تبلیغات در دنیای رقابتی امروز یک اصل مهم و اساسی است و ورود به عرصه تجارت بدون برنامهریزی تبلیغاتی و انجام تبلیغات محیطی و غیر محیطی در عمل غیر ممکن است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر برای كسب و كارتان زحمت فراوان میکشید و با وجود مشتریان زیاد، یك نام آشنا نشدهاید، ممكن است فكر كنید محصول یا خدمتی كه ارائه میدهید شایستگی چنین نامی را ندارد اما اشتباه میكنید. گناه ناآشنا بودن محصولتان را بر گردن خط تولید یا مجموعهای كه سازماندهی كردهاید نیندازید؛ مقصر اصلی خود شمایید كه هیچ وقت با صدای بلند نام كسب و كار و قدرت خارقالعادهاش را به زبان نیاوردهاید و خودتان را در عرصه تجارت مطرح نساختهاید. رمز موفقیت در دنیای تجاری امروز ورود به دنیای پر رمز و راز تبلیغات است و تنها با اندكی هزینه بیشتر و كمی فكر و خلاقیت، میتوان افقهای جدید را در حوزه کسب و کار گشود
به منظور آشنایی بیشتر با مدلهای تبلیغاتی نوین و رمز و راز ماندگار تبلیغات گفتگوی کوتاهی با دانیال ابراهیمی انجام دادهایم. ایشان که با سابقه بیش از یک دهه کار تبلیغاتی از طراحان و مدیران نام آشنا در این حوزه هستند، از رموز و تکنیکهای این دانش میگوید:
به عنوان اولین سؤال چرا تبلیغات در حوزه تجارت امری ضروری است؟
حقیقت امر هیچ کسب و کاری بدون سود و درآمد ماندگار نیست و هیچ کدام بدون تبلیغات ( حالا از هر گونه و رستهای ) به سود نمیرسند! تبلیغات را میتوان شناسنامه و هویت یک کسب و کار نامید. کاری که بدون سر و صدا و تبلیغات آغاز میشود، بدون سر و صدا هم نابود میشود. در دنیای تجاری امروز شرکتهای بزرگ با وجود داشتن مشتری و بازارهای داخلی و خارجی باز هم خود را بینیاز از تبلیغات نمیبینند و با آشنایی با اولین مدل جدید تبلیغات بلافاصله آن را امتحان میکنند. چرا که در صورت کوتاهی در امر تبلیغات رقبا گوی سبقت را از آنها میربایند. در واقع اطلاعرسانی و تبلیغات در بستر بازاریابی مهمترین رکن از ارکان مدیریت بازاریابی و فروش موفق میباشد. با توجه به تنوع و رقابت در کسب و کار استفاده از روشهای مختلف تبلیغات لازمه موفقیت مدیران بازاریابی در رسیدن به اهداف استراتژیک شرکت استفاده از فنآوریهای نوین تبلیغاتی در فضاهای مجازی و حقیقی میباشد
راهکارهای ماندگاری تبلیغات در ذهن مخاطب کدامند.؟
تبلیغات یعنی آگاهی، انسانی که آگاه باشد آگاهانه نیز انتخاب میکند پس تبلیغات لازمه آگاهی مخاطب است. کافی است کمی به اطراف خود دقت کنید متوجه میشویم تبلیغات به روشهای گوناگون راه خود را برای ظاهر شدن بر سر راه شما پیدا میکنند.
حال مهمترین نکته این است که چگونه تبلیغات ماندگاری در ذهن مخاطب داشته باشیم، چگونه یک انتخاب تصویر مناسب در بازاریابی شبکههای اجتماعی داشته باشیم و در نهایت میل به خرید را افزایش دهیم. در تبلیغات باید نوع محصول یا خدمات، شهری یا روستایی بودن مکان، سن و سال، حتی قومیت و خیلی آیتمهای دیگر را در نظر گرفت تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. برخی از مواردی که تأثیرگذاری تبلیغاتی را افزایش میدهند به شرح زیر میباشند:
١-رسانه و محل تبلیغ خود را تغییر ندهند
در صورت عدم رضایتمندی از نتایج تبلیغات خود در یک رسانه و یا سایت رسانهی که به واسطه آن اقدام به تبلیغ کسب و کار خود نمودهایم تغییر دهیم بهامید موفقیت و گرفتن نتیجه مطلوب در رسانهای دیگر در صورتی که تنها راه حل شما تغییر محل تبلیغات نیست بلکه قبل از اقدام به تغییر محل تبلیغات باید به تجزیه و تحلیل مقدار افزایش فروش پرداخت گرفتن نتیجه مطلوب حتماً باید درصد بالایی باشد
٢- متن پیام تبلیغ خود را تغییر ندهید
لازمه رسیدن به یک متن خوب تبلیغاتی صرف زمان و خلاقیت، علم و تجربه میباشد پس از تنظیم متن مورد نظر که شما را به هدف از تبلیغ نزدیک میکند تا حد امکان متن را تغییر ندهید
٣- طرح گرافیکی خود را تغییر ندهید
اندازه و طرح تبلیغ را تغییر ندهید تبلیغات با سبک یکسان باعث ماندگاری تبلیغات شما در ذهن مخاطب خواهد شد اهمیت این نکته به اندازهای است که ساید بنر یا تصویر گرافیکی نباید تغییر کند
٣_ تبلیغات در طولانی مدت
با توجه به نتایج حاصله از تجربتان تبلیغات در دراز مدت به سودآوری میرسد برای ماندگاری بیشتر محصول مورد نظر خود در ذهن مشتری به جای تبلیغات مختلف دورهای در چند رسانه در یک رسانه و به صورت طولانی مدت تبلیغ کنید قطعاً به نتیجه مطلوبتری دست خواهید یافت
۴-تبلیغ به زبان ساده و گویا باشد
۵- بودجهبندی مناسب تبلیغاتی داشته باشید
۶- سخت کوش و هدفمند برای رسیدن به هدف باشید
٧-پیام تبلیغاتی باید واضح و شفاف باشد
مدل تبلیغاتی چاپ سیلک یا چاپ بر رویاشیاء و... را چقدر تأثیرگذار میدانید؟
با توجه به هزینه بالای اکثر محصولات و خدمات در بازار امروز، استفاده از تبلیغات که کیفیت، ماندگاری و کاربرد بیشتری داشته باشد، امری ضروری است. چرا که کارشناسان عمر تبلیغات کاغذی را تنها چند ساعت تخمین میزنند ولی چاپ رویاشیاء گاهاً تا چندین سال ماندگار دارند که قطعاً به نفع تبلیغکننده است. امروزه تبلیغ بر رویاشیاء و هدایا تبلیغاتی به یکی از ارکان اصلی تبلیغات تبدیل شدهاند که به دلیل عمر بالای این محصولات از طرفداران زیادی برخوردار هستند و مدیران و کسبه دوراندیش استفاده از این مدل تبلیغی را در دستور کار خود قرار میدهند.
توصیه پایانی شما به صاحبان کسب و کار چیست؟
مدیران، صاحبان صنایع و خدمات در نظر داشته باشند که در تبلیغ محصول یا خدمات خود، دغدغههای خریدار را نشانه بگیرند و گذشته از انتخاب بهترین محلی كه گروه هدف شما در آن حضور دارند، باید به شیوه طراحی پیام هم توجه کنند. وقتی گروه هدف شما مادران هستند، باید پیامتان را طوری طراحی كنید كه به سؤالات اصلی و همیشگی آنها پاسخ داده شود. ذهن زنان آرام و لطیف است و ذهن مردان براساس دو دو تا چهار تا كار میكند، پس اگر میخواهید به یك خانم پیام بدهید، از قدرت عاطفه و نگرانیهای احساسیاش كمك بگیرید و اگر میخواهید یك مرد را تحتتأثیر قرار دهید، روی قوه منطق و توانایی محاسباتی او تمركز كنید. تبلیغات در دنیای امروز یک علم است و قبل از هزینه کردن در این خصوص حتماً باید با کارشناسان فن مشورت کرد و توصیه میشود از هزینه کرد بدون محاسبه و شانسی در این مقوله پرهیز کنید.