یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان از بررسی تعداد 2 هزار و 130 پرونده مدعی نزاع در استان لرستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، دکتر حمیدرضا نظیفی با بیان این مطلب افزود: طی 2 ماهه نخست سال جاری (1397) در استان لرستان تعداد 2 هزار و 130 پرونده آسیب و ضرب‌وجرح حاصل از نزاع بررسی و ثبت‌شده است که از این میزان پرونده، تعداد 477 مورد در بخش معاینات زنان و تعداد یک هزار و 653 پرونده در بخش معاینات مردان موردبررسی و کارشناسی قرارگرفته است.
وی تأکید کرد: همچنین طی 2 ماهه نخست سال گذشته (1396) نیز تعداد 2 هزار و 46 پرونده (به لحاظ جنسیتی شامل یک هزار و 419 نفر مرد و 627 نفر زن) معاینات نزاع موردبررسی قرارگرفته است.
عضو شورای قضائی استان لرستان با بیان اینکه معاینات نزاع شایع‌ترین و بیشترین حجم پرونده‌های موردبررسی را در پزشکی قانونی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: مقایسه آماری 2 ماهه نخست سال جاری و همان بازه زمانی سال قبل نشان از افزایش 4.1 (چهارممیز یک دهم درصدی) تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده برای معاینات نزاع در استان لرستان دارد.
دکتر نظیفی تصریح کرد: بررسی این آمار نشان می‌دهد که طی دوماهه نخست سال جاری به‌طور میانگین روزانه حدود 35 نفر به دلیل نزاع، صدمه‌دیده و به مراکز پزشکی قانونی استان لرستان مراجعه نموده و تشکیل پرونده داده‌اند.
وی اظهار داشت: همچنین طی سال گذشته (1396) تعداد 12 هزار و 517 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان لرستان مراجعه نموده‌اند که به لحاظ تفکیک جنسیتی شامل تعداد 3 هزار و 13 زن و 9 هزار و 504 نفر مرد می‌باشند.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تأکید کرد: يكي از وظايف سازمان پزشكي قانوني كشور، كارشناسي آسیب‌های مصدومان منازعات است كه با استعلام مقام قضايي به اين سازمان ارجاع می‌شوند و پزشکی قانونی به‌عنوان دستگاهی تخصصی در کنار نظام قضایی به صدور احکام کمک می‌کند.
دکتر نظیفی اظهار داشت: مراجعات نزاع حجم قابل‌توجهی از ارجاعات مراكز پزشكي قانوني را به خود اختصاص می‌دهد و عوامل متعددي همچون مسائل اقتصادي، گرايش جوانان به مواد روان‌گردان، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداري‌هاي نادرست از برخي شخصيت‌هاي خشن در برنامه‌های ماهواره‌ای و اينترنت و...موجب وقوع برخوردهاي خشن اجتماعي (نزاع) می‌شود.
وی اظهار داشت: اگر تمام عوامل مؤثر در ايجاد پرخاشگري وجود داشته باشد، اما فرد تااندازه‌ای از خویشتن‌داری براي پرهيز از رفتار خشن برخوردار باشد تا حد قابل‌توجهی ميزان نزاع كاهش می‌یابد و اين خويشتن‌داري تحت تأثیر مسائل سرشتي، تربيتي، مذهبي، فرهنگي و آموزش روش‌هاي مدارا با مشكلات و حمايت فرزندان از سوي والدينشان ايجاد می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تصریح کرد: در بررسی و کارشناسی پرونده‌های مدعی نزاع، همواره تعدادی پرونده غیر منازعه (جراحات حاصل از خودزنی و یا الگوی ضایعات ایجادشده با رضایت شخصی) نیز وجود دارد.
دکتر نظیفی اظهار داشت: برای بررسی صدماتی که به یک فرد در هنگام نزاع وارد می‌شود، ملاک‌ها و معیارهای مختلف و تخصصی وجود دارد که در مراکز پزشکی قانونی با هوشیاری و دقت عمل پزشکان زبده پزشکی قانونی ارزیابی‌هایی انجام می‌شود و با توجه به عدم تطبیق ضایعه، این‌گونه موارد به‌راحتی قابل‌تشخیص می‌باشد.
 حجم مراجعات نزاع در فصل تابستان افزايش می‌یابد
بر اساس اين گزارش و بنا به مشاهدات بخش‌های معاينات باليني پزشكي قانوني، جرم نزاع از دسته جرائم ارتکابی خشن است که عوامل فرهنگی، نوع سبک زندگی افراد با یکدیگر، سطح اقتصادی و فقر در وقوع آن نقش پررنگی دارند؛ مصدوماني كه در بسياري موارد در پي يك درگيري ساده دچار آسيب و صدمات جسماني غيرقابل جبراني می‌شوند و خسارات آن به‌مراتب بيشتر و جدی‌تر از دليلي است كه به خاطر آن با يكديگر درگير شدند.
به استناد آمارهاي موجود در سازمان آمار مراجعين نزاع طي فصل تابستان بيش از ديگر ايام سال است و شايد بتوان گرم شدن هوا و پايين آمدن آستانه تحمل مردم را يكي از دلايل اين افزايش دانست. پسران جوان بيشترين گروه مراجعين منازعات هستند، جوانان عمدتاً تحریک‌پذیرتر بوده درحالی‌که در سنين سالمندي و میان‌سالی پرخاشگري كمتر ديده می‌شود.
عوامل متعددي موجب افزايش نزاع در فصل تابستان می‌شود؛ استرس ناشي از هواي گرم ازجمله اين موارد است. علاوه بر اين در فصل گرما ترددهاي خياباني هم افزايش می‌یابد و بسياري از خانواده‌ها و جوانان در ساعات اوليه شب براي گذران وقت از خانه خارج می‌شوند. اين موضوع افزايش ترافيك و شلوغي پارك‌ها و بوستان‌ها را به دنبال دارد و به همين دليل برخوردهاي اجتماعي نيز بيشتر می‌شود.
خانواده‌ها و والدين به‌عنوان اولین و بنیادی‌ترین نظام اجتماعی می‌توانند با آموزش صحیح نشأت گرفته از تعالیم اسلامی، جوانان را در مواجهه با این‌گونه ناهنجاری‌ها راهنمایی و ارشاد نمایند تا شاهد کاهش چشمگیر مراجعات نزاع در آینده باشیم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا