یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۴۱ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان مبتلا به آفت جوانه خوار است.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، دریکوند گفت: سال گذشته حدود شش هزار هکتار از اراضی بلوط استان آلوده شدند که امسال به ۴۱ هزار هکتار افزایش یافته است.
وی با اشاره با اینکه از این ۴۱ هزار هکتار اراضی آلوده تاکنون تنها دو هزار هکتار محلول پاشی شده است، افزود: میزان اعتبار، نحوه عملکرد، موقعیت جغرافیایی اراضی آلوده و نبود تجهیزات مناسب برای محلول پاشی آنها از عواملی است که در کنترل آفات بسیار تاثیرگذار است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان هم در نشست علمی آفات درختان بلوط که با هدف بررسی و مقابله با این گونه برگ خوار در دانشکده منابع طبیعی لرستان برگزارشد، گفت: عرصه‌های بلوط چند سالی است مورد تهاجم آفت جوانه خوار قرار گرفته به طوری که این آفت، سنین اول تا دوم را داخل جوانه گیاه سپری می‌کند و در سنین بالاتر از جوانه خارج شده و برگ‌های درخت را می‌خورد.
به گفته توکلی، بیشترین کانون‌هایی که نیاز به حمایت دارند و طغیان آفات در آنها بالای ۳۰ درصد است، حدود ۶ تا ۱۰ هزار هکتار برآورد شده است.
محققان و کارشناسان تنها راه حل مبارزه با آفات را محلول پاشی در نقاط آلوده می‌دانند.
کارشناسان بهترین زمان برای مقابله با این آفات را اواخر اسفندماه تا اوایل فروردین عنوان کردند.
منطقه زاگرس حدود شش میلیون هکتار جنگل دارد.
 






دیدگاه‌ها  

#1 دلسوز 1403-02-17 23:27
مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و دانشکده های کشاورزی کشور همه باهم بسیج شوند و کاری انجام دهند مثلا سم پاشی و یا بررسی علت مشکل
نقل قول کردن
#2 فریاد 1403-02-19 00:13
در همین یافته بنده چندین نوبت عرض کردم این گونه یبومی بلوط با تغییر اقلیم دچار تنش های شدیدی شده و خواهد شد.باید سراغ گونه های دیگر بلوط که با اقلیم امروزی سازگار باشه رفت.باغوون و کیکم و آویاری زیله .از صاحب نظران نظر بگیرید بقول جناب قاطبه مثل شخص بنده که نخبه ی گیاه شناسی و گیاه پزشکیم.دارم کارگری می کنم مجانی و مفت در خدمتم.
نقل قول کردن
#3 فریاد 1403-02-21 02:11
در بحث مکانیزاسیون کشاورزی مبحثی هست بنام مقاومت کشاورزان در جلوگیری از پذیرفتن روش های جدید .الان این داستان بلوط بازی هم مشکل اساسیش همینه .اون بلوط بازان و بلوط کاران سنتی اجازه ورود کارشناسان را نمی دهند .همین .حالا ما گلو پاره کنیم 2+2=4 فایده ندارد. بماند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا