یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اصطلاح میراث فرهنگی در دهه اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر یافته و بخشی از این تغییر به علت اطلاع‌رسانی اسنادی است که یونسکو منتشر کرده است‌.
به گزارش يافته، میراث فرهنگی تنها به آثار تاریخی و مجموعه‌ای از اشیا ختم نمی‌شود بلکه شامل سنت‌ها یا تجليات زندگی است که از اجداد ما به عنوان میراث معنوی به جای مانده است؛ مانند سنت‌های شفاهی، میراث معنوی در لرستان، حوزه‌ای بیکران و قابل تحقیق استهنرهای نمایشی، آداب  و رسوم اجتماعی، آیین‌ها، جشن‌ها، دانش و آداب مرتبط بل طبیعت و جهان پیرامون یا دانش و مهارت‌های لازم برای تولید صنایع دستی.
عطا حسن‌پور کارشناس ارشد باستان‌شناسی و سرپرست گروه کاوش در لرستان می‌گوید: همیشه در اطراف ما عناصری وجود دارند که مایلیم از آنها حفاظت کنیم و به عنوان میراث به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
بحث میراث معنوی در لرستان بسیار کهن است اما تنها در دهه اخیر همگام با فعالیت‌های یونسکو و دیگر نقاط ایران به این موضوع پرداخته شده و تا کنون کمتر از 10 اثر در فهرست میراث معنوی جهانی ایران ثبت شده است. آثاری مانند مراسم نوروز، قالی‌شویی مشهد اردهار، طب سنتی، عزاداری زنجان و چند مراسم ديگر.
وی می‌افزاید: میراث معنوی در لرستان حوزه‌ای بیکران و قابل تحقیق است؛ میراث ناملموسی که در بسیاری از مواقع شکل عادت و روزمرگی به خود گرفته است اما در قالب میراث معنوی ثبت شدنی و پراهمیت است. مراسم‌های سور و سوگ و آشتی کنان و تعارف و تکلیف و آداب عبادت و مسجد رفتن و غذا خوردن و بسیاری موارد دیگر که بخش جدایی‌ناپذیر و عادی زندگی ما لرستانی‌هاست، اما در قیاس با سایر قومیت‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد بوده و هست.
عطا حسن‌پوراين محقق لرستاني که برای نخستین بار اقدام به تهیه و تدوین کتابچه میراث معنوی لرستان با ظاهری زیبا و اطلاعاتی خواندنی کرده است، اضافه می‌کند: طي چندین همایش اخیر کشوری خوشبختانه موفق شدیم تعداد 21 اثر معنوی را پیشنهاد داده و به ثبت برسانیم. با این نگاه که هر آن‌چه ثبت شده است تنها قطره‌ای از دریای بیکران میراث معنوی لر است.
حسن‌پور با اشاره به این که آیین‌ها و سنت‌های معنوی لرستان لایه‌های عمیق و متنوعی دارد، تصریح می‌کند: مسلماً در دل آیینی مانند آیین عروسی یا عزا، خرده‌آیین‌های مهم دیگری نیز نهفته است که در جایگاه خود ارزشمند و قابل بررسی است و نمی‌توان تنها به کلیت آیین سور یا سوگ اکتفا کرد و آن‌ها را تنها یک آیین تلقی کرد، بلکه در دل این دریای معنوی میراث، خرده‌رسوم و سنت‌های فراوانی جای دارد که لرستان را از دیگر قومیت‌ها متمایز می‌کند و نشان از خاستگاه فرهنگی، اعتقادی و تاریخی مردم لرستان در پیوستگی تنگانگ با سبک زندگی شان دارد.
این کارشناس ارشد باستان‌شناسی توضیح می‌دهد: در حوزه میراث معنوی لرستان با 3 دسته میراث مواجهیم؛ دسته اول میراثی است که آثار فراموشی شده را شامل می‌شود. دسته دوم آثاری هستند که هنوز جریان دارند اما شکل و بوی مدرنیته به خود گرفته‌اند مانند مراسم عروسی و عزا و دسته سوم آثار در حال فراموشی هستند که در معرض خطر انقراض و زوال قرار دارند.
از این میان آثار فراموش شده را می‌توان با تکیه بر داده‌های تاریخی و باستان‌شناسی و مردم‌شناسی آشکار و هویدا ساخت و در فهرست آثار ملی ثبت کرد.
این استاد دانشگاه و عضو کمیته گردشگری لرستان می‌افزاید: در این زمینه مردم‌شناسان لر وظیفه مهمی بر عهده‌شان است که باید با تحقیق و تفحص در عشایر و روستاها و طوایف و ایل‌های لرستان زیر‌پوست فرهنگ لرستان را کاوش کنند و این آیین‌ها را شناسایی و ثبت کنند. آیین‌هایی که نشان از باستانی بودن و فرهنگ کهن ما دارند. روزمرگی‌هایی که عقاید دیرین و باورهای تاریخی ما را نمادین می‌سازند.
حسن‌پور با اشاره به بازی قیقاج و رواج کنونی آن در لرستان رد پای این میراث معنوی را در دوره اشکانیان پررنگ می‌شمرد و ادامه می‌دهد: قیقاج ما همان شیوه جنگ و گریز به روش اشکانیان یا همان پارتیان است. اشکانیان این روش را از سکاها به ارث بردند، به صورتی که از جلوی دشمن پا به فرار می‌گذاشتند و همین که دشمن سرگرم تعقیب می‌شد به عقب برمی‌گشتند و غافل‌گیرانه تیر را رها می‌کردند. روش پارتیزانی که امروز از آن در سایر ملل غیر‌ایرانی یاد می‌شود کاملاً ایرانی و منتسب به پارت‌ها یا همان پارتی‌زانی (پارتي‌زني) (‌Partian shoot) است.
سرپرست گروه کاوش لرستان که هم‌اکنون در حال بررسی و کاوش اضطراری منطقه باستانی پیش از تاریخ در گورستان مورانی پلدختر است که این کاوش منجر به کشف نخستین سازه‌هاي معماری عصر مفرغ در لرستان شده است، ادامه می‌دهد: در لرستان آیین‌های باران‌خواهی، دعا به وقت طلوع و غروب خورشید یا همان نیایش خورشید که در اوستا آمده است، هنوز هم رایج هستند. میراث معنوی زیر پوست مدرنیته امروز ما پنهان شده است. سور وسوگ و لباس و زبان و آن‌چه که در حفظش باید کوشید و به دست گذر زمان نسپرد.
 ارسال کننده: آتوسا رحمتي
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا