یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل پزشکی قانونی گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۲ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش روز دوشنبه یافته، محمدرضا فارسی نژاد مدیرکل در جمع حبرنگاران از کاهش آمار گازگرفتگی در ۹ ماهه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بر اساس گزارش واحد آمار این اداره کل، در ۹ماهه سال جاری ۱۲ نفر (همگی مرد) بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (گازگرفتگی) در استان جان خود را از دست داده‌اند.
مدیرکل پزشکی قانونی در ادامه با اشاره به تعداد جانباختگان حوادث گارگرفتگی در ۹ ماهه سال قبل گفت این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۵ نفر گزارش شده بود، کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 علائم گاز گرفتگی:
- احساس فشار زیاد در قفسه سینه و سنگینی تنفس
_ احساس سوزش در چشم‌ها
_ ایجاد ضربان نامنظم در قلب تا حدی که فرد مسموم احساس آشفتگی شدید در ضربان قلب را دارد.
 سرخ شدن لب‌ها
 بزرگ شدن مردمک چشم
 احساس سرگیجه شدید، تار شدن دید چشم‌ها
 ضعف شدید در بدن، کسالت و احساس خواب‌آلودگی شدید
 حالت تهوع و استفراغ
 
* عدم توجه به موارد مذکور و عدم خروج به‌موقع از محل آلوده به گاز، مساوی است با رفتن به حالت کما، تشنج،... و نهایتاً مرگ.
 
راه‌های پیشگیری از انتشار گاز سمی CO در منزل یا محل کار:
1- کلیه منافذ تبادل هوا و اکسیژن به داخل محیط ساختمان را مسدود نکنید و از نوارهای درزبندی شیشه تحت هیچ شرایطی در پنجره‌ها استفاده نکنید.
2- داخل دودکش‌های بخاری و آبگرمکن ها را بازدید و از عدم شکستگی، کیپ بودن و ترک‌های احتمالی دودکش‌های سیمانی در پشت‌بام اطمینان حاصل نمایید.
3 - کانال‌ها و دریچه‌های کولرآبی را از داخل ساختمان با ورق آلومینیم و یا با نصب کاغذ کاملاً مسدود نمایید تا از خروج گرمای محیط ساختمان به بیرون جلوگیری شود.
4- حتی‌المقدور از دستگاه‌های هشداردهنده‌ی گاز منواکسید کربن CO در داخل ساختمان استفاده نماییم و هر شش ماه یک‌بار آن‌ها را تست نمایید.
5- از تعمیرکاران غیرمجاز تحت هیچ شرایطی برای سرویس بخاری و آبگرمکن گازی استفاده ننمایید.
6_ معمولاً در فصل بهار و تابستان، پرندگان با ایجاد لانه در دهانه دودکش‌ها در پشت‌بام منازل و یا حرکت اشیاء توسط باد، ممکن است موجبات مسدود شدن خروجی لوله‌های بخاری را فراهم نماید،
قبل از روشن کردن بخاری حتماً دهانه دودکش را در پشت‌بام منزل بررسی نمایید.
7_ بخاری را در مسیر حرکت افراد قرار ندهید تا از برخورد افراد با آن و جابجایی و حرکت بخاری جلوگیری شود.
8_ هرچند روز یک‌بار لوله بخاری و اتصالات مربوط را، از محل نصب بخاری تا دهانه خروجی لوله بخاری در داخل منزل یا محل کار کنترل و بازبینی نمایید.
همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا