یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهم‌ترین مشکل نشریات آکادمیک، عدم انتشار منظم آنهاست، این در حالی است که اگر این نشریات به طور منظم منتشر شوند، میزان تاثیرگذاری‌شان در علوم و فنون و همچنین تولید علم زیر سوال نمی‌رود.

به گزارش يافته، دکتر امیدعلی روزنامه‌نگار برجسته لرستاني و مدرس دانشگاه با بیان این مطلب گفت: نشریات تخصصی در کشور به دو دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول، نشریات آکادمی هستند که هیات علمی دارند و این هیات علمی، مقالات رسیده را مطالعه و ارزیابی می‌کند. دسته دوم نیز نشریات شبه آکادمیک یا غیرآکادمیک هستند که آنها هم موضوعات مختلف را از منظر علمی نگاه می‌کنند ولی هیات علمی ندارند و سردبیر به تنهایی تصمیم می‌گیرد که یک مطلب در آن منتشر شود یا نه.

وی درباره اعتبار و ارزش نشریات تخصصی آکادمیک اظهار داشت: این نشریات نه تنها به دلیل چاپ مقالات علمی ارزش دارد بلکه درباره ارتقاء وضعیت هیات های علمی هم تاثیر دارند و سطح علمی اساتید را نیز تعیین میکنند اما مشکلی که کار و تاثیرگذاری آنها را به چالش می‌کشد، ترتیب انتشار این نشریات است چراکه به دلیل مسائل مالی، گرانی کاغذ و دیگر مشکلات نمیتوانند به صورت منظم چاپ شوند، اگر هم بخواهند قیمت پشت جلد را افزایش دهند، اساتید و دانشجویان نمی‌توانند همانند سابق این نشریات را تهیه کنند.

مسعودی ادامه داد: البته مشکلات دیگری هم وجود دارد که باعث تاخر زمانی چاپ این نشریات میشود که از این میان باید به کار زیاد هیات‌های علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد به خصوص که داوری مقالات علمی کار سختی است و نمی‌توان یک شبه درباره آنها اظهار نظر کرد، بنابراین اساتید دانشگاه و چهره‌های علمی به زمان بیش‌تری برای بررسی مقالات نیاز دارند که این زمان منجر به طولانی شدن پروسه چاپ این نشریات می‌شود.
نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی چهاردهم اسفند به مدت یک هفته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا