یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

90 درصد جمعیت لرستان باسواد هستند/ پرداخت کمک هزینه به كودكانمعاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان از باسوادی 90 درصد از جمعیت 10 تا 49 سال لرستان و همچنین پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به میزان یک میلیون ریال به کودکان بی سرپرست بی سواد مشتاق به ادامه تحصیل خبر داد.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش لرستان، علي‌اشرف حیدری به اهمیت نقش رسانه‌ها در پیشرفت یا پسرفت هر جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها یکی از ارکان اساسی در نظام دموکراسی هستند بنابراین می‌توانند نقش اساسی نیز در ترویج سوادآموزی داشته باشند.
 وی بر ضرورت ترویج و اشاعه سواد آموزی توسط رسانه‌ها تاکید کرد و بیان داشت: اهمیت علم، سواد، معرفت، مبارزه با جهل و بی‌سوادی و دوری از خرافه در دین مبین اسلام آمده است تا جایی که آیات متعددی در قرآن به قلم قسم یاد شده و روایات و احادیث زیادی در این زمینه وجود دارد.
 معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان لرستان با استناد به این حدیث پیامبر اکرم (ص) که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد به برخی تفاسیر این حدیث اشاره کرد و افزود: این حدیث می‌تواند اشاره ای داشته باشد به بحث سختی سواد‌آموزی و همچنین دلیلی بر اهمیت سوادآموزی از نظر اسلام حاکی از این امر است که علم‌آموزی مختص به یک زمان و مکان خاص نیست.
 حیدری به سیاست‌های کلی بحث سواد‌آموزی در جامعه اشاره کرد و گفت: در قانون مترقی نظام اسلامی به بحث سواد‌آموزی تاکید فراوانی شده است و در حالی که تنها 11 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذشت امام خمینی با تیزبینی خاصی بیسوادی را یک مشکل می‌بیند و در هفتم دی‌ماه 58 برای رفع آن دستور جهادی می‌دهد.
  وی علت تشکیل معاونت سواد‌آموزی را پیشرفت در امر سواد‌آموزی و استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش در این زمینه دانست و عنوان کرد: ما در استان دو برنامه را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در دستور کار قرار داده‌ایم، یکی باسواد کردن اولیای بی‌سواد دانش آموزان و دیگری باسواد کردن افراد 10 تا 20 سال است.
 حیدری تعداد والدین بی‌سواد لرستانی ثبت شده در سامانه سواد‌آموزی را 14 هزار و 277 نفر برشمرد و تصریح کرد: حدود 13 هزار نفر از این افراد پالایش شده‌اند و مطابق پالایش‌های صورت گرفته 10 هزار بی‌سواد واقعی شناخته شده است.
 وی افزود: برنامه‌هایی برای باسواد کردن این افراد در دست اجرا است و معتقد هستیم یک پدر و مادر باسواد بهتر می‌توانند فرزند خود را تربیت کنند همچنین در جامعه‌ای که سواد و آگاهی افزایش یابد تمام شاخص‌هایی که برای توسعه آن جامعه نیز لازم است توسعه پیدا خواهد کرد.
معاون سواد‌آموزی آموزش و پرورش استان لرستان در خصوص باسواد کردن افراد 10 تا 20 سال گفت: این افراد به 3 گروه تقسیم شده‌اند که شامل افراد بدسرپرست، بی سرپرست و کودکان کار هستند که بیسوادی آن‌ها دست خودشان نبوده است بنابراین لازم است فرصتی دیگر برای زندگی بهتر این قشر از جامعه که هنوز آمادگی لازم برای سوادآموزی و رشد در جامعه را دارند فراهم شود.
 حیدری افزود: برای شناسایی افراد بی‌سواد 10 تا 20 ساله با بهزیستی و کمیته امداد مکاتباتی انجام شده است و همکاران ما توانسته‌اند به رغم مشکلات موجود برای شناسایی این دسته از بی‌سوادان حدود هزار و 588 نفر را شناسایی کرده و آدرس 425 نفر از آن‌ها را پیدا کنند که از این 425 نفر 176 نفر خود را بی‌سواد اعلام کرده‌اند.
 وی لرستان را جزو 5 استان اول کشور در زمینه بی‌سوادی دانست و اظهارداشت: مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 90 حدود 90 درصد از جمعیت 10 تا 49 ساله لرستانی باسواد هستند و 9.7 درصد از آن‌ها بی‌سواد هستند و باقیمانده افراد در مورد سواد خود چیزی را اظهار نکرده‌اند.
 
 
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا