یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توجه به رسانه‌های محلی در راستای پاسخگویی به سلیقه‌های مخاطبان تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه در نشست با اصحاب لرستان گفت: در عرصه نبرد رسانه‌ای و افکار عمومی نیاز به شناسایی مخاطبان داریم.
«ایمان شمسایی» افزود: در این زمینه باید فرزند زمان خود باشیم زیرا سلیقه‌های رسانه‌ای مردم به مرور تغییر کرده است و باید بتوانیم مرجعیت رسانه‌ای در کشور را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا باید به خبرنگاران و رسانه‌های استانی داشت که در همین راستا بحث رتبه‌بندی روزنامه‌ها توجه خاصی به استان‌ها داشته‌ایم و طی هفته آینده رتبه‌بندی جدید رسانه‌ها نیز اعلام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این شاخص‌ها و ملاک‌های جدید جهت ارزیابی رسانه‌ها را اعلام می‌کنیم.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ادامه داد: طی سه ماه نیز رسانه‌ها فرصت دارند طبق این شاخص‌ها جهت ارزیابی فعالیت نموده و اقدام کنند.
شمسایی اظهار کرد: در این زمینه نیز فرایند ارزیابی به استان‌ها واگذار می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوزه‌های حمایتی از رسانه‌ها، یادآور شد: در سال جاری فعالیت‌های حمایتی مطلوبی در راستای حمایت از رسانه‌ها داشتیم که اختصاص ۲ درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه به حوزه فرهنگ بود که پس از بررسی در مجلس ۱ درصد این بودجه به صورت تکلیفی، تصویب شد.
وی ادامه داد: در همین راستا در حال پیگیری برای تدوین و تصویب آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری در هیأت دولت هستیم زیرا واقعیت این است که صنف ما یک صنف آشفته است و در واقع نظام صنفی نداریم که از یک جهت اتفاق تلخی است.
وی با اشاره به اینکه در سایر اقشار مانند پزشکی، وکلاً و... افراد بعد از تحصیل در رشته‌های خاص، با آزمون وارد یک صنف می‌شوند ولی در عرصه رسانه چنین چیزی نداریم، اظهار کرد: با چنین شرایطی یکی از مشکلات عمده ما اینست که نمی‌دانیم به چه کسی باید بگوییم خبرنگار و در موقع پاسخگویی باید مدیر مسئول و صاحب امتیاز پاسخگو باشند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در چنین شرایطی خود خبر، عناصر خبر و... وضعیت مشخصی پیدا خواهند کرد.
شمسایی خاطر نشان کرد: در خصوص صندوق هنر هم که به صورت مختصر برای هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآنی است، سهم خبرنگاران ۷ درصد است که تلاش می‌کنیم این سهم افزایش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به رشد رسانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷ هزار نشریه داشتیم که در سال ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار نشریه افزایش یافته است که رشد صد درصدی داشته‌ایم.
وی افزود: علاوه بر این از جهت قانون نیز در زمینه احراز صلاحیت مدیرمسئولان اقدامات قانونی جهت تسهیل امور انجام دادیم و حتی در زمینه تأمین کاغذ با ارز ترجیحی برای روزنامه‌ها اقدام کردیم که از نظر قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان با کاغذ واقعی، فرق دارد و حمایت‌های خوبی نیز در این زمینه از رسانه‌ها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز به صورت هفته‌ای درخواست ۵۰ مجوز جدید داریم ولی همیشه ۲ هزار رسانه هم در نوبت اخذ مجوز هست.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: همچنین پیگیری‌های برای تولید کاغذ ایرانی جهت نشریات در دستور کار است.
شمسایی همچنین در این نشست، رسانه‌های لرستان را از پیشگامان عرصه نبرد رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: لرستان همچنان که در عرصه مقاومت، پیشتاز بوده است در عرصه رسانه هم موفق عمل کرده است.
 
 
لزوم ساماندهی خانه مطبوعات
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: اصحاب رسانه استان در عرصه جهاد تبیین و معرفی دستاورد‌های نظام موفق عمل کرده‌اند.
منصور احمدی در این نشست گفت: اصحاب رسانه و مطبوعات لرستان با دست خالی و با کمترین انگیزه‌های مالی در راستای رسالت مطبوعاتی خود فعالیت می‌کنند که در این زمینه در حوزه اطلاع‌رسانی اهداف و برنامه‌های نظام و جهاد تبیین بسیار موفق عمل کرده‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: خوشبختانه اصحاب رسانه لرستان در زمینه بیان فعالیت‌ها و دستاورد‌های نظام و برنامه‌های تبیینی عملکرد مطلوبی داشته‌اند و از مجاهدان تبیین در لرستان هستند.
وی ادامه داد: رسانه‌های لرستان حتی در شرایطی که فضای کشور تا حدودی ملتهب بود، فعالیت تبیینی و در راستای نظام داشتند و اگر انگشت شمار رفتار‌هایی بود، بسیار محدود و به شکل اثرگذار نبودند زیرا رسانه‌های لرستان مانند مجاهدان تبیین رفتار کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان اینکه اعلام برخی مسائل بخصوص مشکلات اقتصادی و صنفی رسانه‌ها حتی برای ما هم دیگر خوشایند نیست، عنوان کرد: استان لرستان از نظر بهره‌مندی از امکانات اقتصادی و توسعه‌ای نسبت به سایر استان‌ها که قطب صنعتی هستند مانند استان‌های خوزستان، کرمانشاه، مرکزی و... از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و در حال حاضر رسانه‌های لرستان از نظر معیشت و... مناسب نیستند.
وی ادامه داد: با وجود چنین مشکلاتی رسانه‌های لرستان همواره پیشرو در جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی اهداف و برنامه‌های نظام بوده‌اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی سیزده ماه گذشته، گفت: راهبرد عملیاتی ما در این مجموعه دعوت از مسولین کشوری برای احصا مشکلات، چالش‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌های لرستان در بخش‌های مختلف بوده است به نحوی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیه معاونین وزارت و ۵۰ درصد مدیران کل ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان سفر کرده‌اند که قطعاً برکات و دستاورد‌های خوبی خواهند داشت.
احمدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سیاست‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تکیه بر آموزش و پژوهش است، اظهار کرد: برای تقویت عنصر آموزش در رسانه‌ها تا کنون کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شده است که به صورت عمده بر روی افزایش میزان تخصص خبرنگاران تأثیر‌گذار بوده است که البته در این زمینه کاستی‌های هم موجود است که در صدد رفع آن‌ها هستیم.
وی ادامه داد: در بحث خانه مطبوعات که یک تشکل مهم برای رسانه هاست، ساماندهی این خانه و رفع مشکلات مربوط به آن در دستور کار قرار دارد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا