یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اعضای انجمن موسیقی لرستان با هنرمند پیشکسوت ديدار كردندجمعي از مسوولان فرهنگي استان و اعضاي انجمن موسيقي لرستان به ديدار نوازنده پيشكسوت تنبك اين ديار رفتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی لرستان، رئیس انجمن موسیقی لرستان در اين ديدار كه در منزل "محمدرضا كريمي" صورت گرفت خطاب به حضار اظهار داشت: استاد کریمی از نوازندگان سازهای کوبه‌ای خصوصاً تنبک است که بیش از 5 دهه در حوزه موسیقی لرستان فعالیت‌های شایانی داشته است.

امين عباسيان افزود: بی‌شک تقدیر از هنرمند، تقدیر از مقام هنر است و هنر والای استاد کریمی موجب شده که دوستان با رغبت و کمال میل خدمت این  عزیز برسند و از نزدیک قدردان زحمات‌شان باشند.

وي در ادامه افزود: نمی‌توان اثر‌گذاری استاد کریمی را در موسیقی لرستان کتمان نمود چرا كه ايشان کوشش‌های فراوانی را در زمینه تدریس تنبک در استان داشته و هنرجویان بسیاری را به جامعه هنری معرفی نموده است.

در ادامه، معاون فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عنوان نمود: بسیار خرسندم که در جمع دوستان هنرمند و اساتید بزرگوار عرصه‌ي موسیقی حضور يافته‌ام و در این امر پسندیده مشارکت نمودم.

ماشاء‌الله امان‌الهی‌بهاروند افزود: استاد کریمی علاوه بر این که یکی از هنرمندان برجسته و توانمند استان است از بازنشستگان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و از همکاران قدیمی ما به شمار مي‌رود كه نزديك 15 سال افتخار هم‌خدمتی ایشان را داشته‌ام.

وي تصريح كرد: دلجویی و دیدار با هنرمندان کار بسیار پسندیده‌ای است که به همت انجمن موسیقی استان صورت گرفته که امیدوارم این کار تداوم داشته باشد و ما هم هر خدمتی بتوانیم در این زمینه انجام می‌دهیم.

نایب‌رئیس انجمن موسیقی لرستان و عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نيز اظهار نمود: آن دسته از آثار مرحوم پیرولی کریمی و مرحوم علی‌رضا حسین‌خانی شنیدنی‌اند که تنبک آن‌ها توسط مرحوم علی کریمی نواخته شده است.

فرشاد سیفی افزود: مرحوم علی کریمی تبحر خاصی در نواختن تنبک داشت به طوری که سایر نوازندگان و خوانندگان را بر سر ذوق می‌آ‌ورد و شنوندگان از آن اثر لذت وافر می‌بردند.

وي تصريح كرد: از چنان پدري هنرمند، چنین فرزندی خلف و با اخلاق پدید می‌آید که در دروان خود هم در امر نوازندگی تنبک و تدریس آن سرآمد بود.

سيفي افزود: 13 سال بیش‌تر نداشتم که پشت درهای بسته سالن تمرین فرهنگ و ارشاد گوش فرا می‌دادیم به ساز اساتید از جمله استاد کریمی و یکی از آرزوهای‌مان آشنایی و صحبت نمودن با استاد كريمي بود تا این که سال 74 افتخار این را داشتم در کنار ایشان کسب فیض نموده و برنامه‌های مختلفی را در کشور اجرا نماییم.

محمدرضا کریمی هنرمند پیشکسوت و نوازنده تنبک لرستانی نيز ضمن اظهار خرسندی از اين كار خوب مسوولان و هنرمندان گفت: من سال 1332 در خانواده‌ای هنرمند متولد شدم، چون در خانواده ما هنر به صورت سینه به سینه و از نسلی به نسل بعد انتقال می‌یافت، لذا از 4 سالگی نوازندگی تنبک را آغاز كردم و به مربي هم احتياجي نداشتم و خودم آهنگ‌ها و ریتم‌ها را به خوبی می‌نواختم.

وي در ادامه گفت: علاقه زیادی به ساز تنبک داشتم و تمامی موفقیت‌هایم مرهون زحمات دایی‌ام زنده‌یاد همت‌علی سالم است چون ایشان نسبت به من خیلی لطف و محبت داشت و وقتی از سایه پدر و مادر و عمویم محروم، شدم او بود که سرپناهم شد و مرا بزرگ نمود و همان موقع بود که در کنار ايشان كه کمانچه مي »واخت، من نيز به نواختن تنبک پرداختم.

كريمي گفت: مرحوم همت‌علی سالم از سجایای اخلاقی برخودار بود همین بود که علاوه بر یادگیری تنبک، این حقیر نیز اخلاق را نيز از محضرش مي‌آموختم.

وي تصريح كرد: سال 1350 نت‌خوانی و تنبک‌نوازی را به صورت حرفه‌ای نزد استاد حسین تهرانی فرا گرفتم؛ اخلاق همیشه مدنظر استاد تهرانی بود و ایشان همیشه متذکر می‌شد که اخلاق از همه چیز مهم‌تر است‌.

اين هنرمند پيشكسوت لرستاني گفت: اولین کارم با عنوان «چشمان قشنگ‌» با صدای زنده‌یاد رضا سقایی به صورت صفحه در استریو تهران ضبط شد ولی متأسفانه این صفحه در حال حاضر در بازار  وجود ندارد؛ با خیلی از نوازندگان و خوانندگان برنامه اجرا نموده ام که می‌توان از مرحوم حشمت رشیدی‌، محمد میرزاوند‌ي، بهمن اسکینی‌، غلام سبزعلی‌، علی‌حسین شمسی‌، فضل‌الله صفاری نام برد و از نوازندگان نيز مرحومان همت‌علي و حسین سالم‌، رامین دربندی‌، منصور سالم‌، فیروز گودرزی‌، صادق سیف‌ و فرج علی‌پور را نام برد و با اساتید برجسته کشور از جمله مرحوم محمدرضا لطفی‌، حسین علی‌زاده و کامکارها همکاری داشته و در جشنواره‌های متعددی شرکت و مقام‌های را کسب نموده‌ام.

كريمي متذكر شد: بعد از تأسیس فرهنگ و هنر در سال 1348 توسط استاد حمید ایزدپناه که به حق ایشان کوشش‌های فراوانی جهت اعتلای فرهنگ این دیار بخصوص موسیقی کشیدند، خودشان برنامه‌ريزي تمامی اجرا‌ها را بر عهده داشتند و هنرمندان بدون هماهنگی با ایشان به اجرای برنامه نمی‌پرداختند.

وي افزود: آقاي ايزدپناه حق زیادی بر گردن ما هنرمندان دارد؛ در دهه 50 بود كه در اداره فرهنگ و هنر سابق استخدام شدم و با هنرمندانی که نام‌شان ذکر شد گروه موسیقی تشکیل داديم و برنامه‌های مختلفی را در تمامی نقاط کشور اجرا کردیم‌.

کریمی گفت: در دوران دفاع مقدس در راستای بالا بردن روحیه سربازان اسلام به اجرا برنامه‌های متعددی پرداختیم و چندین بار به جبهه اعزام شدیم که سنگر به سنگر برنامه زنده اجرا می‌کردیم.

در پایان این مراسم از طرف انجمن موسیقی لرستان به رسم یادبود لوح تقدیر و هدایايی به محمدرضا کریمی هنرمند پیشکسوت و نوازنده تنبک لرستانی اهدا گردید.

قابل ذكر است علاوه بر بهاروند، عباسيان و سيفي، افرادي نظير حشمت‌الله فتحی‌، بابک صادقی‌، ذبیح‌الله کردعلیوند و مجتبی رومانی اعضای هيأت ریئسه انجمن موسیقی لرستان و دکتر سيدسیامک موسوی اسد‌زاده‌، حسن نقدی‌، شهرام کیمیایی‌، غلام سبز‌علی‌، حامد کریمی و انوش فاضل‌نژاد نيز حضور داشتند.

اعضای انجمن موسیقی لرستان با هنرمند پیشکسوت ديدار كردند

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 nastarannargesi 1401-08-13 00:32
زنده باشن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا