یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر پایگاه پژوهشی محوطه فلک الافلاک گفت: طرح حفاظت اضطراری یکی از برج های خشتی محوطه 12 برجی پیرامون قلعه فلاک‌الافلاک خرم‌آباد آغاز شد.
به گزارش ايرنا، "احمد نصراللهی" افزود: با اجرای طرح حفاظت اضطراری 12 برجی در ورودی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد می‌توان تنها برج اصیل قلعه را از خطر ریزش و یا نابودی محافظت کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 3 برج اصلی و اصیل از این برج‌ها وجود دارد که 2 برج در زیر قلعه و در بدنه تپه مدفون شده‌اند.
 آغاز طرح حفاظت اضطراری برج خشتی 12 برجي حريم فلك‌الافلاك خرم‌آباد + عكس‌ها
وی اضافه کرد: طرح حفاظت اضطراری در خصوص تنها برج مشهود در این محل با اعتباری حدود 300 میلیون ریال اجرایی می‌شود و در صورت مساعد بودن هوا کم‌تر از یک ماه این طرح اجرایی می‌شود. (اين برج در جنوب درب ورودي سينما فلسطين قرار داشت كه پس از تخريب سينما، هويدا شد)
وی در خصوص نحوه اجرای حفاظت اضطراری از این برج اظهار داشت: متاسفانه تصویری از نمای اصلی این طرح وجود نداشته و در طرح حفاظت اضطراری این برج با استفاده از مش فلزی و کاه‌گِل ضد آب می‌توان از فرسودگی و یا ریزش برج جلوگیری کرد.
12 برجی به حصاری متشکل از 12 برج پیرامون قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد گفته می‌شود که در گذشته‌های بسیار دور کار حفاظت و نگهبانی از محوطه قلعه توسط این برج‌ها و دیوارهای مرتبط انجام شده است.
قلعه فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است که با نام قلعه 12 برجی هم شناخته می‌شود.
این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون این شهر می‌باشد.
قابل ذكر است ساخت اوليه قلعه فلك‌الافلاك به دوره ساسانیان باز می‌گردد و به شماره ثبت 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 از ميان برج‌هاي اصلي بدنه  قلعه نيز يكي از برج‌ها مربوط به دوره سلجوقي هنوز دست نخورده و سالم در بخش شمالي آن وجود دارد. دوره قاجار روي برج واقع در سمت شرقي اين برج كوچك، اتاقي قرار داشت كه به فلك‌الافلاك (آسمان نهم- سپهر سپهران) مشهور بود و بعدها نام قلعه از اين اتاق برگرفته شد. البته اين اتاق در اواسط دوره قاجار (دهه 1250 شمسي) تخريب شد.
تصوير برج كوچك كه در بدنه آن طرح آجرچيني به صورت اوليه بناي قلعه ديده مي‌شود:
 آغاز طرح حفاظت اضطراری برج خشتی 12 برجي حريم فلك‌الافلاك خرم‌آباد + عكس‌ها
قديمي‌ترين عكس از قلعه فلك‌‌الافلاك خرم‌آباد در سال 1243 هجري خورشيدي كه توسط سلطان اويس‌ميرزا فرزند فرهادميرزا معتمدالدوله (حكمران لرستان) گرفته شده است و اتاقك روي برج شرقي سمت برج كوچك قديمي در آن مشخص است:
 قديمي‌ترين عكس قلعه فلك‌الافلاك
تصويري از حصار اطراف قلعه موسوم به 12 برجي مربوط به اواسط عصر قاجار:

دیدگاه‌ها  

#1 مسعودی 1394-11-03 23:08
چرا نگهداری نکردید که حالا به فکر ترمیم افتادید
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-11-03 23:09
چه عجب!منتظر انتشار خبر آغاز طرح استحکام بخشی بنای اصلی قلعه فلک الافلاک نگین طلایی شهر خرم آباد هستیم.ترک خوردگی های بزرگی در قلعه ایجاد شده که باید هرچه زودتر ترمیم و مستحکم بشن.
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-11-03 23:17
ارزش قلعه فلک الافلاک نه فقط به تاریخ دو هزار ساله ای که داره بلکه به معماری و مهندسی بی نظیرش برمیگرده.همانطو ر که سایت یافته بارها درباره اهمیت تعیین تکلیف قلعه گزارش منتشر کرده دیگه وقت بهره مند شدن لرستان از این فرصت استثنایی فرا رسیده.استان های اصفهان،فارس،یزد و کرمان به دلیل داشتن آثار ثبت شده در یونسکو به قطب های توریستی ایران تبدیل شدند.تردیدی نیست که لازمه ی رونق صنعت گردشگری در استان لرستان هم ابتدا ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و تلاش برای ثبت دره خرم آباد،دره شیرز کوهدشت و دریاچه گهر است.ان شاالله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا