یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مشکلات ثبت جهانی‌ قلعه تاريخي فلک‌الافلاک خرم‌آباد به‌ گونه‌ای است که مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: حداقل یک سال فرصت می‌خواهیم که این مشکلات را برطرف کنیم.
به گزارش يافته به نقل از مهر، به نظر می‌رسد موارد مختلفی در عدم ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک مؤثر باشد، عواملی که شاید تنها بخشی از آن به عدم آزادسازی حریم این بنای تاریخ باز گردد و عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند روند ثبت جهانی این اثر تاریخی را تحت تأثیر قرار دهد.
بخش عمده‌ای از حریم بنای باستانی فلک الافلاک طی سال‌های گذشته آزادسازی شده است ولی متأسفانه بعد از آزادسازی، ساماندهی این حریم از سوی متولیان امر مورد غفلت قرار گرفته تا تبدیل حریم این بنای تاریخی به یک سایت گردشگری مغفول واقع شود.
قانون آزادسازی حریم این بنای تاریخی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ 19 آذر 1382 تصویب و در 26 آذرماه به تایید شورای نگهبان رسید، شاید نخستین کسی که دغدغه آزادسازی حریم این بنای تاریخی را مطرح کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در سال 1370 خواستار توجه به این امر شد.
از سوی دیگر طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک به مدت بیش از 4 سال است که به دلایل مختلفی مسکوت مانده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شده تا نماینده ولی‌فقیه در لرستان بگوید که با استمرار بی‌توجهی‌ها این بنای عظیم به تلی از خاک تبدیل خواهد شد.
نم‌زدگی دیواره‌های قلعه باستانی قلعه فلک‌الافلاک، گل‌سنگ‌هایی که روی دیواره دیده می‌شود، احداث راه‌پله‌های نوساز بدون توجه به همخوانی با این بنای تاریخی، وجود موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در داخل این بنای منحصربه‌فرد و آسیب‌های ناشی از این فعالیت این موزه هاو ... همه و همه مشکلاتی است که این بنای تاریخی با آن دست در گریبان است.
 فرصت يك ساله براي ثبت جهاني فلک الافلاک/ 6 پل تاريخي لرستان قابليت ثبت جهاني دارند
مشکلات یاد شده پیش از این در گزارش های متعددی از سوی خبرگزاری مهر مطرح شده بود که منجر به آغاز عملیات سبک‌سازی و مرمت پشت بام و فضاهای پیرامونی حیاط اول این بنای تاریخی شد و روز چهارشنبه 23 تيرماه 1395 نیز مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از این بنای تاریخی بازدید کرد.
"فرهاد عزیزی" در خصوص وضعیت قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اظهار داشت: ترک‌های ایجاد شده در یک بنای تاریخی نشان‌دهنده وخیم بودن وضعیت آن بنا نبوده بلکه نشان می‌دهد باید به این بناها رسیدگی بیش‌تری کرد.
وی گفت: به دنبال این هستیم طرح استحکام‌بخشی قلعه را بررسی کنيم كه در این بررسی از کارشناسان بین‌المللی نیز استفاده خواهد شد و پس از بررسی‌های کارشناسی در صورت مفید بودن و نیاز این طرح  را ادامه می‌دهیم.
عزیزی افزود: بخشی از بنا بر اثر رطوبت دچار مشکل شده است که تا کنون کارهای مختلفی روی چند لایه آن انجام شده است.
مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به این که قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد، عنوان کرد: حدود 40 بنای تاریخی در کشور وجود داشته که در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارند ما زمانی باید این موضوع را دنبال کنیم که مشکلات آن ها رفع شده باشد و قلعه فلک‌الافلاک این ارزش را دارد که در لیست موقت قرار گیرد.
عزیزی با اشاره به این که برای ثبت جهانی قلعه باید موضوع مدیریت آن نیز مد نظر قرار گیرد، افزود: توجه به بحث مدیریت به این معناست که ما مسائل و مشکلات قلعه را برطرف کرده و برای آن برنامه مشخصی داشته باشیم زیرا برخی آثار تاریخی به‌ رغم داشتن ارزش، به دلايل مشكلات در بحث مدیریت، در لیست ثبت جهانی قرار نمی‌گیرند.
وی با تاکید بر این که برای این که یک بنای طبیعی در لیست موقت ثبت جهانی قرار گیرد باید ابتدا کارایی آن مشخص شود، بیان داشت: بخشی از مسائل و مشکلات قلعه فلک‌الافلاک به استان برمی‌گردد که به محض آمادگی سایت و بنا و اطراف آن و همچنین آمادگی پرونده آن کار استحکام‌بخشی آن را سریعا شروع خواهیم کرد.
مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به این که 5 تا 6 مورد از پل های موجود در لرستان ارزش مطرح شدن در سطح جهانی را دارند، عنوان کرد: پل‌های کشکان، شاپوری، گاومیشان، كلهر (معمولان) و پلدختر قابلیت ثبت جهانی را دارند که تحقق این امر منوط به ایجاد بسترهای آن در استان و حساسیت‌های لازم در این زمینه است.
عزیزی با بیان این که ما از خدا می‌خواهیم بناهایی از لرستان با توجه به این که تا کنون هیچ اثر تاریخی اين استان ثبت جهانی نشده است به ثبت برسد، افزود: ما در سازمان میراث فرهنگی نیز آمادگی کمک برای ثبت جهانی آثار تاریخی لرستان را داریم به ‌طوری که یکی از اهداف ایجاد پایگاه‌های تاریخی آماده‌سازی بناهای تاریخی برای ثبت جهانی است ولی فهرست این آثار زیاد بوده لذا در سطح استان باید شرایط تحقق این موضوع ایجاد شود.
مدیر کل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان این که خرم آباد به لحاظ قرارگیری در موقعیت جغرافیایی مناسب و توپوگرافی خاص یکی از شهرهای منحصر به فرد است، عنوان کرد: ساخت و سازهای بی‌قواره‌ای که در این شهر انجام شده چهره آن را بد کرده لذا ما باید تلاش کنیم قلعه را به عنوان نماد این شهر حفظ کنیم و البته دلیل خاصی برای ریزش آن وجود ندارد و اتفاق خاصی در آن نیفتاده است.
عزيزي با تاکید بر این که مردم خرم‌آباد باید برخورد بهتری با این شهر داشته باشند، افزود: این شهر در مسیر جهانی شدن بوده و هر برخورد جدید که در آن صورت می‌گیرد باید در راستای جهانی شدن آن باشد به طوری که هتل‌های آن باید استاندارد بوده و جاده‌ها و مسیرهای آن مناسب باشند.
وي با بیان این که یکی از اولویت‌های اصلی شهر خرم‌آباد ثبت جهانی قلعه آن است، گفت: از این فرصت می‌توان برای رفع مشکلات شهر استفاده کرد و طی یک سال اخیر دغدغه‌ي مردم این شهر برای رفع مشکلات آن بیش‌تر شده است.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 خادم ملت 1395-04-24 08:17
آیا مسئولین استانی ما خواهان رفع موانع بیکاری در شهر و به تبع کشور هستن؟
برای رفع بیکاری باید بسترسازی مناسب داشت
وجود چنین قلعه ای اونم در داخل شهر برای مردم هرشهر دیگه ای در دنیا یه آرزوست
ثبت جهانی قلعه یعنی با هر سرچ یک غیر ایرانی در اینترنت آنها راغب به سفر به خرم آباد می گردن
تپه ی آقبلاغ بروجرد که در خارج شهر قرار داره و به هر لحاظ قابل قیاس با دژ شاپورخواست نیست براش بودجه تعیین میشه آنگاه شاپورخواستی که حضرت آقا از 25 سال پیش تا به حال دغدغه اش رو داره اینگونه به حال خود رها شده !!
نمایندگان و مسئولین عوامل جهت پیشرفت و حل معضل بیکاری در اختیارتون هست فقط کافیه چشما رو باز کنید
آزادسازی قلعه و ثبت جهانی آن بعلاوه لایه روبی اساسی رودخانه و تکمیل سریعتر پارک های در حال احداث و مانور دقیق رسانه رونق اقتصادی رو به دنبال خواهد داشت.
مسئولین

جوانان و والدینشان منتظر زحمات شبانه روزی شما هستن
جوانان متخصص رو وارد گود کنید
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1395-04-24 13:01
دژ شاپورخواست در طول سال کلی درآمد زایی دارد. ولی توجه بهش نمیشه .جای شگفتیست.
نقل قول کردن
#3 مرضیه 1395-04-24 15:01
خدای سبحان دو کار اصیل را در قرآن کریم به خود اسناد داد که مسئولان شهرسازی باید مظهر ذات اقدس الهی باشند و مشابه آن دو کار را به عنوان مظهر الهی به بهترین وجه انجام بدهند.

وی تصریح کرد: این دو اصل یکی به اصل آفرینش و یکی به زیبایی آفریده‌ شده‌ ها می‌پردازد، در بخشی از آیات قرآن کریم به عنوان رسالت و وظیفه خلیفه الهی در نهاد او به ودیعت گذاشته شده واز انسان خواست که زمین را به خوبی آباد کند.
خداوند دستور داده که زمین را معمور و آباد نگه دارید یعنی آنچه باید ایجاد بکنیم به عنوان فناوری و نوآوری بیاوریم و آ‌نچه باید زیبا انجام بدهیم و در نگهداری آن زیبایی را ملاحظه کنیم.
نقل قول کردن
#4 مرضیه 1395-04-24 15:16
مدیر شهرسازی و معماری استان لرستان وشهرداری می بایست با همکاری هم درزیباسازی وشهرسازی شهرمان تلاششان رابکنند
نقل قول کردن
#5 سعید 1395-04-24 15:28
آثار باستانی هر کشور پیشینه تاریخی آن کشور محسوب می گردد و این آثار دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند مردم با دیدن آنها به وحدت ارزش های انسانی پی می برند و آثار باستانی را میراثی همگانی می دانند. هر تکه ای از ایران دارای ارزش تاریخی است و تمدنی چند هزارساله است و برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش بسیار نمود. خوشبختانه برنامه وسیع ودامنه داری همانند یک جهاد ملی برای حفظ و نگهداری آثار معماری باستانی در کشور در حال انجام می باشد
نقل قول کردن
#6 سعید 1395-04-24 15:34
مبالغ هنگفتی که مردمان کشورهای گوناگون دنیا به نگاهداری بناهای باستانی کشور خویش تخصیص می دهند گویای اعتبار واهمیتی است که برای اینگونه ساختمانها قائلند در صورتیکه در مقام مقایسه بیشتر ساختمانهای باستانی ما هم از نظر قدمت و زیبایی و ارزش هنری بر بناهای باستانی دیگر کشورها رجحان دارد و هم از نظر شمار از آنها فراتر می رود و با یادآوری این نکته که این آثار بعلت کهنه تر بودن و فرسودگی به مراقبت وصرف هزینه های بیشتر نیازمند است توجه خاصی که لازمست به این امر معطوف گردد روشن تر میشود. جای تردید نیست که هر گونه هزینه ای در این راه بمصرف برسد نه تنها از نظر حفظ حیثیت ملی در خور تحسین است بلکه به بالا بردن در آمد کشور از طریق جلب سیاح و دیگر امکانات کمک فراوان خواهد نمود.
نقل قول کردن
#7 مرضیه 1395-04-24 15:45
گردشگران اول بِه دیدن آثار ثبت جهانی شده رفته براین اساس مسئولان استانی باید بِه فکر ثبت دره خرم آباد وقلعه فلک الافلاک باشند
مردم ومسئولان استانی وشهرستانی باید با همکاری وَ هماهنگی بَرای آزاد سازی وَ ثبت جهانی این اثر تاریخی تلاش کنند.
نقل قول کردن
#8 سیاوش 1395-04-24 19:01
اجراي طرح آزادسازي حريم قلعه فلک الافلاک به عنوان يکي از مصوبات مجلس شوراي اسلامي و از مطالبات اصلي و آرزوهاي ديرينه مردم لرستان مبدل شده است.


با اشاره به اينکه آزادسازي حريم قلعه يکي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري است، آزادسازي حريم قلعه فلک الافلاک به عنوان يکي از آثار تاريخي ارزشمند کشور ، نيازمند همکاري و همراهي مسئولان است.
نقل قول کردن
#9 ali 1395-04-24 22:58
مسئولين ميراث فرهنگي اينا رو هم به استاندار و شهرداري بگيد
زبان ما كه مو درآورد از بس گفتيم
آخرش هم استاندار در جلسه اي كه در شوراي شهر خرم آباد
حضور داشتند.شهرداري رو به ساخت و سازهاي(برج سازي) در خيابان شريعتي و. .. تشويق كرد و فرمودند مردم مطالبه گر نيستند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا