یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نخستین جشنواره بين‌المللي ICCN که بر اساس نقش مهم ميراث فرهنگي ناملموس در توسعه پايدار محلي بنيان نهاده شد، در شهر گانگ نئونگ كره جنوبي و دومین جشنواره مهرماه امسال با حضور 51 کشور جهان در اصفهان برگزار شد.
به گزارش يافته، برگزاری این جشنواره سبب شد كه انجمن‌هاي محلي نيز از طريق اين فستيوال بتوانند ميراث فرهنگي ناملموس خود را به عموم نمايش دهند و بر غناي فرهنگي و اقتصادي خود بيفزايند. اين فستيوال در آينده نزديك از طريق گرد هم آوردن مردم شهرهاي مختلف از كشورهاي جهان با هويت‌هاي فرهنگي قوي به اهداف كنوانسيون ۲۰۰۳ يونسكو تحقق خواهد بخشيد.
ميراث فرهنگي در بناهاي تاريخي و مجموعه‌اي از آثار و اشياء خلاصه نمي‌شود؛ بلكه سنت‌ها، باورها و آداب زندگي كه از اجداد و نياكان به ما ارث رسيده و سينه به سينه منتقل مي‌شود نيز ميراث فرهنگي ما از نوع ناملموس محسوب مي‌شوند.
ميراث فرهنگي ناملموس به جنبه‌هاي غير فيزيكي يك فرهنگ گفته مي‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در يك دوره زماني را دربر مي‌گيرد يا راه و روش رفتار در جامعه كه معمولاً قوانين رسمي عمومي براي كاركرد در يك فضاي فرهنگي خاص هستند. اين موارد شامل ارزش‌هاي اجتماعي، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهاي زيبايي‌شناسانه و معنوي، بيان هنري، زبان و ديگر جنبه‌هاي كاركردهاي انساني است.
امور بانوان استانداری لرستان نیز پس از برنامه‌ریزی های انجام شده و تهیه مقدمات امر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی لرستان گروه اعزامی خود را جهت برپایی مقتدرانه و فرهنگ سازانه غرفه لرستان و شرکت در اجلاس بین‌المللی و نشست‌های تخصصی به این جشنواره اعزام کرد.
در این سفر عطا حسن‌پور مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، مسوول غرفه و سرپرست گروه، آتوسا رحمتی مجری و مترجم زبان انگلیسی گروه و بهزاد پاکدل مسوول کانون آیین‌های سنتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای گروهش حضور به هم رسانیدند تا سفیران فرهنگ لرستان باشند.
 در این سفر از هرگونه اسراف و ایجاد هزینه صرف‌نظر گردید و حضور در نمایشگاه در مقایسه با برنامه‌های مشابه میلیاردی با کم‌ترین هزینه‌های غیرقابل قیاس اتفاق افتاد.
 
برنامه با حضور دکتر مولاوردی معاون رییس جمهور برگزار شد
اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس پنج‌شنبه 17 مهرماه با حضور دو معاون رئیس جمهوری، شهردار اصفهان، رئیس و دبیر کل سازمان ICCN و 200 نفر از میهمانان خارجی، استاندار، اعضای شورای شهر اصفهان جمع کثیری از مهمانان خارجی برگزار شد.
شهین‌دخت مولاوردی  معاون رئیس جمهوری در این اجلاس، پاسداری از میراث ناملموس را پیام آور صلح و دوستی خواند و میزبانی این اجلاس را در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده مایه سرافرازی و خوشبختی عنوان کرد.
 
حضور مدیرکل بانوان استانداری لرستان در نخستین روز اجلاس زنان ICCN
لیلا سلاحورزی مدیرکل بانوان استانداری لرستان در نخستین روز برگزاری اجلاس زنان به همراه کارشناس واحد، خانم چاغروند در برنامه حضور یافت و در ادامه در نشست‌های تخصصی با حضور خانم مولاوردی و خانم دکتر فرهمند‌پور شرکت کرد و به بیان نقطه‌نظرات و دیده‌گاه‌ها و پیشنهادهای خود در خصوص نمایشگاه پرداخت.     
         
دبیرکل ICCN در اجلاس زنان سخن گفت
در این اجلاس، دکتر «هی کیونگ چوی» دبیر کل سازمان ICCN سخنرانی‌اش را در ارتباط بر زن و میراث ناملموس آغاز کرد و با ابراز خشنودی از میهمان نوازی ایرانیان نتایج اجلاس را گران‌قیمت دانست.
وی گفت: «با اطمینان خاطر تمام می‌دانستم ایران جای بسیار شگفت‌انگیزی است، من از قلب گرم و میهمان‌نواز ایرانیان وقتی در زلزله بم حضور داشتم آشنا بودم اما بعد از ملاقات با مردم اصفهان و مشارکت‌شان در میزبانی از برگزاری اجلاس ICCN تصمیم گرفتیم این بار اصفهان پذیرای میهمانان اجلاس باشد»
کیونگ چوی افزود: «میراث ناملموس به معنی سنت‌هایی است که در زندگی به بیان و گفتار آنها می‌پردازیم. آنچه می‌تواند این میراث را به عنوان هویت ما به آیندگان منتقل کند این است که نباید این میراث نابود شود زیرا به معنای از دست دادن گذشته و آینده خود است.»
وی در ادامه گفت: «آن‌چه در حال حاضر در ایران یافتم، این است که زنان ایرانی نقش‌های اساسی را می‌آفرینند و در تاریخ بلند ایرانی به خوبی مردان نقش‌آفرینی می‌کنند. آن‌ها نقش اساسی را در امور بین‌الملل، فرهنگ، علم و ادب از خود بروز دادند. زنان بزرگی چون پروین اعتصامی با اشعار تحسین برانگیز خود یا دکتر مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته جهان قدرت زن ایرانی را نشان می‌دهد.»
 
موسیقی لری، اولین موسیقی اجرا شده توسط گروه موسیقی اقوام ایران
در این آیین که میهمانان خارجی و داخلی حضور داشتند، موسیقی‌های بومی و محلی نواحی و اقوام مختلف ایرانی به عنوان یکی از جلوه‌های میراث‌های فرهنگی ناملموس کشورمان نواخته شد که مورد استقبال قرار گرفت.
همزمان با گشایش این اجلاس و جشنواره، کاروان انواع گل‌های رنگارنگ طبیعی به طول 200 متر که در اشکال مختلف و تزئین‌های زیبا طراحی شده است از محل برگزاری اجلاس به حرکت درآمد.
اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس از 17 مهرماه به میزبانی شهر اصفهان و با حضور نمایندگان و شخصیت‌های فرهنگی ایران و 50 شهر جهان برگزار شد.
لرستان اولین استانی بود که گروه موسیقی اقوام ایران، آهنگ زیبایی از این استان را نواخت و خواند و تمام جمعیت مشتاق را به آهنگ زیبا،  شنیدنی و ماندگار «‌حناوَنو» جذب کرد.
 
نماینده معاون رییس جمهور، موسیقی لرستان را تحسین کرد
خانم منیر آرامی که به همراه خانم دکتر شهین‌دخت مولاوردی در این اجلاس پر از جمعیت و مهم حضور یافته بود، در گفتگوی صمیمانه با گروه اعزامی‌مان، موسیقی مقامی لرستان را تحسین کرد.
 
دکتر فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در اموربانوان و خانواده در غرفه لرستان
خانم دکتر فرهمندپور نیز عصر نخستین روز جشنواره در غرفه لرستان حضور پیدا کرد و به بیان نقطه نظراتی در خصوص میراث معنوی لرستان پرداخت.
 
توزیع محصولات فرهنگی لرستان در غرفه/ ابداعی که دیگر غرفه‌ها از آن بی‌بهره بودند
وجود محصولات فرهنگی در غرفه لرستان باعث علاقه‌مندی و مراجعه هرچه بیشتر اقشار مختلف جهت دریافت اطلاعات گردشگری و فرهنگی لرستان شد. گهر و بیشه بیشتر از هر جاذبه دیگری، محل پرسش بازدیدکنندگان و احتمال سفر آن‌ها به لرستان بود.
 
لرستان، تنها استانی که با دست پر به عرصه معرفی میراث معنوی دیارش رفت
کتابچه میراث معنوی لرستان، کار عطا حسن پور، تنها مرجع معرفی میراث معنوی استانی در نمایشگاه به حساب می آمد. حسن‌پور کار تهیه و تدوین این کتابچه را از چند ماه قبل از برگزاری نمایشگاه آغاز کرد. 
ابداع موفقیت‌آفرینی که هیچ کدام از غرفه های دیگر اقدام به تهیه و توزیع آن نکرده بودند. همین موضوع باعث شد تا تلاش گروه در مجموعه بسیار فرهنگی و برنامه ریزی شده جلوه کند.
21 اثر معنوی لرستان تا به امروز در فهرست آثار معنوی ملی ایران به ثبت رسیده است و به گفته حسن‌پور این آثار  دامنه‌ای بیکران و حوزه‌ای گسترده دارند که همواره قابل افزودن و پژوهش است.
 
وقتی تماشاگران علاقه‌مند غرفه ما را اشغال کردند
و اما به محض این که صدای موسیقی و همخوانی لری در غرفه پیچید، علاقة‌مندان جلوی ورودی غرفه صف کشیدند و مشتاقانه گروه را همراهی کردند. عده زیادی فیلم و عکس برنامه را تهیه کردندو عده زیادی غیرلر از لرستان پرسیدند و جویا شدند.
بهزاد پاکدل با آوای اهورایی و گروه سنتی‌اش رونق غرفه را دوچندان ساخت. نکته قابل توجه در برپایی برنامه موسیقی رعایت مقررات و توجه به نظم نمایشگاه از سوی ما بود، به طوری که برخورد متین و نجابت کلام اعضای حاضر در گروه با تحسین مسئولان برگزاری نمایشگاه مواجه شد. جا برای خودمان باقی نمانده بود.
 
فقط اشاعه فرهنگ لرستان، کاسب کاری ممنوع
در غرفه لرستان می‌شد مهر را دید و فرهنگ را لمس کرد. تزیین آراسته غرفه با بهره‌مندی از جدی‌ترین نمادهای فرهنگ لرستان و به ویژه آثار دارای نشان جهانی اصالت یونسکو، کار دست هنرصنعت گر ارجمند، آقای حمزه‌ای،  ارائه خدمات فرهنگی و معرفی گردشگری لرستان به بازدیدکنندگان در قیاس با سایر غرفه‌ها چهره متفاوت و قابل تاملی از لرستان به مخاطب عرضه می‌کرد. به ویژه این که در این غرفه هیچ محصولی فروخته شد و تمام تلاش اعضا تنها به معرفی، دعوت و اطلاع‌رسانی  معطوف شد. حال آن که تمام غرفه‌های دیگر عمده زمان‌شان را به کسب درآمد اختصاص دادند که برخلاف مقررات نمایشگاه شمرده شد.
 
مهمانان خارجی، مقابل دوربین‌های ما
از هیچ فرصتی برای معرفی فرهنگ و سرزمین مادری دریغ نورزیدیم و تا آن‌جا که می‌شد و زمان اجازه می‌داد با گردشگران و مهمانان پرتعداد خارجی حاضر از لرستان گفتیم و مهمان‌نوازانه دعوتشان کردیم که به لرستان سفر کنند.
 
گزارش كامل حضور نمايندگان  لرستان در جشنواره بین‌المللی ICCN اصفهان + عكس  
گزارش كامل حضور نمايندگان  لرستان در جشنواره بین‌المللی ICCN اصفهان + عكس

ليلا سلاح ورزي مدير كل امور بانوان استانداري لرستان

آتوسا رحمتی
اجلاس و جشنواره بین‌المللی ICCN اصفهان
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا