یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیستمین همایش سالانه کانون هنرهای آیینی سنتی با حضور گروههای آیینی از سراسر استان برگزار شد.
به گزارش یافته، این همایش هجدهم اسفند ماه با حضور گروه‌های آیینی از سراسر استان برگزار و شامل برنامه هایی از قبیل نقالی ،شاهنامه خوانی، آیین ها و نواهای زورخانه ای، نمایش های آیینی، موسیقی های مقامی و ...بود که جلوه‌های گوناگونی از فرهنگ، سنن و موسیقی مناطق مختلف لرستان به نمایش گذاشته شد.
 در این همایش که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان کانون هنرهای آیینی سنتی برگزار شد از دو هنرمند این حوزه خانم «شهرزاد مظفری» و «حبیب جمشیدی» تجلیل به عمل آمد.
 



قوم لر در همه حوزه های فرهنگی اجتماعی پیشتاز بوده است
  مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت ارشاد در بیستمین همایش سالانه آیینی سنتی در سالن سینما کیو  مجتمع شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد لرستان گفت: قوم لر، در ایران اسلامی و تمدن اسلامی همیشه در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی پیشتاز بوده اند.
«محمد حسین اسماعیلی » اظهار کرد: قوم لر حق بزرگی بر گردن ایران و ایرانیان دارد،این قوم عزیز اصالت خود را حفظ کرده و همه ما و اقوام ایرانی به این قوم بزرگ افتخار می کنیم.
وی ادامه داد: همه اقوام ایرانی، در کشور رنگین کمانی ایجاد کرده اند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت ارشاد با بیان اینکه تنوع قومیت ها یکی از فرصت های عظیم فرهنگی در کشور است، گفت: تنوع قوم ها و قومیت ها در کشور ما در عین کثرت، یک وحدت و انسجام و یکپارچگی ارزشمند دارد که این موضوع در کل دنیا بی نظیر است زیرا در عین اینکه بسیاری از اقوام، اعتقادات و باورها را داریم،سرزمینی یکپارچه و ملت منسجمی هستیم.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در نقاط عطف تاریخ این سرزمین دیده ایم که این اتحاد و یکپارچگی، سرزمین ما را حفظ کرده است و این برنامه هم در خصوص آیین ها و سنت هاست که کار ارزشمندی می باشد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ دولایه مهم بعنوان هسته مرکزی یعنی باورها، اعتقادات و اندیشه دارد و لایه بیرونی آن نیز باورهایی است که در قالب سنت ها و آیین ها به منصه ظهور می رسد، گفت: باید این آیین ها را حفظ و حراست کنیم و امیدواریم که انجمن آیینی و سنتی در همه استان ها به مثابه استان لرستان ایجاد شود زیرا اقدام این انجمن در راستای حراست از اصالت ها و اندیشه ها و آیین های ماست.
اسماعیلی اظهار کرد: در همین راستا در دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، دوره های آموزشی داشتیم و نگاه ما در این برنامه ها توجه ما به مناطق کم برخوردار بوده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: طرح بزرگ آموزش هنر برای همه و دومین طرح بزرگ در قالب رویداد «یکصدا ایران» در ۲۲۰ محله کم برخوردار و حاشیه نشین ایران درحال اجراست تا استعدادیابی هنری در کشور در این زمینه صورت بگیرد.
اسماعیلی گفت: در این راستا سامانه ای طراحی کردیم تا پس از ثبت نام افراد، برنامه ریزی برای آموزش آنها صورت بگیرد.
 وی ادامه داد: در لرستان هم این طرح در ۱۵ محله طرح تا پایان اسفند در حال اجراست و در سال آینده هم برنامه های دیگری همچون المپیاد بزرگ آموزشهای هنری را برگزار می کنیم.
وی افزود: علاوه بر حمایت از هنرستان هنرهای زیبا و آموزشگاه آزاد هنری که صورت می‌گیرد، اگر انجمن هنرهای آیینی و سنتی لرستان برنامه و کارگاه آموزشی، مستر کلاب و ...داشته باشد،دفتر برنامه ریزی آموزش های هنری به عنوان عیدانه حمایت های لازم را در این زمینه خواهد داشت.
 
لرستان اعتبار خود را وامدار سنن و آیین ها می داند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این همایش گفت::استان لرستان اعتبار گراسنگ خود را وامدار سنن و آیین های جاری در فرهنگ خود می داند.
اعظم روانشاد اظهار داشت: بر همین اساس هدف ما حفظ و پاسداشت این سنت هاست تا در روزهایی که تحولات، زیست انسان ها را  دگرگون کرده است و ممکن است برخی آیین ها کمرنگ شده باشند، به  حفظ، تقویت و پاسداشت این آیین ها کمک کنیم.
وی ادامه داد: آیین ها و سنت هایی که در متن بخش های مختلف زندگی اقشار مختلف جریان یافته است و مشخصه های نمایشی، موسیقیایی،کارکرد سرگرمی ،آگاهی بخش، نقد و همدلی دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تاکید کرد: امروز که تحولات ،زیست انسان را دگرگون ساخته و آیین ها و سنت ها در لحظه های پرشتاب زندگی کمرنگ شده اند،دغدغه و همت هنرمندان و پژوهشگران در بستر هایی  از جمله این همایش ها  راهی را می‌گشاید تا دغدغه  و توجه مضاعف را به تولید و اجرا و پژوهش و آموزش های آیینی معطوف گرداند.
"اعظم روانشاد "در پایان از حضور قوی هنرمندان بویژه دست اندکاران و انجمن آیینی سنتی و از زحمات آقای بهزاد پاکدل که بعد ۵ سال وقفه بیستمین همایش سالانه آیینی سنتی را برگزار نمودند، تقدیر کرد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا