یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی تنها مرجعی است که به حج نرفت و هزینه‌ي حج را برای وقف کتاب و کتابخوانی در نظر گرفت.
قبر مطهر ایشان در همان کتابخانه است تا هر آن‌کس که برای خواندن فاتحه‌ای بر مزارش حاضر می‌شود، از آن فضا نیز استفاده نمایند که این یعنی آن فرهنگ‌سازی که ما به دنبال آن بوده‌ایم و ایشان اجرایی‌اش نمودند. این گوشه‌ای از صحبت‌های حبيب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد بود كه در جلسه‌ای ک با حضور امير فرزامی رئیس کتابخانه‌های استان‌، غلام‌علي فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم‌آباد‌، حسن آذری از اعضای شورای اسلامي شهر خرم‌آباد، فرهاد طهماسبی از کارشناسان حوزه اجتماعی استانداری و نمایندگانی از اداره کل ورزش و جوانان استان و انجمن کتابخوانی استان در سالن اجتماعات فرمانداری خرم‌آباد برگزار گردید.
جلسه‌ای براي ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که در کنار مصوبات این جلسه، حواشی جالبی برگرفته از متن سخنان حاضرین را در پي مي‌خوانيد:
فرماندار خرم‌آباد با اشاره به سخنان استاندار لرستان در جلسه‌ي بخش خصوصی که فرهنگ را به مغز آدمی و اقتصاد را به ستون فقرات انسان تشبیه نموده بود، گفت: هرچقدر هم که ستون فقرات جامعه قوی بوده و آسیب‌پذیر نباشد، در صورت عدم فرمان‌ مغز، بی‌شک هیچ کارایی این ستون فقرات برای بدنه جامعه ندارد.
خجسته‌پور عدم احساس نیاز جامعه به کتاب را مشکل اصلی دانست و قبل از ارائه راه‌کار، به بيان حکایتي جالب در این مورد پرداخت و گفت: در زمانی که برده‌فر‌وشی رسم بود‌، هر برده برای این که با قیمت بالاتری معامله گردد، یک ویژگی خاص برای خود تعریف می‌نمود؛ از زور بازو تا توانمندي‌هاي ديگر؛ در میان برده‌ای بود که ادعا می‌كرد «تشنه‌شناس» است و زمان تشنگی آدم‌ها را می‌داند!
وي بيان داشت: سرمایه‌داری با این ذهنیت که در مهمانی‌ها دیگر بی‌جهت آب به مهمانان تعارف نمی‌شود او را برای شناسایی مهمانان تشنه خریداری نمود و از برده خواست که در مواقع مهمانی بگوید کدام مهمان نیاز به آب دارد تا در همان زمان آب برای او فراهم گردد.
فرماندار ادامه داد: «روز مهمانی فرا رسید و برده ایستاده بود و نگاه مهمان‌ها می‌کرد تا اين كه یکی آن وسط صدا زد تشنه‌ام! برده نگاهی انداخت و گفت‌: نه او تشنه نیست‌! باز دقیقه‌ای بعد دومی صدا زد و باز هم برده تشنگی او را تایید نکرد و این موضوع ادامه داشت تا این که فردی از مهمانان با عجله برخواست و ظرف خالی را برداشت و دوان به سمت چاه آب رفت و در همان حال فریاد زد‌: لعنت بر هر چه تشنه‌شناس است! برده به صاحب خویش نگاهی کرد و گفت‌: این تشنه‌ي واقعی است!»
خجسته‌پور سپس ادامه داد: کسانی که گوشه‌ای نشسته و ادعای تشنگی می‌کنند بدون آن که هیچ تحرکی داشته باشند، تشنه نیستند و تشنه‌ي واقعی کسی است که خود اقدام نماید؛ پس ما تشنه مطالعه‌ي نیستیم و آن هم دلایل زیادی دارد.
وی سپس شبکه‌های تلویزیونی‌، ماهواره‌ای‌، اینترنت‌، وایبر و همه و همه را باعث عدم تشنگی جوانان و نوجوانان جامعه دانست و ادامه داد: جوان و نوجوان ما با این همه امکانات آنلاین 5 الی 6 ساعت در شبکه‌های مجازی می‌نشیند مطالعه می‌کند اما مطالعه کتاب را انجام نمی‌دهد حال آن که به تعبیر من همه این شبکه‌هایی که نام بردم مانند کف اقیانوس است و کتاب عمق اقیانوس است!
خجسته‌پور برای توجیه این مثال گفت: شما ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های زیادی به خواندن و شناخت کران تا کران اقیانوس پرداخته‌اید اما جایی که در گران‌بها در دل صدف پنهان است‌، عمق اقیانوس است که کتاب آن‌جا است هر چند متاسفانه امروز جوان ما به سطح تا عمق علاقه بیش‌تری دارد که این نیازمند تلاش بیش‌تری است.
وی سپس به جمع‌بندی مصوبات جلسه پرداخت و گفت‌: برای ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی می‌توان برای تحویل کتاب از ظرفیت کتابخانه‌های استان و فضاهای خالی ادارات استفاده نمود که در این راه، آموزش و پرورش می‌تواند پیشرو باشد.
فرماندار خرم‌آباد سپس به همکاری اداره كل ورزش و جوانان و اداره كل کتابخانه‌های استان اشاره نمود و گفت: می‌توانیم با ایجاد  همکاری دوطرفه میان اداره ورزش و جوانان استان که بخش جوانانش فراموش شده و اداره کتابخانه‌های استان، توافق‌نامه‌ای منعقد كنيم تا هر  ورزشکاری که در سالن‌های ورزشی فعالیت می‌کند با معرفی اداره ورزش و جوانان از تخفیف ویژه براي عضویت در کتابخانه‌ها برخوردار باشد و برعکس، افراد کتابخوان‌ فعال در کتابخانه‌های استان در بحث حضور در اماکن ورزشی از تخفیف ویژه‌ای برخوردار شوند.
نصب تابلوی علائم راهنمایی از دیگر موضوعات پیشنهادی فرماندار بود که درخواست كرد شهرداری‌، علامت کتابخانه را در محل‌هایی که کتابخانه وجود دارد نصب نماید.
انتقاد یک چهره فرهنگی از رسانه‌ها: چرا تنها حرف بزرگان را انتشار می‌دهید؟!
در این جلسه‌، فرهاد طهماسبی از کارشناسان فعال اجتماعی در این جلسه به انتقاد از رسانه‌های نوشتاری و خبرگزاری‌های استان پرداخت و گفت: بارها به دوستان رسانه‌ای گفته‌ام چرا در جلساتی که با حضور استاندار یا معاونی از ایشان‌، فرمانداران یا مدیرکل‌های ادارات برگزار می‌گردد، شما رسانه‌ها تنها به انعکاس سخن آن‌ها می‌پردازید و حرف‌های امثال ما که می‌تواند راه‌گشا باشد را منتشر نمي‌كنيد؟!
وي سپس به بحث نیم درصد مصوبه جلسات قبلی پرداخت و گفت: ما دیگر از جانب شهرداری ناامید شده‌ایم و حقیقتاً باید قید این نیم درصد کمک شهرداری به حوزه کتاب و کتابخوانی را بزنیم، چرا آن‌ها ثابت کردند اهل کمک و پرداخت در اين زمينه نیستند؛ هر چند اگر بخواهیم این مشکل حل شود باید شرایطی فراهم گردد تا با شخص شهردار بنشینیم و رو در رو مذاکره کنیم، بلكه به جایی برسیم!
در حاشیه
* فرماندار خرم‌آباد جار زدن مسافرکش‌های مسیر میدان امام حسین(ع) به سمت زندان پارسیلون را این‌گونه تعبیر کرد: هر کارخانه‌ای که تعطیل شود، زندانی دایر می‌شود، پس بیاییم با راه‌اندازی کتابخانه‌ای‌، زندانی را تعطیل کنیم.
* آذری عضو شورای شهر خرم‌آباد پیشنهاد داد که یک روز در سال را روز کتاب و کتاب‌خوانی قرار داهیم که در تقویم رسمی ما روز 7 آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی وجود دارد و اين كارشناس محترم شوراي شهر، از اين موضوع بي‌خبر بود!
* تنها غایب جلسه، شهردار یا نماینده‌ای از شهرداری بود در حالی که بار زیادی از رونق کتابخانه‌ها بر عهده این نهاد فرهنگی است.
 
تلنگر فرماندار خرم‌آباد: ما تشنه‌ي مطالعه نیستیم/ حكايت تشنه‌شناسي!


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا