یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی بررسی اجمالی که نگارنده انجام داده است، کانون ادب خرم آباد با ایجاد جاذبه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی توانسته است تعداد زیادی از نونهالان، نوجوانان و جوانان از میان دانش‌آموزان و دانشجویان این دیار را در دامن خود بپروراند. کانون ادب خرم آباد به رغم امکانات و اعتبارات مالی بسیار محدود، طی یک دهه‌ی گذشته عملکرد مطلوب و قابل قبولی ارائه داده است، به طوری که انتخاب کانون ادب خرم آباد به عنوان برترین کانون فرهنگی تربیتی کشور از نظر محتوا و اجرای دوره‌های متنوع آمورشی، نشان دهنده‌ی مدیریت مجموعه، درایت، برنامه‌ریزی منظم و دانش اساتید و بزرگانی است که در این کانون گرد هم آمده‌اند.



به پاس فعالیت‌های هنری، فرهنگی و تربیتی ارزشمند اساتید کانون و به نمایندگی از این عزیزان با استاد نورالدین کرمی مدیرکانون فرهنگی تربیتی ادب خرم‌آباد به  و گو نشسته‌ایم که ماحصل آن تقدیم به شما وفادار پایگاه خبری یافته می‌شود:


لطفاً توضیح مختصر بر سوابق علمی، هنری و اجرایی خود بیان کنید:
فوق لیسانس صنایع دستی، گرایش پژوهش، دانشگاه هنر اصفهان
لیسانس هنر‌های تجسمی، دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی، تهران
درجه استادی خوشنویسی، خط شکسته ایران
مدرس دانشگاه/ مدرس انجمن خوشنویسان ایران
ساکن شهر خرم‏آباد و مدیر هنری- رئیس- کانون فرهنگی تربیتی ادب (قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی هنری لرستان) از سال ۱۳۹۵.
مؤسس اولین خانه خوشنویسی در استان لرستان و مؤسس اولین استودیوی شاد و مؤسس اولین نگارخانه فرهنگی هنری در آموزش و پرورش لرستان.
آغاز نخستین آموزه‏‌های هنری در زمینه خوشنویسی اصیل ایرانی از سال ۱۳۶۹.
درطی سالیان دراز، در محضر استاد کابلی خوانساری -پدر خط شکسته معاصر ایران- کسب تجارب خوشنویسی اصیل ایرانی. توانایی اجرای همه‏ی دانگ‏‌ها را در اندازه‏‌های مختلف قلم،
فعالیت در زمینه خوشنویسی به عنوان داور جشنواره‏‌های ملی و منطقه‌ای و استانی. به عنوان مدرس از سال ۱۳۸۵ در انجمن خوشنویسان ایران، واحد خرم‏آباد، ، مشغول به آموزش خوشنویسی به مشتاقان این رشته هنری؛ همچنین به عنوان دبیر رسمی در زمینه درس فرهنگ وهنر و آموزش و تریبت شاگردان فراوان، از سال ۱۳۸۲،
در مجموعه تحت مدیریت، بیش از ۱۰۰ استاد هنر، در بسیاری از رشته‏‌های هنری، مشغول فعالیت هستند
همچنین عهدار مدیریت اجرایی بیش از ۴۰ نمایشگاه در زمینه هنر‌های تجسمی، در اماکن فرهنگی و هنری مختلف.
ایجانب به عنوان استاد خوشنویسی، تا به امروز در بیش از ۴۸ نمایشگاه، همایش ملی، بین‏المللی و منطقه‏ای نیز حضور داشته و در بسیاری از جشنواره‏‌های ملی و بین‏المللی حائز رتبه شده‏ام. آثار حقیر به عنوان آثار ارزشمند و فاخر کشور محسوب می‌‏شود. از ویژگی بارز هنر‌ایشان، تولید و نظیره‏‌نویسی آثار کهن خوشنویسی ایران زمین است، بصورتی که تشخیص آن برای متخصصان بسیار مشکل است.
 
شرایط روز‌های اولی که مسوولیت کانون ادب خرم‌آباد را پذیرفتید چگونه بود؟
وقتی مدیریت کانون را به عهده گرفتم به معنای واقعی کلمه با مخروبه‌ی مواجه شدم که به هیچ وجه در شأن و منزلت اساتید و هنرمندان شهرمان نبود، برای بهینه‌سازی این بنا، وضعیت اعتبارات تخصیصی بسیار نامطلوب و مشکلات عدیده‌ای که در طی سال‌های متمادی انباشته شده بود، اینجانب را برا آن داشت که برای پایان دادن به این بحران آستین همت را بالا بزنم و با کمک همکاران اداره کل آموزش و پروش و ناحیه یک خرم‌آباد، اساتید و هنرمندان قدیمی در راستای اعتلای فرهنگ و هنر لرستان بزرگ برداریم.
 
چه افرادی و یا ادارات و نهاد‌هایی بیشترین کمک و همراهی را برای بازسازی و نوسازی، کانون داشتند؟
بخشی از اعتبارات مالی را با رایزنی‌های صورت گرفته از وزارت آموزش و پرورش دریافت شد بخشی دیگری نیز با مساعدت و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به کانون اختصاص یافته است. جهت تهیه‌ی اقلام اداری و آموزشی نظیر میز و صندلی، اداره کل نوسازی مدارس استان کمک‌های شایانی به کانون داشته است.
اشخاص دلسوز و دغدغه‌مند بسیاری اعم ازاشخاص حقیقی و حقوقی که فرهنگ و هنر و آینده‌ی ایران عزیز برای‌شان مهم بود به یاری ما آمدندکه از این میان جمعی از متخصصان و هنرمندان و اهل خرد و فرهنگِ هم استانی با مدارک عالیه دانشگاهی در کنار ما و به طور مستقیم و غیرمستقیم کار‌های عمرانی مجموعه را انجام دادند.
 
در خصوص برگزاری کلاس‌های مختلف، استقبال هنرجویان از کلاس‌های کانون توضیح بفرمایید
در کانون قریب به دویست کلاس متعدد و متنوع در بخش‌های مختلفی چون: هنر‌های تجسمی، هنر‌های آوایی، خوشنویسی، نقاشی، شاهنامه خوانی، هنر‌های نمایشی، موسیقی، پیرا پزشکی، تقویتی درسی، کنکوری، زبان‌های خارجه، ورزشی و.... زیر نظر حدود یکصد استاد برجسته و مطرح تدریس می‌شود.
 
از نظر استعداد شرایط هنرجویان در کانون چطور است؟
وقتی نتایج مسابقات و جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزان را در شطح استان لرستان را بررسی می‌کنید، متوجه خواهید شد که اکثر نفرات برتر این جشنواره‌ها هنرجویان و دانش‌آموزان مرتبط با کانون فرهنگی تربیتی ادب خرم آباد هستند.
 
برنامه و استراتژی شما برای کانون چیست؟
هدف‌گذاری من از همان روز‌های اول که این مسوولیت را پذیرفتم این بود که: هر دانش‌آموز در کنار درس یک مهارت(هنر) را نیز بیاموزد، در آموزش تنوع بسیار محدود و در چارچوب کتاب‌های درسی تعریف می‌شود، اما در پرورش موضوع فرق می‌کند، در بحث پرورش افراد به دنبال هدفی ‌می‌روند که به آن عشق میورزند و به آن علاقه دارند، این همان مهارت (هنری) است که نحوه چگونه زیستن در اجتماع را تبیین می‌کند. دانش‌آموز در اوقات فراغت با یادگیری هنر‌هایی مانند موسیقی، سینما، هنر‌های تجسمی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و..... می‌تواند به بعد دیگری از شخصیت درونی خود بپردازد و آنرا تقویت کند. می‌دانیم که دانش‌آموزان آینده سازان کشور عزیزمان هستند و ما به اهمیت و حساسیت این امر به خوبی واقف هستیم و در کانون فرهنگی تربیتی ادب خرم آباد با ارائه بهترین آموزش‌ها و بهره‌گیری از مجرب‌ترین اساتید استان با نخبه پروری جهت اعتلای هنر و مهارت فرزندان این سرزمین گام برمی داریم.
 
با این حجم از استقبال هنرجویان از کلاس‌های کانون، وضعیت نیروی انسانی چگونه است؟
در چارت اداری کانون یک مدیر یک معاون ویک نیروی خدماتی تعریف شده است، این در شرایطی است که روزانه تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و هنر جویان به همراه والدین در سنین مختلف به کانون مراجعه می‌نمایند لذا منابع بسیار ضعیف مالی علاوه بر کمبود‌های بخش عمرانی، در جذب نیرو نیز ما را در تنگنا قرار داده است. نیاز به تقویت کادر اداری کانون اعم ازکارشناس، نگهبان، سرایه دار و نیروی تأسیساتی از سوی سازمان محترم آموزش و پرورش استان به شدت احساس می‌گردد.
 
 
چه انتظاری از نمایندگان مجلس، استاندار و مسوولینی که در راستای توسعه و تقویت کانون خرم آباد می‌توانند کمک کنند، دارید؟
ملاحظه بفرمایید اساتید و مدیریت کانون با کمترین توقع بیشترین تلاش را در جهت ارتقاء سطح آموزشی و پرورشی کانون معطوف داشته و می‌دارند و به دنبال پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای نیستند و فقط عشق و احساس وظیفه‌ای که نسبت به هنر شهر و دیار خویش دارند، به رغم تمامی مشکلات، موفق شده‌اند کانون را به این سطح از موفقیت برسانند که به عنوان یک مکان امن، قابل اعتماد و اتکا برای خانواده‌ها تبدیل نمایند. تا جایی که شرایط مالی اجازه داده است رنگ‌آمیزی، نورپردازی، تعمیر و تجهیز راهرو‌ها و داخل کلاس‌ها انجام پذیرفته است اما محوطه‌سازی و نور پردازی مجموعه، نصب سیستم نور و صدای سالن اجتماعات کانون، تجهیزات به روز آموزشی و کمک آموزشی و.... باقی مانده است که نیاز به اعتبارات مالی و توجه خاص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم لرستان، همه مسئولین استانی، خیرین و دلسوزان هنر و فرهنگ لرستان کهن را دارد.
در پایان با توجه به هجمه‌های فرهنگی بیگانه و شرایط حساس و آسیب پذیرگروه سنی کودک، نوجوان و جوان از همه‌ی عزیزانی که می‌توانند به هر نحو ممکن به کانون فرهنگی تربیتی ادب خرم‌آباد جهت ادامه راه کمک کنند تقاضای همیاری و همدلی را داریم.
 


گفت و گو : رضا طولابی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 محمد چگنی 1402-09-16 20:55
استاد نورالدین کرمی مدیر محترم کانون فرهنگی تربیتی ادب خرم‌آباد را از سال 95 می شناسم، این عزیز انسانی متعهد،با اخلاق، فعال و عاشق کار و استانش هست. پیگیری و استمرار در کار و عشق به هنر و فرهنگ این استان از خصلت های پاک این انسان شریف است و اطلاع دارم که بخش چشمگیری از حقوق خودش را برای زنده نگاه داشتن این کانون هزینه کرده اند.برای این دوست عزیز و تمام عزیزانی که شبانه روز برای مردمان خوب این دیار از جان و مال خود مایه می گذارند سلامتی و موفقیت را آرزوی آرزومندم.
نقل قول کردن
#2 کلانتری 1402-09-25 13:05
استاد کرمی، فردی بغایت شایسته و کاردان هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا