یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 جلسه نقد و بررسي "دانش‌نامه مطبوعات ايران" به همت مشترك كتابخانه ملي و خانه كتاب با حضور دكتر محمدجعفر محمدزاده - سرپرست گروه تدوين دانش‌نامه مطبوعات ایران- و جمعي از دست‌اندر‌كاران تدوين دانش‌نامه و تني چند از اساتيد دانشگاه برگزار شد.
به گزارش ایبنا، در اين نشست ابتدا منتقدين در‌باره ويژگي كمي و كيفي و محتوايي دانش‌نامه سخن گفتند و ضمن بيان اين كه كار دانش‌نامه‌نگاري كاري سخت و سنگين و ارزشمند است به طرح سؤالاتي راجع به متن و محتوا و ويرايش و مدخل‌گزيني دانش‌نامه پرداختند كه از سوي دكتر محمدزاده و دكتر اميد‌علي مسعودي دو نفر از نويسندگان و پژوهشگران لرستاني دانش‌نامه به آن‌ها پاسخ داده شد‌.
محمدزاده در اين نشست علاوه بر پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوي منتقدين در سخناني به بيان پيشينه‌ي كار دانش‌نامه‌نگاري و مراحل تدوين دانش‌نامه مطبوعات ايران و روند كار تدوين مجلدات بعدي پرداخت‌.
بخشي از سخنان وي در اين نشست‌:
- مراحل نگارش و تولید «دانش‌نامه مطبوعات ایران» از سال 1390 شروع شد‌.
- فاز نخست این اثر شامل جلد نخست حاوی مدخل‌های «آ» و «الف» با تلاش بیش از 80 نفر در تابستان گذشته (1393) منتشر شد‌.
- متاسفانه دانش‌نامه‌ها در ایران با یک‌بار منتشر شدن‌، دیگر هیچ کاری روی آن‌ها انجام نمی‌شود‌، در صورتی که در  روش پيشرفته‌ي دانش‌نامه‌نگاري در دنیا هر 3 تا 5 سال يك‌بار دانش‌نامه‌ها به‌روز شده و ویرایش می‌شوند.
- «دانش‌نامه مطبوعات ایران» نیز در حال طی کردن روند دیجیتالی شدن است و ان‌شاالله پس از اتمام فروش چاپ كاغذي جلد نخست، نسخه دیجیتالی آن نیز منتشر می‌شود‌.
- دانش‌نامه به عنوان يك رسانه معتبر فرهنگي در جهان امروز مورد توجه محافل فرهنگي و علمي است. 
- هر كشوري كه توانسته است در زمينه دانش‌نامه‌نگاري پيشرفت كند زمينه‌هاي توليد علم در آن كشور فراهم‌تر است.
- عمر دانش‌نامه‌نگاري در ايران گر چه به عهد ناصري بر مي‌گردد اما نگارش دانش‌نامه با روش‌هاي روز دنيا در دهه‌هاي اخير پس از انقلاب اسلامي سرعت گرفته است.
- دانش‌نامه‌ها را از نظر شموليت مطالب به دو دسته تقسيم مي‌كنند: دانش‌نامه‌هاي عمومي و دانش‌نامه‌هاي تخصصي و دانش‌نامه مطبوعات ايران يك دانش‌نامه تخصصي محسوب مي‌شود.
منتقدان اين نشست:
دکتر سیدصادق سجادی(‌عضو هيات علمي و معاون پژوهشی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی)، دکتر مسعود کوثری‌(عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر انتشارات علمی و فرهنگی)، مهدی جعفری‌خانقاه(محقق و پژوهشگر حوزه ارتباطات) و دکتر داریوش مطلبی (عضو هيات علمي و از مديران خانه کتاب).
شايان ذكر است مشروح كامل مباحث اين نشست در اولين شماره مجله تخصصي نقد كتاب منتشر خواهد شد‌.

 پژوهشگران لرستاني پاسخگو شدند: نقد و بررسی "دانش‌نامه مطبوعات ایران"

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا