یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پایتخت شهر گرجستان تفلیس است. این شهر در قفقاز جنوبی حواشی رودخانه کورا واقع شده است. شهرتفلیس از قدیم به عروس قفقاز و آسیا ی میانه معروف بوده است . وجود رود خانه متکواری که از میان شهر عبور می کند، دریاچه های که قابلیت قایق سواری و شنا در آن وجود دارد، پارک های متعدد با مناظر زیبا این شهر را به یکی از بهترین مکان ها برای گردش تبدیل کرده است .شهر تفلیس از منابع طبیعی و تاریخی و تفریحی زیادی بر خوردار است، مردمان این شهر مسیحی و ارتدکس بوده ، در این شهر بزرگترین کلیسای ارتدکس  به همراه تعداد زیادی کلیسای دیگر وجود دارد.مردم این شهر به زبان گرجی صحبت می کنند و واحد پول رایج در این کشور لاری است . که در اینجا به معرفی تعدادی از مکان های تاریخی و تفریحی تفلیس می پردازیم .

پل صلح تفلیس گرجستان
1-در راستای رودخانه کور در تفلیس  پایتخت گرجستان  پل صلح قرار دارد، افتتاح رسمی این پل در سال 2010 در ماه مه بود و به دستور شهرداری برای وصل کردن بخش های جدید به قدیمی تفلیس سفارش داده شد، در امتداد 50 متری بر روی رود خانه کور ساخته شد. از مناظری که می توان از روی پل نظاره گر بو و بسیار چشم گیر است قلعه ناریکالا، مکلیسای متخی ، مجسمه اولین پادشاه تفلیس واختانگ گرگسالی، دفتر ریاست جمهوری و پل باراتاشویلی اشاره کرد .طراحی این پل الهام گرفته شده از یک حیوان دریایی و با استفاده از فولاد و شیشه ساخته شده است . و طراحی پل به این صورت است که 90 دقیقه قبل از غروب آفتاب چراغ های این پل روشن می شود و صحنه بسیار زیبای از انعکاس نور را در رود خانه به وجود می آورد .میشل د لوچی معمار ایتالیایی طراح این پل زیبا بوده است وی طراحی وزارت امور داخلی گرجستان و ساختمان ریاست جمهوری گرجستان را نیز بر عهده داشته است اما لازم به ذکر است که نور پردازی پل را فیلیپ مارتینود طراحی کرده است  که در طراحی از 1208 لامپ با طرح های متنوع 6040 ال ای دی استفاده کرده است . تمامی قطعات این پل را در ایتالیا ساخته اند و توسط 200 کامیون وارد تفلیس کرده اند .این نور پردازی این پل را به یکی از مناظره زیبای تفلیس در شب تبدیل کرده است.

2-قلعه ناریکالا تفلیس
قلعه ناریکالا یا نارین در تور گرجستان از مکان های تاریخی در این شهر می باشد که از همه جای شهر تفلیس قابل مشاهده می باشد .این قلعه ساخت آجری دارد و در اواخر قرن چهارم میلادی و تقریبا با تاسیس تفلیس این قلعه بنا شده است، و جالب است که بدانید این قلعه یک پایگاه نظامی بوده است که متعلق به کشور ایران بوده . این قلعه در بین حمام های گوگرد و باغ گیاه شناسی بر روی یک تپه شیب دار در نزدیکی پارک زیبای ریکه که مجسمه مادردر آن است واقع شده است .در محوطه ی این قلعه یک کلیسا به نام سنت نیکلاس تاسیس شده که این بنا بسار قدمت ندارد و جدید است ،در حدود سال 1996-1997 در حیاط قلعه ساخته شده است .بهتر است بدانید که در اواخر قرن سیزده کلیسای اصلی مربوط به این قرن در اثر آتش سوزی سوخت و این کلیسا جایگزین آن شد. از میدان اسکوار که به سمت قلعه پیاده روی می کنیم از روی تپه شیب دار  مناظر بی نظیر و چشم گیری را می توان مشاهده کرد . و می توان برای لذت بردن بیشتر از منظره و طبیعت از تله کابین پارک اریکه استفاده کرد.

3-کلیسای اسمیندا سامبا یا کلیسای جامع تثلیث
به گزارش سفر باتو ، کلیسای سامبا یا کلیسای جامع تثلیث از مهترین یا در واقع اصلی ترین کلیسای ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس است،این کلیسا به دست ایلیای دوم اسقف اعظم کلیسای ارتدکس افتتاح شده است . ساخت این کلیسا به سال های 1995 تا 2004 میلادی بر می گردد و در حدود 15 هزار نفر را در خود جا می دهد . این کلیسا بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان است و سومین کلیسای مرتفع در جهان است زیرا ارتفاع این کلیسا 97 متر است.سبک معماری که در ساخت این کلیسا استفاده شده است آمیزه از معماری سنتی و مذهبی گرجستانی در طی تمامی مراحل تاریخ این کشور است ،در ضمن مقداری نیز از  معماری بیزانس در ساخت آن به چشم می آیید. کلیسای سامبا دارای 8 ستون است و یک گنبد مخروطی شکل  که جنس آنها از طلا است، و ارتفاع از نوک سلیب تا پایین گنبد 7.5 متر می باشد .در این کلیسای بزرگ 9 کلیسای دیگر و 5 کلیسا کوچک در زیر بنا  موجود است . مجموعه کلیسای جامع تثلیث متشکل از استراحگاه، آکادمی علوم دینی، کارگاه آموزشی، فرهنگستان الهیات، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، برج، ناقوس و بنای اصلی می باشد .این کلیسا به خاطر موقعیت مکانی که دارد از همه جای تفلیس قابل مشاهده می باشد، کلیسا واقع در تپه ای مرتفع به نام الیا در منطقه ی آولاباری  است .


در سفر به گرجستان از کجاها بازدید کنیم تا خاطره انگیز شود؟

بازگشت به بالا