یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کتاب آموزش تنبک فولکلوریک لرستان نوشته بابک پیمانی با پرداختن به ریتم‌های مختلف منطقه لرستان و نُت‌نگاری این ریتم‌ها، منتشر شد.
 



کتاب آموزش تنبک فولکلوریک لرستان = Loretan folkloric tonbak training
اثر: بابک پیمانی
 سعید وحدت، رضا رضایی (مترجم)، معین هاشمی نسب (عکاس)
ناشر: فروغ فلق
تاریخ نشر: آبان 1402
تعداد صفحه: 38
شابک: 978-622-97589-3-9
قطع کتاب: رحلی
نوع جلد: شومیز
وزن: 128 گرم
 
بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای که سابقه‌ای طولانی در عرصه موسیقی کشورمان دارد، به تازگی کتاب آموزش تنبک فولکلوریک لرستان را منتشر کرده است.
پیمانی درباره این کتاب می‌گوید: بخش زيادي از موسيقي و ريتم‌هاي فولکلوریک كه درطول تاريخ نواخته شده نُت نگاري نشده است و من از همان ابتداي يادگيري اين ساز دغدغه اين موضوع را داشتم چرا كه عدم وجود سيستم آموزشي، نوازنده را با مشكل مواجه می‌کند.
او ادامه می‌دهد: سال‌ها به صورت دست نويس ريتم‌هايي كه به صورت گوشي يادگرفته بودم را مي‌نوشتم وبعدها به هنرجویان ارائه می‌کردم. تا اينكه تصميم گرفتم سيستم آموزشي طراحي كنم که به صورت تخصصي انتقال دهنده ریتم‌های فولکلوریک لرستان به نسل‌های بعدی باشد. فراموش نکنیم که این ریتم‌ها بسيار ارزشمند هستند و قدمت چندهزار ساله دارند.
این نوازنده سرشناس موسیقی کشورمان می‌گوید: آغازگر این کتاب تمرینات تخصصی برای نواختنِ ریتم‌های موسیقی لرستان است و پس از آن ریتم‌هایی مانند؛ سنگين سماع، سه‌پا، اوشاري(عشايري) و دوپا با نُت‌نگاری ارائه می‌شود. این ریتم‌ها در طول تاريخ چند هزارساله‌ای شكل گرفته‌اند كه همراه با رقص و مراسم‌های آیینی اجرا شده‌اند.
پیمانی تاکید می‌کند: همونطور كه می‌دانید ريشه تمام ريتم‌ها در تاريخ، ريتم‌هاي فولکلوریک هستند که نوع اجرای این ریتم‌ها كاملا متفاوت است؛ جنس ضربات، ناحيه توليد صدا روی ساز و تکنیک‌های نوازندگی بسیار متفاوت هستند؛ به عنوان مثال: تُم در موسیقی دستگاهي با دستِ بسته، ولي در موسیقی فولکلوریک با دستِ باز اجرا می‌شود، يا ضربه شلاقي(اسلپ) که در این کتاب برایش علامتی خاص در نظر گرفته شده است.
او درباره استفاده از خط حاملِ سه‌خطی برای نگارشِ نُت‌ها در این کتاب می‌گوید: برای نگارش این کتاب با نظر استاد نوید افقه كه مقدمه كتاب را هم نوشته‌اند از خط حامل سه خطی استفاده شده است.
 پیمانی درباره اهمیت یادگیری این ریتم‌ها برای نوازندگان سازهای کوبه‌ای تاکید می‌کند: یادگیری این ریتم‌ها برای نوازندگانی که در موسیقی کلاسیک ایرانی فعالیت می‌کنند لازم و ضروری است؛ چرا که هم از نظر فني به دلیل جابه‌جايي اَكسنت‌ها و فيگورهاي رتيميك بسیار حائز اهمیت هستند و هم از نظر ريشه‌اي و تاريخي و درك ريتم فولکلوریک، برای نوازندگان سازهای کوبه‌ای بسیار مفید خواهند بود.
در کتاب آموزش تنبک فولکلوریک لرستان، تمام مطالب به صورت انگليسي هم درج شده تا هر كسي در هر نقطه دنيا بتواند با نواختن این ریتم‌ها آشنا شود. همچنین در این کتاب تصاويری درج شده که نشان دهنده قدمتِ چندهزارساله‌ی موسیقی در منطقه لرستان است.

دیدگاه‌ها  

#1 دانشجو 1402-09-06 22:45
دانشگاه لرستان ۱۳۵۶ تاسیس شده ولی هنوز هیچگونه دانشکده هنری ندارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا