یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تجربه‌ی ماندن در ترافیک و التماس پاک‌کردن شیشه خودرو از سوی کودکان کار برای همه ما ملموس است. در اینگونه مواقع شاید تصور کنید که با اهدای اسکناس چند هزار تومانی به آنها به عنوان یک تهیدست کمک شده است.
اما باید بگویم که تصورتان در این باره غلط است و شما با اینکارتان نه تنها به تداوم فعالیت باندهای سؤاستفاده کننده از کودکان آسیب‌دیده دامن زده‌اید بلکه به فربه‌شدن جیب گردانندگان باندهای ترویج بزهکاری‌های اجتماعی کمک کرده‌اید.
امروز وقتی که متوجه مخاطرات موتورسواری شش‌ترکه فردی که پنج نوجوان و نونهال را به همراه داشت شدم، از آنجایی که چهره دو نفر از همراهان او را به عنوان کودکان کار سر چهارراه بیمارستان/ خرم‌آباد به خاطر می‌آوردم پس از آنکه به تعقیب آنها پرداختم متوجه داستان زندگی این فروبختان شدم.
نوجوانی که هر روز چند لحظه‌ای او را از پشت فرمان از شیشه پاک کردن بر حذر داشته و به آموختن هنر و مهارتی نصیحت می‌کردم و در پاسخ من تنها سکوت استیصال گونه می‌کرد اسیر باندهای خانمان سوز تکدی‌گری شده است.
راکب موتور آنها را در کوچه مجاور بازارچه پیاده کرده و یحتمل هر چند ساعت یکبار برای جمع‌آوری ماحصل تکدی‌گری آنها مراجعه می‌نماید.
تکدی‌گری به معنای گدایی کردن است به عبارت دیگر مرتکب، با توسل به فریب ، حس ترحم مردم را برانگیخته می‌کند و وجهی دریافت می‌کند و این دقیقاً همان کاری است که این کودکان در چهارراه‌ها انجام می‌دهند.
طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم است و هرکس که با تکدی‌گری و برانگیختن حس ترحم مردم امرار معاش کند به یک تا سه ماه حبس محکوم می‌شود.
همچنین قانون مدنی بیان داشته که اگر پدر و مادری از طفل خود برای تکدی گری استفاده کند ، از والدین سلب حضانت شده و دادگاه هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ می‌کند.
در کنار موارد مزبور ماده 55 قانون شهرداری‌ها نیز جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه را از جمله وظایف شهرداری‌ها برشمرده است.
اگر چه به اجرای چنین قوانینی در کشور امید چندانی ندارم و از سویی این پدیده شوم را میراث مسنون کلانشهر‌ها می‌دانم که دامنه آن رفته رفته به شهرهای کوچکتر هم خواهد رسید اما لازم می‌دانم از دستگاه‌های متولی نظیر سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی اداره کل امور اجتماعی استانداری و سایر نهادهای ذیربط تقاضا کنم که در این خصوص ورود کرده و علاوه بر جلوگیری از اینگونه اقدامات تأثر برانگیز از رنج مزاحمت آن‌ها برای شهروندان نیز کاسته و تا این زشتی هرچه بیشتر بسط داده نشده آنرا از چهره شهر پاک نمایند.
 
نام محفوظ

هشتم اردیبهشت 1402

فیلم: video IMG 6018 (21.05 MB)

دیدگاه‌ها  

#1 سلاحورزی 1402-02-08 22:49
آره کلی هم مردم را گول می‌زنند و پول در می‌آورند جلوی عابر بانک و رستوران هم می ایستند بعد مال این شهرم نیستن از جاهای دیگه میارنشون
نقل قول کردن
#2 اسدی 1402-02-08 22:52
از منطقه ای حاشیه ای خرم‌آباد و از طریق ساحلی پارک صخره‌ای میاد خیابان انقلاب اونجا مزاحم مردم میشن الکی حتی شیشه ماشین هم تمیز نمی‌کنند آب خالی تو بطری‌هاشون است و بدتر شیشه ماشین را کثیف می‌کنند و چهره شهر را زشت کردند
نقل قول کردن
#3 موسوی 1402-02-08 22:53
اینها اگر میلیاردر هم باشن باز عاشق گدایی هستن برخی چیزها ذاتی و ژنتیکی هست
نقل قول کردن
#4 اسکندر جمشیدی 1402-02-08 22:55
مردم به اینها به هیچ وجه کمک نکنند همش فریب و دروغه هم یارانه می‌گیرند هم از کمیته و امداد می‌گیرند و هم بهزیستی و خیرین. اصلا هم مال این منطقه و شهر نیستن
نقل قول کردن
#5 شهروند 1402-02-08 23:24
آخ چقدر من می خواستم این مورد به خبرگذاری شما گوش زد کنم
واقعا ممنون که خودتون پرداختید بهش
به فکر گدا های سطح شهر که صد در کلاهبردار هستن بپردازد
شاید اصلا ا زور قضاوت می کنیم مسئولان بنیاد ها توانستند بهشان کم کنند
اما لطف به مسئله این شیاد ها که با احساسات مردم بازی می کنند بپردازید
نقل قول کردن
#6 رضا 1402-02-09 06:18
من هرگز به این بچه ها پشت چراغ قرمز پول نمب دهم.از همه خواهش می کنم بشون پول ندهید.
تصویر شهرمون شبیه گداخانه شده. هرچی بیشتر
بشون پول بدهی تعدادشون بیشتر خواهد شد.
نقل قول کردن
#7 علی 1402-02-09 08:53
نبود شغل و بلاتکلیفی از یک سو و تأمین نیازهای روزانه برای گذران زندگی از سوی دیگر سبب می‌شود برخی از خانواده مهاجران به سمت مشاغل کاذب و استفاده از کودکان برای کسب درآمد روی بیاورند
نقل قول کردن
#8 نادر 1402-02-09 08:55
متأسفانه شاهد چرخه معیوب جمع‌آوری این کودکان هستیم که باید تمام سازمان‌ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، بخش عمده‌ای از کودکان کار مربوط به آسیب‌های فرهنگی و عوامل اقتصادی هستند.
نقل قول کردن
#9 عرب زاده 1402-02-09 08:56
افرادی به‌عنوان «حامی» در چهارراه‌ها و معابر حضور دارند که بلافاصله بعد از فروش، تمام پول این کودکان را از آنان می‌گیرند.
نقل قول کردن
#10 برزو 1402-02-09 09:24
قطعاً پرداخت وجه به این کودکان کار درستی نیست، برخی افراد خیّر فقط ظاهر این کودکان را می‌بینند و از روی دلسوزی کمک می‌کنند اما نمی‌دانند که در واقع به باندهایی کمک می‌کنند که این کودکان را در اختیار دارند و هیچ مبلغی به دست این کودکان نمی‌رسد، حتی در برخی موارد به دلیل همین کمک‌ها، مورد سو استفاده‌های متعددی قرار می‌گیرند.
نقل قول کردن
#11 چگنی 1402-02-09 11:31
به نقل از علی:
نبود شغل و بلاتکلیفی از یک سو و تأمین نیازهای روزانه برای گذران زندگی از سوی دیگر سبب می‌شود برخی از خانواده مهاجران به سمت مشاغل کاذب و استفاده از کودکان برای کسب درآمد روی بیاورند
همشهری این چه حرفیه، ادارات بهزیستی و کمیته امداد و موسسه ۱۵ خرداد و انجمن های خیریه زیادی داریم از طرفی اینها همه یارانه و سهام عدالت می‌گیرند بخدا وضعشون و درآمدشون عالیه ولی چون آموزش ندیدن لذا جذب گروه‌های خلافکار و زیرزمینی میشن که علتش هم زادآوری زیاد و عدم تربیت اسلامی و درست است
نقل قول کردن
#12 سید رسول موسوی 1402-02-09 11:33
یک زنی همراه دخترش میان چهارراه فرهنگ لباس مندرس هم می‌پوشند بعد مال خرم‌آباد هم نیستن از لهجه شون معلومه و جلوی عابران رو میگیرن با لهجه خودشون میگن: دخترم گشنه است پول بده از این رستوران براش غذا بخرم و دخترش هم میگه عمو پول بده نوشابه بخرم، صبح و ظهر و شب تو چهارراه فرهنگ هستن و از مردم عابر پول می‌گیرن. مردم به اینها کمک نکنند چون اینها به صورت باندی کار میکنند
نقل قول کردن
#13 جامعه‌شناس 1402-02-09 11:35
اینها به گدایی به عنوان شغل نگاه می‌کنند و غیربومی و مهاجر هم هستن میان تو پمپ بنزین و نزدیک عابر بانک و سر چهارراه و جلوی رستوران و از مردم پول مفت می‌گیرند بعد جالبه اگر ناتوان و محتاج هستن پس این‌همه بچه چرا میارن؟
نقل قول کردن
#14 میلاد ترابی 1402-02-09 11:36
به مردم اطلاع رسانی کنید خود کارشناس بهزیستی تو تلویزیون گفت به اینها کمک نکنید اینها شغلشون رو گدایی گذاشتن و مردم رو گول میزنند از عمد هم لباس مندرس و کثیف میپوشن که شما دلتون بسوزه
نقل قول کردن
#15 # حسین 1402-02-09 21:35
مردم مقصر هستندکه به متگدیان حرفه ای کمک میکنندو به گدایی دامن میزنند واکثر انها غیر بومی واز اتباع بیگانه هستند وتعدادی هم بومی استان و استان های دیگرهستند وبه صورت باندی عمل میکنند واز احساسات مردم سو استفاده میکنند وباشگرد های مختلف از مردم پول میگیرند .ارگانهای مختلف پای کار بیایند و انها را جمع اوری کنند.نهاد های حمایتی هم پای کار بیایند.
نقل قول کردن
#16 رشنو 1402-02-12 12:14
اینها هیچکدام بومی و زاده این شهر نیستند و مهاجرند و از محلات حاشیه‌ای و غیررسمی خرم‌آباد میان مرکز شهر و گدایی را بصورت یک شغل رسمی می‌بینند و مردم به اینها اصلا کمک نکنند چون هم از بهزیستی و کمیته امداد پول ماهانه می‌گیرند و هم یارانه می‌گیرند و هم از نهادها و سازمان‌های خیریه پول می‌گیرند لذا مردم هوشیار باشند و به اینها کمک نکنند چون روز به روز به جمعیت این افراد اضافه میگردد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا