یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رییس اداره محیط زیست سلسله گفت: هفته گذشته نيروهاي يگان محيط زيست هنگام گشت و کنترل منطقه تیمور سوری الشتر به فردي كه در حال زنده‌گیری پرندگان شکاری بود برخورد كردند.
به گزارش يافته، طاهر فتح‌الهي افزود: از اين شخص متخلف 2 بهله دلیجه، 3 کبوتر کوهی و 3 رشته تور زنده‌گیری پرندگان و لوازم کامل حفر و ایجاد کومه کشف و ضبط گردید.
وي بيان داشت: طبق هماهنگی با قاضی کشیک، فرد متخلف دستگیر شده که اهل یکي از استان‌های جنوبی کشور است به ناحیه انتظامی فیروزآباد تحویل و بازداشت گردید.
فتح‌الهي در ادامه بیان داشت: اخیراً شاهد حضور پرشمار متخلفین زیست‌محیطی از سایر استان‌ها در شهرستان سلسله هستيم که یکی از دلایل آن، عدم آگاهی و آشنایی برخی مردم منطقه با قوانین زیست‌محیطیبراي دفاع از حقوق‌شان است و آن‌ها بايد مأموران در جريان حضور اين متخلفان قرار دهند.
کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان نيز در اين زمينه گفت‌: برخی شکار پرندگان شکاری را یکی از سرگرمي‌هاي خود در زندگی روزمره قرارداده‌اند.
کامران سپه‌وند افزود: شكار يا محبوس كردن اين پرندگان باعث برهم خوردن هرم غذایی در میان گونه جانوری و انسان‌ها مي‌شود.
وي بيان داشت: شکار بی‌رویه غیرمجاز پرندگان باعث ازیاد نسل ملخ‌ها شده یعنی با شکار کبک که یکی از طعمه‌های پرندگان شکاری است، متاسفانه شاهد بروز آفت‌هایی از این قبیل در مزارع و باغات کشور شده و در نهایت خشکی درختان بلوط زاگرس به سبب وجود سوسک‌های چوب‌خوار خشک مي‌گردد كه دلیل آن نبود کبک‌ است.
سپه‌وند با بيان اين كه شکار این گونه پرندگان شکاری نشات گرفته از یک سنت کهن و دیرینه اعراب بادیه‌نشین است که قصد و نیت آن‌ها احیاء سنت گذشتگان خود می‌باشد، افزود: در این زمینه‌، نیز اشعاری در بازداري به لهجه‌های گوناگون وجود داشت که در میان بادیه‌نشینان بزرگ عرب ادامه یافته و محفوظ مانده بود.
وي تصرح كرد: شگفت این است که اعراب هرگز با بازداری آشنا نبوده‌اند؛ با اینهمه، بازداری فقط پس از فتوحات بزرگ مسلمانان که موجب حشر و نشر عرب‌ها با ایرانیان و رومیان شد، نزد ایشان اهمیت یافت و دیری نگذشت که امیران عرب به آن علاقه‌مند شدند و آن را مایه سرگرمی و سبب ارضای عشق مفرط خود به اسب‌سواری یافتند.
سپهوند با بيان اين كه خلیفه‌هاي اموی، از نخستین کسانی بودند که رغبت به بازداری نشان دادند، گفت: مورّخان و وقایع‌نگاران عرب‌زبان‌، هر یک به مقتضای روزگار و سرزمین خود، اطلاعاتی درباره شیوه رایج بازداری داده‌اند و حکایت‌های جالبی از هنرنمایی‌های برخی از طوایف عرب در این زمینه نقل کرده‌اند كه  متاسفانه شیوخ عرب به همين بهانه در چند دهه اخیر هجوم قابل ملاحظه ای به این گونه پرندگان شکاری به ایران داشته و جمعیت پرندگان شکاری را به مخاطره انداخته‌اند.
کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان تصريح كرد: این زنگ خطر جدی به مسوولان ذی‌ربط و دستگاه‌های مرتبط در این خصوص است که البته همکاران ما در محیط زیست در خط مقدم حفظ این‌گونه پرندگان شکاری قرار دارند.
سپه وند در پایان اعلام كرد: از کلیه هم‌وطنان بالاخص نیروی انتظامی درخواست داريم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست‌محیطی مراتب را با همکاران ما در سراسر کشور و یا با شماره تلفن خدماتی 1540-066 مختص لرستان در میان گذارند.
 هوس‌بازی شیوخ عرب با پرندگان شکاری لرستان/ مردم هوشيار باشند

منبع: محمدهادی رستمی- روابط عمومي محيط زيست لرستان
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا