یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موضوع برگزاری جشن روز گلونی در جلسه شورای شهر مورد بحث قرار گرفت که ‌طرح ‌آن با واکنش‌های مختلفی از سوی اعضای شورای گزارش تصويري جشن روز گل‌وني در قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آبادشهر خرم‌آباد مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، "رضا بیرانوند" شامگاه یک‌شنبه در یک‌صد و هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر خرم‌آباد که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: در ششمین جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر مشکلات ارائه‌ شده از سوی سازمان تاکسی‌رانی خرم‌آباد موردبحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: با پیشرفت علوم و تکنولوژی مسئله شهر الکترونیکی مطرح‌شده که یکی از موارد آن بحث الکترونیکی کردن کارت‌هایی برای حمل‌ونقل شهری است.
عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در بحث پرداخت کرایه تاکسی به مشکلات روش‌های سنتی اشاره کرد و گفت: اگر این طرح اجرایی شود مشکلاتی از قبیل گرفتن کرایه اضافی از همشهریان که سبب نارضایتی می‌شود حل می‌شود.
وی عنوان کرد: با توجه به این که شهر خرم‌آباد گسترده شده است سازمان تاکسی‌رانی نمی‌تواند بر کارها نظارت کند که در این راستا در گروه خدمات شهری پیشنهاد شد تا در مناطق سه‌گانه شهر خرم‌آباد نمایندگانی از طرف شهرداری بر عملکرد تاکسی‌ها نظارت داشته باشند.
واکنش اعضای شورای شهر به متولی‌گری برگزاری جشن روز گلونی
در این جلسه موضوع برگزاری جشن روز گلونی نیز موردبحث قرار گرفت که مطرح کردن آن با واکنش‌های از سوی اعضای شورای شهر خرم‌آباد مواجه شد.
"رستم کوشکی" عضو شورای شهر خرم‌آباد در این رابطه اظهار داشت: بنا است همایشی تحت عنوان روز گلونی یا لباس لری در شهر خرم‌آباد برگزار شود که در این راستا فردی برای اجرای آن به فرمانداری خرم‌آباد مراجعه کرده که در نهایت فرمانداری مجوز اجرای آن را منوط به معرفی وی از سوی شورای شهر یا سازمانی به‌ عنوان متولی امر دانسته است.
وی افزود: در گروه فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد این موضوع مطرح شد که در نهایت خیلی مخالف اجرای آن و برخی نیز با این دیدگاه که نحوه اجرایان باید درست باشد، موافق بودند.
عضو شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: امروز در گروه فرهنگی شورای مطرح شد که برای برگزاری این مراسم دو نفر از اعضای شورای شهر، یک نفر از میراث فرهنگی، مشاور اقوام استانداری، اداره ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد همکاری کنند تا این برنامه بتواند در چارچوب قانونی اجرا شود چراکه در سنوات گذشته اتفاقاتی رخ داد و نگرانی‌هایی برای تکرار آن وجود دارد.
وی بیان کرد: ما می‌خواهیم اجرای این برنامه در سایه حجاب باشد چون حجاب مهم‌ترین محور است که باید رعایت شود.
انتقاد از برگزاری جشن روز گلونی در خرم‌آباد
"جافر وفایی" دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با انتقاد از برگزاری این مراسم گفت: سال گذشته مشکلاتی در اجرایان به وجود آمد اکنون می‌خواهند مسئولیت اجرای آن را به گردن شورای شهر و شهرداری بیندازند.
"علی جهان‌آرا" عضو شورای شهر خرم‌آباد نیز در رابطه با برگزاری این مراسم اظهار داشت: برگزاری این مراسم به شورای شهر ربطی ندارد چراکه در سنوات قبل مشکلاتی پیش آمد و همه در جریان آن هستند.
وی افزود: این برنامه چون متولی خاصی ندارد خوب اجرا نمی‌شود چراکه چند نفر به‌صورت NGO می‌خواهند جشن روز گلونی را برگزار کنند.
عضو شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: اکنون دولت برای اجرای آن مطرح کرده که شخصی که می‌خواهد آن را برگزار کند به‌ طور حتم باید از سوی دستگاهی معرفی شود تا اگر مشکلی در نحوه اجرای آن پیش آمد آن دستگاه پاسخ‌گو باشد.
ارجاع موضوع برگزاری جشن روز گلونی به شورای فرهنگ عمومی استان
وی بیان کرد: ما شورای فرهنگ عمومی استان را داریم که به ریاست نماینده ولی‌فقیه برگزار و تمام دستگاه‌های فرهنگی عضو کارگروه آن هستند بنابراین این موضوع هم به گروه فرهنگ عمومی ارجاع داده شود.
جهان‌آرا تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان عضو گروه فرهنگی هستند در آنجا هر تصمیمی گرفته شود به‌طور یقین به صواب نزدیک‌تر است چون می‌خواهند نظارت بیشتری اعمال کنند.
وی گفت: متأسفانه اکنون کسانی هستند که می‌خواهند متولی گری اجرای مراسم روز گلونی را به گردن شورای شهر بیندازند.
عضو شورای شهر خرم‌آباد تصریح کرد: شورای شهر خرم‌آباد با سپردن اجرای این برنامه به شهرداری که به‌ خوبی از عهده آن برنمی‌آید می‌داند که مشکلاتی مانند سنوات قبل پیش می‌آید.
وی گفت: متأسفانه اجرای این برنامه هیچ فایده‌ای برای ما ندارد بنابراین صفر تا 100 این بحث جزء ضرر چیزی ندارد.
معترض بودن به اجرای همایش روز گلونی
جهان‌آرا عنوان کرد: کارهای فرهنگی سبب رشد و ایجاد تعالی فرهنگ می‌شود ولی ما به شیوه اجرای این برنامه سخت معترض هستیم بنابراین باید به شکل درستی انجام شود.
 روز 26 اردیبهشت‌ماه در شهر خرم‌آباد به‌ روز گلونی نام‌گذاری شده است و در سال‌های اخیر همایشی تحت عنوان روز گلونی در این شهر برگزار می‌شود.
سال گذشته همایشی که برای این روز برگزار شد با بی‌حجابی و رقص مختلط همراه شد که این برنامه فرهنگی را به ضد فرهنگ تبدیل شد که اعتراضاتی زیادی در پی داشت.

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-02-19 23:33
متاسفم برای طرز فکر برخی مسولین محافظه کار اینقدر مخالفت بازی در ارید تا یکی از استانها مانند کرمانشاه یا ایلام و این روز را بنام خود ثبت کنند .
نقل قول کردن
#2 آرمین 1395-02-19 23:41
مراسم به اون قشنگی
نقل قول کردن
#3 آریان 1395-02-20 00:03
چرا جرات اجرای طرحی به این خوبی راندارند.
با کار فرهنگی می توان از عواقب احتمالی این مراسم که بعید می دانم به مشکلی بر بخورد جلوگیری کرد
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1395-02-20 00:14
مگه خیلی براتون سخته که این برنامه رو بر طبق شئونات اسلامی برگزار کنید.
حالا میخواید کلاً کنسلش کنید...باید این مراسم مانند سالهای پیش برگزار شود ولی این بار دقت بیشتری در رعایت احکام اسلامی شود.گلونی خود یک نوع حجاب است و جزئی از فرهنگ این سرزمین است.
نقل قول کردن
#5 رضا 1395-02-20 00:16
مسلمه که گلونی حجاب اسلامی نیست گذشته ازاین تمام مشکلات ماحل شده مونده گلونی فرهنگ گدشته ما نقاط مثبت وخوب داره اونها رو مطرح کنیم
نقل قول کردن
#6 مصطفی 1395-02-20 00:54
یک زمانی شماها نونتون تو همین شعرهای گلونی بود
نقل قول کردن
#7 مصطفی 1395-02-20 00:59
میترسم د روزگاری کس نونه گلونی
نقل قول کردن
#8 جناب خان 1395-02-20 01:33
متاسفم برای این سخنان عجیب اعضای شورای شهرم
نقل قول کردن
#9 دلسوز مردم 1395-02-20 01:44
الان میفهمم چرا کسانی که دلسوز مردم بودن و کلی کار کردن چرا از این شهر رفتن فرهنگ فقط شعار است ...
چه بسا خیلی ها برایشان ضرر است چون برگزاری فرهنگ بدون پول معنایی ندارد
نقل قول کردن
#10 رهگذر 1395-02-20 01:45
بی حجابی در کار نبود دختر لر زیباست و با گلونی زیباتر میشود..و شما از زیبایی دختران لر میترسید
رقص نبود ..ایین محلی بود مختلط نبود..برادر وخواهری خانواده ابی دست هم را گرفتند و آیینی را بجای اوردن....میترسی د از ...وگرنه هیچ اتفاقی نیفتاد فقط روزی که دختران لر فهمانده شد که سربند مادرانشان را فراموس نکنند..
نقل قول کردن
#11 محمود 1395-02-20 07:16
مراسم رو بگیرید و هیج آقایی رو راه ندید ، خیلی سخته ؟
اونايي هم که مخالفت ميکنن واسه پست و مقام خودشونه
. واقعا اگه برگذار نشه متاسفم برا قومم
نقل قول کردن
#12 محمود 1395-02-20 07:17
[quote name="رضا"]مسلم ه که گلو

به جای یک ملت تصمیم نگیر ، موضوع حجاب نیس و گلوني هم مال خانوماس شما نظر نده لطفا ...
نقل قول کردن
#13 حامد 1395-02-20 07:19
به نقل از شهروند:
متاسفم برای طرز فکر برخی مسولین محافظه کار اینقدر مخالفت بازی در ارید تا یکی از استانها مانند کرمانشاه یا ایلام و این روز را بنام خود ثبت کنند .



آره بقران از همین میترسم . مثل ورزش زوران که کرمانشاه ثبت کرد . مادر خودشون گلوني داره به سر بعد میگن بده اخه هييييس کششش
نقل قول کردن
#14 محمدنوری 1395-02-20 07:20
چه طرز فکری ...
خدایا خسته شدم.
نقل قول کردن
#15 لر 1395-02-20 07:22
اگه روز گلونی همراه با گریه و مداحی وروضه بود برخی سر ودست میشکوندن برای اینکه مسولیت اجرا این روز رو به عهده بگیرن.
نقل قول کردن
#16 محمد نوری 1395-02-20 07:33
به نظرم اینها دیواری کوتاه تر از دیوار زنان ندیدند در نتیجه می خواهند با تحمیل حجاب برآنان حفظ ظاهر کنند حال که در تمام زمینه عدم موفقیت بوده و اختلاس ، اعتیاد ، فخشا ، یبکاری و بسیاری مشکلات دیگر بیداد میکند اگر حجاب هم از سر زنان برداشته شود دیگر چه می ماند که ادعا کنند.
نقل قول کردن
#17 علی مردان بهاروند 1395-02-20 08:07
نماینده ما چه کسانی هستن در شورای شهر !
نقل قول کردن
#18 بی طرف 1395-02-20 09:04
شورای مردمی بر علیه خواسته مردم، چه معادله جالبی شده
نقل قول کردن
#19 مخبر 1395-02-20 09:10
این آقای منتخب مردم در شورای شهر که فرموده NGO ها ناتوان هستند برای برگزاری چنین همایشی ، باید پاسخگو باشد این توهین مستقیم به انجمنهای دلسوز شهر خرم آباد هست، کدام انجمن تا کنون در کاری که به عهده گرفته ناتوان بوده؟
چنین اظهار نظری نشان از عدم شناخت ایشان نسبت به تعریف NGO دارد
نقل قول کردن
#20 چگنی 1395-02-20 11:23
گلونی برای ما مقدس هست چرا که مادر بزرگ های ما هزاران سال با این پوشش پا به پای مردان این دیار زندگی کرده اند، با این پوشش کوچ کرده اند، درو کرده اند، نبرد کرده اند، با این پوشش شرافتمندانه و با آبرو زندگی کرده اند.
نقل قول کردن
#21 حمید ت 1395-02-20 11:42
به نقل از رضا:
مسلمه که گلونی حجاب اسلامی نیست گذشته ازاین تمام مشکلات ماحل شده مونده گلونی فرهنگ گدشته ما نقاط مثبت وخوب داره اونها رو مطرح کنیم

مردم این کشور همیشه حجاب داشته اند .مراسم روزگلونی اگر در یک سالن و فقط با حضور زنان صورت گیرد مگه ایرادی داره؟ نکته بعدی اینکه لباسهای زیبا و رنگارنگ زیادی رو میتوان بعنوان حجاب انتخاب کرد مهم اینست که بانوان محترم پوشیده باشند .
نقل قول کردن
#22 ناشناس 1395-02-20 12:13
فقط میتونم بگ متاسفم برای ......
نقل قول کردن
#23 آرمین 1395-02-20 12:33
به نقل از مصطفی:
میترسم د روزگاری کس نونه گلونی

مصطفی جان اتفاقا گلونی داره دوباره جامیوفته بین دختران وزنان ما ، مردم آگاه ترشدن
نقل قول کردن
#24 آرمین 1395-02-20 12:36
این شورای شهر اگر راست میگه خیلی وظیفه شناس هستن باید برن اوضاع آسفالت وبقیه مشکلات شهر درست کنن،شما برید وضعیت آسفالت محله قدیمی باغ دختران ببینید اون درست کنید نه بافرهنگ دیرین ما مبارزه کنی!
نقل قول کردن
#25 ترانه 1395-02-20 13:25
باید بگم که اعضای شورای شهر وظایف اصیلشونو فراموش کردن یا شاید انجام وظیفه کردن !
الان میخا مسائل فرهنگی شهر وانجام بدن!آخه یکی نیست بگه مسائل فرهنگی به شما چه ربطی داره؟ مگه مامیراث فرهنگی وفرهنگ وارشاد ومتولیانی که به این کار مربوط میشن نداریم؟ غیر از اینه که گلونی یک فرهنگ بین زنان ومردان لر ؟اینطوری میخا این فرهنگ به نسلهای بعد ما رواج داده بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#26 کر لر 1395-02-20 14:13
باعرض معذرت
ای کسانی که به این راحتی NGOرا نادیده گرفتید

اینها همان کسانی هستند که امسال خودشونو به دل آتش زدن وبلوطهای لرستان رو نجات دادن

اینها همان کسانی هستن که در روز عاشورا آشغالهای شمارو جمع آوری کردن

اینها همان کسانی هستن که وقت وبی وقت در پارکها ومنطق تفریحی به زباله جمع کردن مشغول شون

اینها همان کسانی هستن که کلبه برای آشیانه پرندگان ساختن

اینها همان کسانی هستن که شما ها همیشه بعد از اتمام کارشان آمدید وسلفی معروفتان را گرفتید

حال مردم خود قضاوت کنند NGOهادلسوز استانشونن یا شما عزیزان پشت میز نشین
نقل قول کردن
#27 لرستانی 1395-02-20 18:12
به نقل از رضا:
مسلمه که گلونی حجاب اسلامی نیست گذشته ازاین تمام مشکلات ماحل شده مونده گلونی فرهنگ گدشته ما نقاط مثبت وخوب داره اونها رو مطرح کنیم

برادر متاسفم برات که اصلا نمیدونی تعریف حجاب را . ضمنا برو تاریخ مردمت را مطالعه کن . همین گلونی در زمان رضا شاه و کشف حجاب .همین گلونی با مقاومت جانانه مردان و زنان لر باعث افتخار مذهبیون درلرستان بود .
نقل قول کردن
#28 نگاه عادلانه 1395-02-21 10:00
دوستان بزرگوار قبول کنیم مراسم پارسال در شان مردم لرستان نبود.عیب کار را هم ببینیم.کسی با گلونی و مراسم بزرگداشت آن مخالف نیست اما نباید در خلال این گونه مراسمات اشاعه بی حجابی شود و به حیا و حجاب زنان و مادران این قوم اصیل به خاطر بهره برداری چند نفر توهین شود.
نقل قول کردن
#29 محسنی 1395-02-21 10:03
زیبایی دختران لر به حجاب و حیای آن هاست
مواظب باشیم با تعصبات بی جا به فرهنگ این قوم خیانت نکنیم
نقل قول کردن
#30 عسل کاظمی 1395-02-21 10:06
زنان و دختران را وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود نکنید.بنده به عنوان یک دختر لر به جشن گلونی انتقاد دارم و از مسئولین برگزاری آن به خاطر ایجاد محیط رقص و بی حجابی وتوهین به نجابت دختران لر گلایه مندم
نقل قول کردن
#31 منتقد 1395-02-21 10:08
بعضی ها به خاطر پرکردن جیب خود دنبال برگزاری این گونه جشن ها هستند نه به خاطر نماد قوم لر
درود بر غیرت اعضای شورای شهر
نقل قول کردن
#32 رضا 1395-02-21 14:55
بجای تاسف بدون دلیل بااستدلال جواب بدید اگه فرمایشتون متدل بود روی چشم درحجاب اسلامی باید مو ی سر وهمچنین بایدگردن پوشیده باشه تاجایی که مادیدیم گلونی اینجوری نیست بله طبق فرمایش یکی ازعزیزان اگه مجلس زنانه باشه که مشکلی نیست
نقل قول کردن
#33 عارفه 1395-02-22 21:56
کسانیکه با گلونی مخالفن یا شناختی دقیق از گذشته این دیار ندارند و یا به خاطر به خطر افتادن خودشان و خودشیرینی خود را به فراموشی سپرده اند مگر مادر بزرگهای ما در روستاها و شهر ها هنوز از گلونی استفاده نمی کنند ایا گلونی مربوط به بیست یاسی سال گذشته بوده یا هزار سال است از این سربند و حجاب استفاده می شده متاسفم برای کسانیکه بدون مطالعه با سنتهای خوب مخالفت می کنند.
نقل قول کردن
#34 اسی 1396-02-24 15:22
سلام بیستو ششم همه گلونی به سرو گردن بیاین تو خیابون
چکار به اجازه عرب پرستا دارین
بیاین هممون گلونی ببندیم
تا همیشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا