یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه زاغه تاريخي رومشکان آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان، "غلامرضا سلیمانی" با اعلام این خبر گفت: این پروژه پژوهشی از هفته گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز در حال انجام است.
وی افزود: بودجه پروژه گمانه‌زنی تپه زاغه از محل اعتبارات استانی تأمین و مجوز آن از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور به سرپرستی علی سجادی صادر شده است.
سلیمانی با اشاره به اهمیت تاریخی و باستانی تپه زاغه اظهار داشت: پروژه مذکور با هدف حفاظت هر چه بیش‌تر، شناخت گستره آثار تاریخی در اطراف این اثر و در نهایت آزادسازی حریم آن انجام می‌گیرد.
سجادی سرپرست تعیین حریم تپه زاغه در این باره گفت: برای انجام تعیین حریم این اثر 20 گمانه آزمایشی به ابعاد 1.5 در 1.5 مترمربع حفر شده که نتایج مطالعات آن در آینده منتشر خواهد شد.
تپه زاغه به شماره 899 در مورخه 30 تیرماه 1349 تحت عنوان بقایای یک کاخ ساسانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
پروژه گمانه‌زنی تپه زاغه آغاز شد
 

دیدگاه‌ها  

#1 باقری دانشجوی گردشگری 1394-12-17 15:52
معماری ساسانی صرفاً معماری کاخ‌ها نیست، بلکه معماری خانه‌های مردم و از همه مهمتر معماری آتشگاه‌ها و معابد ، کاروانسراها، قلعه‌ها را شامل می‌شود.
آتشگاه‌ها و معابد پس از کاخ‌ها بیشترین آثار معماری به جای مانده از دوران ساسانی هستند؛ ولی اهمیت و ویژگی معماری کاخها طوری است که بررسی و مطالعه آنها در صدر قرار دارد .
در استان ما هم ،آثار تاریخی فراوانی از دوره ساسانیان به جای مانده است ،و پلها و تپه های تاریخی زیادی در بیشتر مناطق استان وجود دارند که هنوز مورد کاوش باستان شناسی قرار نگرفته اند، از جمله تپه های قدیمی که در شهر زاغه وجود دارد که میتوان به تپه روستای نوماله وکلاه فرنگی وده نو ایوانی وتپه هفت چشمه اشاره کرد .
بی شک کاوش ها، ما را هر چه بیشتر با معماری کاخ های ساسانی و تفاوت معماری آنها با تمدن های قبل از ان آشنا میکند .
نقل قول کردن
#2 باقری 1394-12-17 15:56
متاسفانه چند سال پیش یکی از تپه های قدیمی منطقه زاغه ، به نام مخلته که بین روستاهای پل هرو و نواله بوده ، بقول اهالی توسط اداره ، برای پرکردن چاله ها ، کلا خاکبرداری وبار کامیون ها می شود.
امیدوارم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان درباره قدمت تپه های دیگر منطقه زاغه هم دست به کاوش بزند و آنها را شناسایی کند ، قبل از اینکه تپه ی دیگری بار کامیون ها شود .
نقل قول کردن
#3 کنجکاو 1394-12-17 15:59
آیا آثار باستانی ابتدا باید در فهرست آثار ملی ثبت شوند و بعد کاوش های باستان شناسی روی انها انجام شود یا بالعکس ؟ ممنون میشم جواب بدهید ؟این سوال مدتی است ذهنم را مشغول کرده !!
نقل قول کردن
#4 علی جمشیدی 1394-12-17 16:21
خدا خیرتون بده ، توعکس واقعا مشخص است که این اثر یه اثر تاریخیه ، واقعا چرا کار بررسی و تحقیقی روی این اثار اینقدر دیر شروع میشه . می گذاشتید طاقش هم بریزه بعد اقدام به کاوش میکردید .
نقل قول کردن
#5 ساکن زاغه 1394-12-17 16:22
چرا من تا حالا این اثر رو تو زاغه ندیدم نکنه تا زه از زیر خاک درآمده ؟
نقل قول کردن
#6 قبادمهرپور 1394-12-18 09:19
باسلام وتشکر ازعوامل سایت یافته خواهشمنداست نتایج گمانه زنی هارا نیزپیگیری واعلام نمایی
نقل قول کردن
#7 سامان ساکی یاراحمدی 1394-12-18 11:12
به نقل از ساکن زاغه:
چرا من تا حالا این اثر رو تو زاغه ندیدم نکنه تا زه از زیر خاک درآمده ؟

این اثر تاریخی توی شهر رومشکان بنا شده
نقل قول کردن
#8 بابک 1394-12-18 16:10
بناهای بسیار زیادی از دورانهای عیلامی ، هخامنشی ، سلوکی ، اشکانی و ساسانی وجود دارد که هنوز اقدامی برای احیا و نجات بخشی سپس معرفی آنها صورت نگرفته‌است که انشالله چنانچه عملیات خاک برداری و مرمت آنها صورت پذیرد
استان لرستان نیازی به بودجه ملی نخواهد داشت و از سرتاسر میهن اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان توریسم و گردشگر وارد منطقه شده و قطعا در انرمان هتلها و اقامتگاههای فعلی و حتی در دست ساخت استان مملو از گردشگر خواهد گردید و بحران بیکاری جوانان با ایجاد مشاغل پایدار در عرصه صنعت توریسم و هتل داری ، مترجم و راهنما و راننده و نیز فعالان صنایع دستی و سایر ظرفیتهای طبیعی استان نیز بخاطر وجود طبیعت بکر و زیبای استان لرستان نیز کاملا مملو از گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

شهرشاهپورخواست ساسانی (خرم اباد فعلی) ، شهر سیمره ساسانی(کنار رود سیمره در غرب غرب شهرستان کوهدشت). شهر خایدالو عیلامی (خرم اباد فعلی) ، دره شهر (ماداکتو عیلامی ) ،و.....
و دوران اسلامی شهر حسین آباد ، شهر اشتران ، شهر براوگرد)...

قطعا
نقل قول کردن
#9 دلواپس 1395-01-06 19:37
آخه حیف این آثار نیست تا حالا باید ناشناخته بمانند از جناب آقای سلیمانی تقاضا داریم به سرعت کاوش ها سرعت بیشتری بدهند و تشکر
نقل قول کردن
#10 مجید اکبری مهر 1396-10-09 07:31
جالب هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا