یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مديران فرهنگی، مدیران مسوول و سردبیران نشريات محلي لرستان و خبرنگاران استان لرستان به همراه كارشناسان هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي این لرستان سفري 2 روزه به استان همدان داشتند.
به گزارش يافته به نقل از همدان‌پيام، این مدیران فرهنگی در تور 2 روزه آموزشي تفريحي به دعوت روزنامه همدان‌پيام با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان، خانه مطبوعات، شركت توزيع برق، شهرداري و استانداري همدان براي تبادل‌نظر ديدگاه‌ها و تجربيات و بررسي توانمندي‌هاي همدان به این استان سفر کردند.
برنامه‌هاي اين سفر در 2 بخش برنامه‌ريزي شده بود كه يك بخش آن به حوزه تخصصي ميهمانان، يعني فرهنگ، رسانه و مطبوعات اختصاص داشت.
بازديد از توانمندي‌هاي همدان در حوزه كارآفريني و ديدار با مديران استان از جمله شهردار همدان، مديرعامل شركت برق و مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان نيز از برنامه‌هاي ديگر اين تور بود. همچنين بازديد از اماكن تاريخي شهر همدان از برنامه‌هاي تفريحي اين تيم فرهنگي لرستان بود.
ورود ميهمانان به همدان با تجدید میثاق از مزار شهدا و احترام به مقام شامخ شهدای گران‌قدر كليد خورد. ميهمانان در نخستين ديدار خود با مديران استاني، ميهمان فاضل عبادي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شدند كه ميزبان و ميهمان هر 2 براي تبادل نظر در كنار هم بودند و از ارتقاي اطلاعات رسانه‌اي و محكم‌تر شدن روابط اقتصادي خوشحال بودند.
در اين نشست، وجود چاپخانه پيام‌رسانه توسط مديران مسوول لرستان، عبادي و رئيس خانه مطبوعات استان، محمدرضا عارف يكي از افتخارات غرب كشور بيان شد به طوري كه به گفته مديرمسوول يكي از نشريات لرستان 90 درصد نشريات اين استان در اين چاپخانه و در همدان چاپ مي‌شوند كه تأسيس اين چاپخانه در همدان موجب شده هم به لحاظ مالي به سود لرستان و هم به نفع استان همدان و ديگر استان‌هاي غربي باشد.
 بالاترين تقاضاي مجوز نشريه در همدان
در اين نشست فاضل عبادي پس از خوش آمدگويي به ميهمانان و ابراز خوشحالي از  حضور آنها گفت: با توجه به پيشينه 110 ساله در مطبوعات در حال حاضر استان با حدود 16 تقاضا براي اخذ مجوز نشريه، در كشور پيشرو است.
وي ادامه داد: يكي از تلاش‌هاي مهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال جاري واگذاري امور به اهالي فرهنگ و هنر مطبوعات استان بوده است به طوري كه شاهد هستيد در رأس امور مربوط به تور 2 روزه شما، مجموعه همدان‌پيام قرار دارد و بقيه هم از همكاري دريغ نمي‌كنيم. چون معتقديم به اين شكل فعاليت‌ها اثرگذارتر و موجبات افزايش روحيه‌ اهالي فرهنگ، هنر و مطبوعات خواهد شد.
 حال مطبوعات استان همدان خوب نيست
در ادامه رئيس خانه مطبوعات استان همدان به 8 هزار شهيد استان همدان، 6 هزار شهيد استان لرستان، جانبازان و آزادگان استان اداي احترام كرد و ادامه داد: وضعيت مطبوعات استان همدان مطلوب نيست. هر چند در طول تاريخ پس از بررسي متوجه مي‌شويم مطبوعات استان پس از انقلاب وضعيت بهتري نسبت به گذشته دارد.
محمدرضا عارف چاپخانه پيام‌رسانه را متعلق به غرب كشور دانست و گفت: اين چاپخانه متعلق به همدان نيست، بلكه متعلق به استان‌هاي غرب كشور است و اميدواريم در 2 روز ميزباني بتوانيم از انتقادها و راهكارهاي شما در عملكرد بهتر اين چاپخانه براي اهداف رسانه‌اي خود استفاده كنيم.
 حافظه مطبوعاتي ايران در لرستان
مديرمسئول نشريه سيمره هم در جلسه پيشنهاد تشكيل انجمن روزنامه‌نگاران غرب كشور را داد و گفت: فعاليت‌هاي اين انجمن مي‌تواند كلاس‌هاي آموزش روزنامه‌نگاري، برگزاري جشنواره و ... باشد كه همه اين‌ها مي‌تواند بر مطبوعات غرب كشور اثرگذار باشد.
دكتر كيانوش رستمي تاريخ مطبوعات لرستان را پيش از دوران مشروطه عنوان كرد و افزود: نخستين نشريه 128 سال پيش با نام «بيضا» در بروجرد راه‌اندازي شد.
وي همچنين به ظرفيت‌هاي رسانه‌اي لرستان اشاره كرد و ادامه داد: سيد فريد قاسمي حافظه مطبوعاتي ايران اهل لرستان است. وجود چنين پيشينه‌اي ما را ترغيب به فعاليت مضاعف مي‌كند.
رستمي وجود چاپخانه پيام‌رسانه در غرب كشور را مغتنم دانست و گفت: با وجود اين چاپخانه، كار نشريات محلي لرستان هم راحت‌تر شده است و ديگر نيازي نيست چاپ‌ها را به تهران بفرستيم و با قيمت بالاتر و برخوردهاي نامناسب مواجه شويم.
 چاپ 90 درصد نشريات لرستان در همدان
سرپرست روزنامه قدس در لرستان هم گفت: ما دچار نوعي عقب‌ماندگي تاريخي شده‌ايم كه همگرايي رسانه‌اي براي رفع اين مشكلات كارساز خواهد بود.
محمد فيضي گفت: 90 درصد نشريات لرستان در همدان چاپ مي‌شود و از تخفيفات خوبي هم بهره‌مند مي‌شوند، اما اين دليل نمي‌شود كه به ضعف چاپ‌ها اشاره نكنيم.
وي از نصرت‌الله طاقتي‌احسن مديرمسئول پيام‌رسانه خواست تا براي افزايش كيفيت چاپ تلاش مضاعف كند.
 سوپرماركت‌ها به كمك دكه‌هاي روزنامه‌فروشي آمده‌اند
طاقتي‌احسن هم در ادامه ابراز اميدواري كرد در اين راستا تلاش مضاعف داشته باشد.
وي كمبود دكه‌هاي روزنامه‌فروشي همدان را يكي از مشكلات همدان عنوان كرد و گفت: 32 دكه روزنامه‌فروشي در سطح استان فعال هستند كه 22 سوپرماركت و فروشگاه زنجيره‌اي در عرضه مطبوعات هم در اين امر ما را ياري مي‌كنند.
طاقتي همچنين گفت: خانه مطبوعات استان همدان از كم‌حاشيه‌ترين خانه‌هاي كشور است و دليلش هم مديريت منصفانه و عادلانه است كه موجب شده بين مطبوعات استان اتحاد ايجاد كند، اما ظاهراً در برخي استان‌ها خانه مطبوعات به تعطيلي كشيده شده است.
وي فعاليت‌هاي خانه مطبوعات استان را با توجه به عملكردش با ارزش تلقي كرد و با ارائه پيشنهاداتي ابراز اميدواري كرد از اين پس بجز موارد چاپي، در عرصه مطبوعات نيز ارتباط بيش‌تري بين همدان و لرستان به وجود بيايد.
تعداد نشريات استان همدان 24 عنوان است كه از بين آن‌ها 4 عنوان مجوز روزنامه دارند ولي فقط 2 روزنامه همدان‌پيام و هگمتانه به صورت روزنامه منتشر مي‌شوند و 2 عنوان ديگر به دليل مشكلاتي هر روز به چاپ نمي‌رسند.
در عين حال لرستان نيز 73 مجوز نشريه دارد كه 3 مجوز مربوط به روزنامه است ولي به دليل مشكلات مالي هيچ يك از آن‌ها به صورت روزنامه منتشر نمي‌شوند.
آمادگی لرستان برای میزبانی تورهای فرهنگی و مطبوعاتی کشور
مسوول امور مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: لرستان برای میزبانی اهالی مطبوعات همدان و دیگر استان‌های کشور اعلام آمادگی می‌کند.
به گزارش يافته به نقل از سفيرافلاك، خانجان کرمی در دیدار اهالی رسانه های محلی لرستان و همدان گفت: امور مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در حوزه رسانه به منظور تبادل اطلاعات و تجریبات بیش‌تر بین دو استان همدان و لرستان برنامه‌های فرهنگی مطلوبی را در دستور كار دارد.
وی استقبال اهالی فرهنگ ورسانه همدان از کاروان فرهنگی لرستان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با رویکردی نوین ضمن بررسی و بازدید از دفاتر رسانه‌های استان مبادرت به برگزاری تورهای فرهنگی و علمی کرده است.
كرمي خواستار تبادل تجربیات مدیران مسوول رسانه‌های همدان و لرستان و انتقال آن به جامعه جدید مطبوعاتی دو استان شد.
همدان اولین استانی است که گلزار شهدایش را ساماندهی کرد
مدیران مسوول و اصحاب رسانه های محلی لرستان ضمن زیارت گلزار شهدای همدان با شهدای سرافراز میهمان تجدید میثاق کردند.
معاون بنیادشهید و امور ایثارگران همدان: همدان اولین استانی است که گلزار شهدایش را ساماندهی کرد.
دراین دیدار اهالی مطبوعات لرستان ضمن حضور بر مزار مطهر حجت الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدان یاد و خاطره این عزیز را زنده کردند.
معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان دراین دیدار ضمن اشاره به 18 سال تلاش و فعالیت حجت‌الاسلام موسوی در راه زنده نگه داشتن انقلاب اظهار داشت: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی قبل و بعد از جنگ پشتیبان خوبی برای رزمندگان دفاع مقدس بودند.
وی افزود: استان همدان اولین استانی است که مبادرت به ساماندهی گلزار شهدا کرد و اینک 1200 شهید مطهر در گلزار شهدای شهر همدان مدفون است.
وی با بیان این که آمار شهدای استان همدان از میانگین 9 استان کشور بیشتراست گفت: شهر همدان 2100 شهید تقدیم کشور کرده است که از این تعداد 1200 شهید در گلزار بزرگ شهر همدان مدفون هستند.
معاون بنیاد شهید وامور ایثارگران استان همدان اشاره کرد: استان همدان 8 هزارشهید دارد که باعث مباهات و افتخار این استان هستند. اگر چه همدان به عنوان خط مقدم جبهه حق علیه باطل نبوده است اما به عنوان پشتیبان و معین رزمندگان در دفاع از این مرزوبوم تلاش‌های ستودنی‌ای داشته است.
اصحاب رسانه لرستان همچنين با حاج رضا تيموري مدیر عامل لرستاني شرکت توزیع نیروی برق همدان نيز ديدار و گفت‌وگو كردند. تيموري در دهه 80 مدير عامل شركت توزيع برق لرستان نيز بوده است.
 
همدان میزبان فعالان رسانه‌ای لرستان + عكس/ آمادگی لرستان برای میزبانی تورهای مطبوعاتی

همدان میزبان فعالان رسانه‌ای لرستان + عكس/ آمادگی لرستان برای میزبانی تورهای مطبوعاتی

همدان میزبان فعالان رسانه‌ای لرستان + عكس/ آمادگی لرستان برای میزبانی تورهای مطبوعاتی

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا