یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مسجد فاتح اولین مسجد بزرگ امپراتوری بود که پس از فتح در استانبول ساخته شد. این مسجد زیبا که همواره مقصد گردشگران تور استانبول می باشد بنایی تاریخی و کهن می باشد.  فاتح شاه  تصمیم گرفت که آن را در محل تپه کلیسای ویران شده رسولان ، محل دفن کنستانتین و دیگر امپراتورهای بیزانس قرار دهد. فاتح شاه همچنین وصیت کرد که در اینجا نیز دفن شود.
 مقبره وی در تور استانبول پشت مسجد است و همواره پر از نمازگزاران است. حیاط جلوی مسجد مکان مورد علاقه برای تجمع مردم محلی است. روز چهارشنبه در خیابانهای پشت و شمال مسجد میزبان چهارشنبه بازار است که  فروشندگان مواد غذایی ، پوشاک و کالاهای خانگی می فروشند. مسجد فاتح ، یکی از تاریخ های پر زرق و برق ترکیه است.
 
به گزارش سفر باتو ، بنای آن یکی از مهمترین بناهای تاریخی تاریخ معماری در جهان است. مجتمع مسجد فاتح در استانبول مانند بسیاری از مساجد ترکیه از فضای داخلی بدیعی برخوردار مسجد عالی فتح (فاطمه مسجد) بین سالهای 1463 تا 1470 توسط سلطان فاتح مفتح فاتح مشهور كه قسطنطنیه را در سال 1453 فتح می كند ساخته شده است. این كلیسا به عنوان كلیسای ارتدوكس ساخته شده است و هنگامی كه عثمانی ها استانبول را فتح كردند به مسجدی بزرگ تبدیل شد.
 
معمار یونانی آتیک سینان این مسجد را طراحی کرد. هدف سلطان مفتح ساختن یک بنای اسلامی بهتر از ایاصوفیه  بود. این مسجد در این منطقه قرار دارد که مجذوب بسیاری از گردشگران است. مساحت آن در هر طرف حدود 325 متر است. این مسجد دارای دو مناره بود که هر کدام دارای یک طبقه بالایی و دارای قلعه های غول پیکر بودند. در اطراف مسجد ، مراکز فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. در ساختمان دیگری داروهای رایگان به کسانی که آمدند و از آنها درخواست کردند داده شد و یک خانه ویژه برای افراد عقب مانده روانشناختی تدارک دیده شد. در ضلع غربی مسجد ، برای استفاده از مراکز فرهنگی كتابخانه و بیمارستانی تأسیس شد كه در آن هر بیماری درمان می شد.  مجموعه اصلی مساجد شامل مدرسه‌ها (مدارس مذهبی) ، کتابخانه ، بیمارستان ، مسافرخانه و یک آشپزخانه عمومی بود که به فقرا غذا می داد.
 بخش اعظم مصالح ساختمانی مجموعه مسجد از کلیسای تخریب شده مانند برخی از ستون های موجود در حیاط تهیه شده است. این مسجد نیز توسط معمار یونانی، سینان طراحی شد. مسجد اصلی تقریباً در یک زمین لرزه در سال 1766 پس از میلاد ویران شد. این بنا در سال 1771 پس از میلاد با طرحی متفاوت توسط معمار میمار مفتح طاهیر به دستور سلطان مصطفی سوم بازسازی شد. محوطه بیرونی مسجد بسیار بزرگ است و به گونه ای طراحی شده که جا  برای احداث چادرهای کاروان وجود داشته باشد. حیاط داخلی مسجد به عنوان یکی از زیباترین  نماهای  شهر در نظر گرفته شده است. مسجد دارای یک گنبد مرکزی 26 متری است كه توسط چهار ستون نیمه گنبدی در هر محور پشتیبانی می شود كه همگی توسط چهار ستون مرمر بزرگ پشتیبانی می شوند. دو مناره باریک در هر دو  طرف مسجد وجود دارد.
موزه پرا
مشهورترین گالری هنری استانبول و یکی از گزینه های گردشگری علاقمندان تور استانبول،  موزه دوست داشتنی پرا است که در آن یکی از بهترین مجموعه های نقاشی دوره عثمانی در جهان قرار دارد.  در این موزه اشیا چشمگیر زیادی وجود دارد ، اما بدون شک نقاشی های اصلی آن ، نمایشگاه 2 طبقه ای با نقاشی های مضامین شرقی است. این آثار که از مجموعه خصوصی کلاس جهانی سونا تهیه شده است ، از قرن هفدهم تا بیستم ، جلوه های جالبی را به جهان عثمانی می بخشد و محبوب ترین نقاشی موجود در کانون ترکیه  است.
 
 این موزه زیبا در محله تاریخی پرا قرار دارد. ساختمان موزه در ابتدا به عنوان هتل بریستول توسط معمار آشیل مانوسوس طراحی شده و در سال 1893 ساخته شده است و سپس  برای تبدیل فضای داخلی به فضایی مدرن و کاملاً مجهز ، به نوعی بازسازی شد. معمار و ترمیم کننده ،  سینا این کار را به عهده گرفت و توانست ضمن به روز کردن فضای داخلی ، نمای بیرونی را با موفقیت حفظ کند تا در خدمت هدف جدید خود که گاری و موزه بود،  باشد.
 این موزه دارای مجموعه های دائمی متعلق به شرق می باشد.  در طول این سالها ، این موزه همچنین نمایشگاه های موقت از جمله آثار هنرمندان به نامی  مانند ژان دوبوفت ، هنری کارتیه برسون ، رامبراند ، جوزف کودلکا ، جوآن میرو ، آکیرا کوروساوا ، مارک چگال ، پابلو پیکاسو ، دیگو ریورا و گویا بوده است.
سیاست این موزه بر ترویج کار هنرمندان جوان متمرکز است و  سالانه با مؤسسات ملی و بین المللی برای نمایش آثار این هنرمندان همکاری می کند. هر رویداد تصویری نیز با کتاب و کاتالوگ همراه است.  اگرچه این موزه به خاطر تمام نمایشگاه های خود قابل توجه است ، اما مجموعه دائمی نقاشی های خاورشناس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یكی از مهمترین آثار این مجموعه اثار ، عثمان حمدی می باشد.  تمام نمایشگاه های این موزه با کتاب ، کاتالوگ ، کنسرت ، رویدادهای صوتی و تصویری و برنامه های آموزشی همراه است. 

بازگشت به بالا