوزه‌ی ارتباطات وارد شد و با این‌که مهم‌ترین رشته‌های این دانشگاه، رشته‌های هنری بوده‌اند توانست در این حوزه بعد از دانشگاه علامه طباطبایی گام‌هایی جدی بردارد.

روشن با اظهار خوشحالی از برگزاری مراسم پاسداشت سیدفرید قاسمی، ادامه داد: امروز جلسه‌ی پاس‌داشت استادی برگزار می‌شود که حافظه‌ی مطبوعات ایران است و در شرایطی که مَثل «زنده بد و مرده خوب» بین ایرانی‌ها رواج دارد، ما توانسته‌ایم سنت بزرگداشت عالمان را در زمان حیات‌شان برقرار کنیم.

او تأکید کرد: معلمان چیزی نمی‌خواهند به‌جز این‌که به آن‌ها اجازه داده شود، اندیشه‌شان را بیان کنند. سیدفرید قاسمی نیز قبل از این‌که اندیشه‌ی خود را بیان کند، به ما اخلاق را آموخته است و ما برای او آرزوی سلامتی می‌کنیم.

در ادامه‌ی این مراسم، علی‌اکبر قاضی‌زاده - مدرس رشته‌ی روزنامه‌نگاری - با تأکید بر این‌که وقتی نام سیدفرید قاسمی آورده شد، نتوانستم برای آمدن به این مراسم «نه» بیاورم، گفت: صحبت‌های زیادی درباره‌ی آثار آقای قاسمی شده است، اما من به آن بخش ماجرا نمی‌پردازم و به نکته‌ای درباره‌ی شخصیت ایشان می‌پردازم که شاید کمتر کسی آن را بداند. سیدفرید قاسمی فقط یک پژوهشگر نیست، بلکه آبروی حرفه‌ی روزنامه‌نگاری است.

او ادامه داد: اگر روزنامه‌نگار از پا افتاده‌ای در هر جای این کشور باشد که فرید قاسمی از او سراغ بگیرد، یک لحظه هم برای این‌که زیر بال همکارش را بگیرد، به خودش تردید راه نمی‌دهد و این خصلت بزرگی است.

قاضی‌زاده با بیان این‌که سیدفرید قاسمی با علاقه‌ی خاصی به‌دنبال کار اهل مطبوعات می‌رود، بیان کرد: من با تاریخ مطبوعات از طریق زنده‌یاد اسماعیل رضوانی آشنا شده‌ام؛ اما باید بدانیم که در تاریخ مطبوعات ما کسانی هستند که فقط شهرت ندارند، بلکه آبروی این حرفه هستند. ما حرفه‌ای داریم که به‌شدت در معرض بدنامی است و چه خوشبخت کسی که می‌تواند در این حرفه خوش‌نام به زندگی‌اش ادامه دهد.

او با اشاره به الگو قرار دادن فرید قاسمی، افزود: من از تمام کسانی که می‌خواهند در این رشته وارد شوند و به این حرفه ادامه دهند، تقاضا می‌کنم استاد فرید قاسمی را الگوی رفتاری و حرفه‌یی خود قرار دهند.

مجید رضاییان نیز در بخش دیگری از این مراسم، با بیان این‌که به جای این‌که درباره‌ی سیدفرید قاسمی سخن بگوییم، باید درباره‌ی جغرافیای او صحبت کنیم، گفت: در خانواده‌ی ارتباطات، همه‌ی گرایشات و رشته‌های علمی می‌توانند از مرز خود فراتر بروند و یک جغرافیا شکل دهند و جغرافیا زمانی که شکل می‌گیرد، ماندگاری را درپی دارد. ماندگاری یا در عصر خود آن فرد است یا بعد از حیات او؛ اما سیدفرید قاسمی در عصر خودش جغرافیایی را ایجاد کرده که ماندگار شده است.

این استاد رشته‌ی روزنامه‌نگارای با اعتقاد به این‌که تاریخ مطبوعات ایران، یعنی سیدفرید قاسمی، اظهار کرد: این‌که دانشجویان نکوداشتی بگیرند، نشان می‌دهد که چقدر نگاه آن‌ها زلال است و توانسته‌اند جغرافیای فرید قاسمی را درک کنند.

او با بیان این‌که فرید قاسمی را می‌توان به 5 قسمت تقسیم کرد، توضیح داد: وقتی از پژوهش صحبت می‌کنیم، منظور یک طرح نو است و قسمت اول کارهای فرید قاسمی کارهای پژوهشی اوست. نمایه‌سازی، اولین‌ها، بومی‌سازی نظریات و روزنامه‌نگاری محتوایی دیگر قسمت‌های فعالیت‌های فرید قاسمی را تشکیل می‌دهند.

رضاییان با اشاره به این‌که روزنامه‌نگاری محتوایی بسیار سخت‌تر از روزنامه‌نگاری خبری است، تأکید کرد: سیدفرید قاسمی یکی از بهترین‌های روزنامه‌نگاری محتوایی در ایران است، چراکه روزنامه‌نگاری محتوایی به سواد نیاز دارد.

امیدعلی مسعودی - استاد رشته‌ی ارتباطات - نیز با بیان خاطراتی از سیدفرید قاسمی، گفت: فرید قاسمی اهل فرهنگ است و همین خصوصیتش همیشه او را برجسته‌تر کرده است.

او افزود: استاد معتمدنژاد همیشه تأکید می‌کند که شما اگر ندانید گذشته‌تان چه بوده است، نمی‌توانید آینده را بفهمید. بنابراین باید از سیدفرید قاسمی ممنون باشیم که به ما کمک کرد گذشته‌ی مطبوعات خود را بدانیم.

 

سیدفرید قاسمی:  200 هزار موضوع در حوزه‌ی تاریخ مطبوعات روی زمین مانده است

سیدفرید قاسمی گفت: در کشور ما، تناسبی بین حق‌القلم با حق‌القدم وجود ندارد. شاید تمام هزینه‌های حق‌التألیف چند سال نویسندگان به نصف هزینه‌های بازیکنان تیم فوتبال یک شهر هم نرسد.

این استاد پیشکسوت حوزه‌ی روزنامه‌نگاری در مراسم پاسداشتی که برای او با عنوان «پاس‌داشت حافظه‌ی تاریخ مطبوعات ایرانی» در دانشگاه سوره برگزار شده بود، اظهار کرد: در عرصه‌ی پژوهش، نام و نان متناسب با زحمت نیست و یک پژوهشگر فقط می‌خواهد برای کارش ارزش قائل شود و امید دارد که گسستگی‌ها جای خود را به پیوستگی‌ها بدهند.

او با بیان این‌که برای رسیدن به قله‌ها باید بدانیم روی کدام پله ایستاده‌ایم، گفت: تاریخ مطبوعات، پژوهشی میان‌رشته‌یی نیست، بلکه پژوهشی چندرشته‌یی است و باید با جدیت دنبال شود. تا کنون در عرصه‌ی تاریخ مطبوعات دست کم 200هزار موضوع روی زمین مانده است و اگر کسی می‌خواهد کار پژوهشی انجام دهد، باید این کارها را بشناسد. به استادان راهنما پیشنهاد می‌کنم برای پروژه‌ها در مقطع دکتری، از ذهن خود سوژه ندهند، بلکه این 200هزار موضوع را بشناسند و تلاش کنند به آن‌ها بپردازند.

قاسمی ادامه داد: ما نیازمند یک بانک برای جا دادن این 200هزار موضوع هستیم. همچنین به یک بانک اطلاعات نیاز داریم تا پژوهشگران بتوانند آن دسته از علوم را که به آن نیاز دارند، از طریق مراجعه به این بانک اطلاعاتی به‌دست آورند. همچنین یک بانک اطلاعاتی برای ارائه‌ی محتوای درست نیز نیاز است.

وی با بیان این‌که همه‌ی کارهای مرتبط با تاریخ مطبوعات را می‌توان در یک پژوهشگاه مطبوعات جا داد، گفت: قدرشناسی از این و آن، شاید برکاتی داشته باشد؛ اما قدردانی واقعی زمانی است که زحمات یک پژوهشگر بر باد نرود؛ مثلا می‌توانستید به جای برگزاری چنین مراسمی، یک جشنواره شامل پژوهش‌های دانشجویی برگزار کنند و آثار برتر را در یک یا 50 نسخه چاپ کنند. این اولین قدم در راه پژوهش‌پروری است.

این پیشکسوت عرصه‌ی مطبوعات با تأکید بر این‌که تاریخ مطبوعات ایران به یک دوره‌ی 90 ساله و یک دوره که بیش از سه دهه از عمر آن می‌گذرد تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در سه دهه‌ی اخیر، تاریخ مطبوعات ایران هویت خاص خود را پیدا کرده و به اطلاعات خام خلاصه نشده است. راهنماها، چکیده‌ها، اسناد و خاطرات که درباره‌ی آثار مطبوعاتی است، در این سه دهه به‌وجود آمده و مطبوعات ایران در این سه دهه، دارای سالنامه شده‌اند و 99 درصد از احیای نشریات نایاب در این سال‌ها انجام شده است.

او افزود: شاید تا 12 سال پیش، کسی نمی‌دانست اولین مصاحبه و گزارش در چه نشریه‌ای کار شده، اما با گذشت این سال‌ها به تمام این پرسش‌ها پاسخ داده شده است. میزان استناد به نشریات در 20 سال گذشته روبه فزونی نهاده و با ورود محمل‌های نو، مطبوعات روی لوح‌های فشرده رفته است.

 

شايان ذكر است سيد فريد قاسمي متولد 1343 در خرم‌آباد علاوه بر پژوهش‌‌هاي بي‌شمار در عرصه مطبوعات كشور، بالغ بر يك‌صد اثر در حوزه لرستان‌شناسي و لرستان پژوهي نيز منتشر كرده است.

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا