یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در مراسمی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کل دادگستری لرستان‌ در سالن جلسات دادگستري استان برگزار شد، اعضای جدید هیات منصفه‌ی مطبوعات استان معرفی و منصوب شدند.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه بالای مطبوعات در اعضای جديد هیات منصفه مطبوعات لرستان مشخص شدند + اساميکشور و استان گفت‌: مطبوعات رسالت‌های سنگین را بر عهده دارند که بالا بردن سطح معلومات و آگاهی های مردم در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و ... یکی از این رسالت‌هاست.
حجت‌الاسلام "حميدرضا حنان" افزود: گام برداشتن در راستای اهداف تبیین شده‌ی نظام و حرکت قانونی در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت یکی دیگر از رسالت‌های مطبوعات است که باید تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب، تفرقه‌افکنی و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در برابر یکدیگر را نیز بدان اضافه کرد و گفت مطبوعات در واقع حاکم کننده‌ی روح وحدت در جامعه هستند.
وي در ادامه به برخی از محدودیت‌ها و حقوق مطبوعات  اشاره کرد و گفت: عدم اخلال در مبانی، احکام و حقوق عمومی و خصوصی مندرج در قانون اساسی یکی از محدودیت‌های مطبوعات است و اگر این موارد توسط مطبوعات رعایت شود باید اصل آزادی بیان و قلم را برای آنان به طور کامل رعایت کرد.
وی مطبوعات را پل ارتباطی مردم و مسئولین دانست و افزود: انتقاد سازنده و به‌ دور از توهین و ارائه‌ی پیشنهادات سازنده در حوزه‌های مختلف از دیگر حقوق برجسته‌ی مطبوعات هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تاکید بر رعایت دقیق قانون مطبوعات توسط دست‌اندرکاران این حوزه گفت: یکی از دلایل تشکیل هیات منصفه‌ی مطبوعات، زمینه‌سازی برای رعایت دقیق قانون و برخورد با متخلفین مطبوعاتی است که در این خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری لرستان هماهنگی و همکاری خوبی با یک‌دیگر دارند.

در پایان این مراسم کاردان، نظری‌نسب٬ حجت‌الاسلام احمد مبلغی(مدرس حوزه علميه)٬ سید نجم‌الدین طاهری٬ روح‌انگیز جهان‌افروز٬(فرهنگي) علی فتح‌الهی(مدرس دانشگاه)٬ محمدحسين امیدی‌پور(مدير حوزه هنري لرستان)، دریکوند٬ ايرج کاظمی(فرهنگي بازنشسته)٬ حسین ایزدی(فرهنگي بازنشسته)٬ دكتر شاهرخی٬ حمید میرزاوند٬ علی‌حیدر امیری(فعال سياسي) و محمود حسنوند به عنوان اعضای هیات منصفه مطبوعات استان لرستان برای مدت 2 سال انتخاب شدند.

لازم به ذکر است  بر اساس ماده اصل‏ 168 قانون مطبوعات، رسیدگی‏ به‏ جرایم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی‏ است‏ و با حضور هیأت‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‌گیرد. به همین دلیل ماده 36 تا 44 قانون مطبوعات به مبحث هیأت منصفه مطبوعات اختصاص داده شده است.
در اصل‏ 168 قانون اساسي در رابطه با هيأت منصفه مطبوعات آمده است: رسیدگی‏ به‏ جرایم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی‏ است‏ و با حضور هیأت‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ انجام مي‌شود.
نحوه‏ انتخاب‏، شرایط، اختیارات‏ هیأت‏ منصفه‏ و تعریف‏ جرم‏ سیاسی‏ را قانون‏ بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ معین‏ مي‌كند.
اعضاي هیأت مذکور در تهران 21 و در سایر استان‌ها چهارده نفر از افراد مورد اعتماد عمومی را از بین گروه‌های مختلف اجتماعی (روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان) به عنوان اعضاء هیأت منصفه انتخاب می‌کند.
در ماده 36 قانون مطبوعات نيز به نكات مذكور در رابطه با هئيت منصفه اشاره شده است و همچنين در مورد شرايط اعضاي هئيت منصفه در ماده 37  قانون مطبوعات آمده است:
اعضاي هيئت منصفه بايد داراي شرايط زير باشند:
داشتن حداقل 30 سال سن و تاهل
نداشتن سابقه محكوميت مؤثر كيفری
اشتهار به امانت، صداقت و حسن شهرت
صلاحيت علمي و آشنايي با مسايل فرهنگي و مطبوعاتي
___________________________________

اعضاي هيأت منصفه قبلي مطبوعات لرستان كه مهر 1392 انتخاب شدند عبارت بودند از:

مصطفي اسكندري‌ملايري - مدير كل سابق بنياد شهيد لرستان

نصرت‌الله سهرابي‌زاده - رئيس سابق آموزش و پرورش ناحيه دو خرم‌آباد

سيد تاج‌الدين طاهري - معاون ستاد امر به معروف و نهي از منكر لرستان

فضل‌الله پيرمحمدي - مسوول پاسخ‌گويي به سوالات شرعي دفتر نماينده ولي فقيه در لرستان

محسن ماسوري - رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي لرستان

محمد فيضي – سرپرست روزنامه قدس در لرستان

محمود خرم‌آبادي - رييس گروه معارف دانشگاه پيام نور لرستان و  معاون فرهنگي تبليغات اسلامي استان

حسن مرادي‌نژاد - مسوول گزينش دانشگاه علوم پزشكي لرستان

علي‌حيدر عبدي‌پور - رئيس سازمان نظام مهندسي لرستان

عباس رحمتي - وكيل دادگستري

محمود حسنوند – وكيل دادگستري

غلامرضا عسگريان – دندان‌پزشك

روح‌انگيز جهان‌افروز - مدير كل سابق دفتر امور بانوان استانداري لرستان

همچنين پيش از آن نيز از 1390 تا 1392 هوشنگ بیرانوند(مدير مسئول هفته‌نامه صداي ملت)، عزت‌الله چنگایی(مدير مسئول هفته‌نامه بامداد لرستان)، رضا خدائيان‌چگنی، رامین‌ خسروی‌فر، محسن ماسوری(رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي لرستان)، حسن بهرامی، ذبیح‌الله سیاه‌پوش(مدير عامل جمعيت هلال احمر لرستان)، نورمحمد بیرانوند، حجت‌الاسلام سید لطف‌الله حیات‌الغیبی، حجت‌الاسلام محمد حاجی‌پوری، حجت‌الاسلام فضل‌الله پیرمحمدی و محمد فطرس اعضای هیأت منصفه‌ی  مطبوعات لرستان بوده‌‌اند.

بنا بر آن‌چه در نشريه لرستان آمده است اعضاي هيأت منصفه مطبوعات لرستان از 15 آذر 1379 عبارت بوده‌اند از:
حجت‌الاسلام حميد عيدي (مدرس دانشگاه)، محمدحسين حجاريان (وكيل)، عزت‌الله فيلي (عضو شوراي شهر)، رضا خدابخشي(مدير كل تعاون لرستان)، فتح‌الله شفيع‌زاده (پزشك)، هوشنگ بيرانوند (سرپرست روزنامه كيهان در لرستان)، مجيد كريمي‌پور (مدير چاپخانه دانش)، فطرس (كارمند دانشگاه علوم پزشكي لرستان)، علي‌رضا قوامي (رئيس خزانه اداره دارايي لرستان)، حشمت‌الله گودرزي(قاضي دادگستري)، داريوش جلالوند(بازاري)، منصور اعتصامي (رئيس مركز آموزش مديريت دولتي لرستان)، عزت‌الله چنگايي (مدير مسئول هفته‌نامه بامداد لرستان و كارمند صدا و سيماي مركز لرستان) و محمد كرم‌الهي (هنرمند)

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا