یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران با حضور هنرمندانی از لرستان در تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و فرهنگستان هنر با حضور هنرمندانی از اقوام لرستان و 17 استان کشور تا 16 دی‌ماه در مجموعه فرهنگی آسمان فرهنگستان هنر تهران ادامه دارد.
در این جشنواره مراسم آیینی و نمایشگاه پوشاک اقوام ایرانی از مناطق مختلف کشور از جمله لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، خوزستان، بهبهان، بوشهر، کرمان و در کل 18 استان عرضه گردید.
اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران با حضور نمایندگانی از لرستان در تهران
مسوول کار گروه لرستان در حاشیه این جشنواره در گفتگو با خبرنگار یافته گفت: لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های فرهنگی و تاریخی کشور در اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران حضوری موفق داشت.
"لیلا پهلوانی" افزود: هم‌زمان با افتتاحیه اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران، گروهی از هنرمندان لرستان به عرضه لباس‌های بومی و محلی استان پرداختند.
وی با اشاره به این که هر روزی از جشنواره به برگزاری مراسم آیین عروسی یک استان اختصاص داشت، افزود: در یکی از روزهای جشنواره موفق شدیم مراسم آیین سنتی لرستان مربوط به ورود عروس به خانه داماد را اجرا کنیم که همزمان شخصا" آیین سور در لرستان را برای حضار تشریح کردم؛ این مراسم با نوای موسیقی زیبای لری و رقص محلی لرستان توسط مردان ملبس به "شال و ستره" همراه شد و زنان حاضر در گروه نوای "سیت بیارم " زیبای لری را اجرا کردند.
مسوول کارگروه لرستان به برگزاری کارگروه‌های تخصصی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در یکی از این کارگروها نتیجه 15 سال پژوهش خود را در زمینه لباس‌های محلی لرستان به شکلی تصویری عرضه و حاضرین با پوشاک مردم لرزبان و لک‌زبان در لرستان آشنا شدند.
اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران با حضور نمایندگانی از لرستان در تهران پهلوانی با تأکید بر این که جشنواره امسال فرصتی خوبی برای نمایش نزدیکی اقوام مختلف ایرانی است، افزود: متأسفانه پوشش‌های سنتی در خیلی از مناطق در حال نابودی و فراموشی است و نباید اجازه دهیم که این پوشش‌ها که نمایانگر سنت و تاریخ ما در طول زمان است فراموش شود.
این مدرس دانشگاه و پژوهشگر لرستانی افزود: با توجه به علاقه‌مندی زیادی که در زمینه لباس‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی داشتم و به‌منظور حفظ سنن و آداب غنی لرستان در این جشنواره شرکت کردم و خوشحال هستم که به‌خوبی توانستیم بخش از فرهنگ غنی لرستان را در معرض دید عموم قرار دهیم.
وی از همکاری سازمان فنی‌ و حرفه‌ای و میراث فرهنگی استان در خصوص تهیه بنر و وسیله ایاب و ذهاب تشکر کرد و افزود: جا دارد که از همکاری حشمت آزادبخت (فعال فرهنگی از کوهدشت)، محمد سیف‌زاده (کارگردان و فیلم‌ساز)، امیرحسین کولیوند و محمد کولیوند برای تهیه لباس‌های مراسم آیینی تشکر کنم.
پهلوانی در پایان از شیما طراحانی، ثنا طراحانی، سیده زینب موسوی و خانم همراز از لرهای مقیم تهران و کرج در انجام مراسم آیینی عروسی لرستان تشکر کرد و گفت: در این مراسم مردان و زنانی از اقوام کرد، ترک، خراسان و کرمانشاه با پوشیدن لباس‌های سنتی لرستان ما را در این جشنواره یاری دادند.
قابل ذکر است این جشنواره تا 16 دی در مرکز آسمان به نشانی خیابان ولی‌عصر، خيابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، بالاتر از خیابان شیرکوه، پلاک ۴۷، پذیرای بازديدكنندگان است.
اولین جشنواره‌ی پیوند پوشاک اقوام ایران با حضور نمایندگانی از لرستان در تهران عبدالرضا  قاسمی / تهران

دیدگاه‌ها  

#1 ستاره 1394-10-15 14:39
وای لذت بردم ... عالی بود ... عالی ... باعث افتخار است
نقل قول کردن
#2 وبگرد 1394-10-15 16:38
يافته جان سلام
طبق معمول دير و ناقص اطلاع رساني مي شود
ساعت شروع و خاتمه بازديد را مشخص فرماييد .
باسپاس از شما ...
______________________________
يافته: سلام. تا چهارشنبه داير است
9 صبح‌ تا 19 عصر
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-10-16 01:39
فرهنگ غنی لرستان بی همتاست و هیچ افتخاری بالاتر از لر بودن نیست.عشق است لرستان
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1394-10-18 04:21
واقعا لباس محلی لرستان زیباست و چه رنگهای شادی دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا