یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون میراث فرهنگی لرستان از ثبت درختان کهن‌سال  زیتون روستای وره زرد در فهرست آثار ملی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان، رامین ابراهیمی با بيان اين خبر افزود: منطقه رويش درختان كهن‌سال زيتون، در محدوده جغرافیایی شهرستان کوهدشت لرستان، بخش مرکزی - دهستان کوهدشت شمالی ودر روستاهای خدارحم زیتون‌، علی‌محمد زیتون و جعفر‌آباد زیتون واقع شده است.
وي اظهار داشت: این منطقه به جهت ويژگي اقليمي و زيست بوم مناسب داراي شرايط لازم براي ادامه حيات اين گونه درخت را دارا است. 
معاون میراث فرهنگی لرستان افزود: همچنین وجود آب و حمايت محلي، عامل مهم ديگري در تداوم زندگي درختان زيتون این ناحیه بوده است.
ابراهيمي گفت: اين توده از درختان در حاشيه روستا‌هاي زيتون و رودخانه سيمره واقع شده‌اند‌.
همچنين تهیه کننده پرونده ثبت طبیعی این اثر گفت: این گونه درختان زیتون که در این منطقه قابلیت زیست دارند به لحاظ ژنتیکی (ژنوتیپ) بیسار با ارزش هستند.
مهرداد زرین‌جویی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم که بر ثبت این آثار تاثیر گذاشت، ارزش فرهنگی و اعتقادی این درختان در میان مردم منطقه می‌باشد.
وی افزود: با توجه به سن بالای این درختان که بین 700 تا 1000 سال است، قرار گرفتن در محور گردشگری دره شیرز، سر‌ کوه هومیان و همچنین میرملاس نیز مهم‌ترین عامل ثبت این آثار است.
زرین‌جوئی در پایان از کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان از جمله مهندس نادر آزادبخت و مهندس سيد رحمان سهرابی که اطلاعات علمی و با ارزشی درباره این درختان در اختیار اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان قرار دادند تشکر نمود.
 درختان کهن‌سال زیتون روستای وره‌زرد لرستان به ثبت آثار ملی رسیدند
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا