یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساز سرنا در لرستان با نام شاميرزا مرادي عجين شده است، بسياري از اهالي لرستان با صداي ساز «مرواريد اقيانوس» خاطره‌ها سرنا نواز لرستاني: براي تمرين سر به كوه و بيابان مي‌گذارمساختند و هنوز هم به نيكي از نواي دل‌نشین آن ياد می‌کنند.
بعد از مرگ شا‌میرزا، بسیاری از جوانان مستعد لرستانی گام در راه او نهادند تا این ساز زیبای لری که هم‌نشین شادی و غم مردم لرستان بوده، خاموش نشود.
« محسن کیهان‌نژاد» از جوانان لرستانی است که در سال‌های اخیر، با این ساز، فعالیت‌های زیادی داشته و توانست نوای سرنا را به گوش ایرانیان و جهانیان برساند‌.
کیهان‌نژاد متولد 1370 در شهرستان دورود است، فعالیتش را در کودکی با گروه سرود مدرسه شروع کرد و به صورت جدی در 10 سالگی با داریوش نظری وارد دنیای هنر شد؛ محسن بهترین مشوقش را پدر می‌داند و آرزوهایی بزرگی در سر دارد.
دیدار نوروزی بهانه‌ای شد تا در عصر یکی از روزهای بهاری پای صحبت‌هایش بنشینیم.

از اول سرنا می‌نواختید و چرا اين ساز را انتخاب كرديد؟
بله با سرنا آغاز كردم، وقتي آثار شاميرزا مرادي و رحيم‌خدا نوري‌شاد را شنيدم ناخودآگاه به اين ساز علاقه‌مند شدم، سرنا را اصطلاحاً به‌صورت گوشي و سينه‌به‌سينه فرا گرفتم. البته فعالیت اصلی‌ام در زمینه‌سازهای بادی و اصیل ایرانی چون «سرنا»، «بالابان» و " نی‌انبان» است و بر حسب علاقه ویژه‌ای که به سرنا دارم این ساز را به شکل تخصصی کار می‌کنم.

براي اولين بار چه وقت ساز سرنا را شنيديد؟
در دوران نونهالي و در يك مجلس عروسي صداي سرنا را شنيدم و تاثير عميقي بر روي من بر جاي گذاشت

با چه گروه‌های موسيقي همكاري داشته‌اید؟
گروه داريوش نظري، فرج علي پور، سیف‌الدین آشتياني، ايرج رحمان پور، كورش اسدي، رضا صالحي، داوود آزاد، كيوان ساكت، وحيد تاج، بيژن كامكار، مجيد درخشاني، شاهو عندلیبی، گروه روناك و جمشيد عزيزخاني.

بهترين نوازندگان ساز سرنا در لرستان چه كساني هستند؟
در جايگاه نخست شاميرزا مرادي اسطوره‌ای كه هرگز تكرار نخواهد شد، زنده‌یاد رحيم خدا نوري شاد، غلام لشني و در بين دهه‌ي 70 به بعد احسان عبدي پور از بهترين نوازندگان ساز سرنا محسوب می‌شوند.

با توجه به صداي بلند سرنا چگونه و كجا تمرين می‌کنید؟
يا داخل ماشين و در مسير جاده و بزرگراه و يا در دامان طبيعت تمريناتم را پيگيري می‌کنم، به طور مثال وقتی‌که قرار بود با كيوان ساكت در تهران برنامه اجرا كنم در كنار اتوبان همت تمرين می‌کردم و سرنا می‌نواختم.

از حضور خودتان در فستیوال‌ها و جشنواره‌های موسيقي بگوييد؟
حضور در جشنواره موسيقي در كشور هندوستان با گروه زاگرس به سرپرستي امين عباسي، حضور در فستيوال جاده ابریشم چين به يكي از معتبرترين فستیوال‌های برتر دنيا است. پديده جشنواره غرب كشور، پديده جشنواره جوان ملي ايراني، پديده جشنواره زاگرس‌نشينان در بروجن و چندين مقام اول در سطح كشور، نوازنده‌ی سازهاي بادي در اركستر ملي و صداوسیمای مركز (تهران)، حضور در جشنواره‌های اسپانيا و ايرلند

شرايط و وضعيت موسيقي در لرستان را چگونه ارزيابي می‌کنید؟
آن‌طور كه بایدوشاید موسيقي و هنرمندان حمايت نمی‌شوند، ولي در شرايط فعلي فضا بازتر و بهتر شده است. با ورود دكتر حنان به عنوان مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد لرستان به‌رغم مشكلات مالي كه اداره با آن دست‌به‌گریبان است اما فضاي راحت‌تری نسبت به قبل در اختيار هنرمندان قرار گرفته است.
محسن کیهان‌نژاد نوازنده ساز سرنا  در جشنواره جاده ابریشم

چه برنامه‌ای براي آینده‌ی هنري خود ترسيم کرده‌اید؟
يك گروه هنري تأسیس کرده‌ام كه شامل موسيقي بختياري و لرستاني می‌باشد كه خواننده‌ی آن كورش اسدپور و سیف‌الدین آشتياني هستند. در تلاش براي توسعه فعالیت‌های اين گروه هستم. در هفته‌های آينده نيز در شهرستان دورود كنسرتي با صداي كورش اسدپور داريم و سپس سعي می‌کنیم در خرم‌آباد به مدت ده روز كنسرت ديگري داشته باشيم. جا دارد از تلاش‌های مدير برنامه‌هایم سجاد بهاروند كمال تشكر را داشته باشم كه دلسوزانه و متعهدانه پيگير برنامه‌هایم هستند.

چند سؤال چالشی و شخصی. اول اینکه چرا به نظر می‌رسد روابطه صمیمانه در بین هنرمندان کم است؟
متأسفانه این موضوع صحت دارد و اين موضوع واقعيت تلخي است كه قابل كتمان نيست، ببينيد يك نفر كه مسيرش را درست طي می‌کند هميشه مورد بيشترين تخریب‌ها قرار می‌گیرد، براي پيشرفت و رشد در هر زمینه‌ای نياز به رقابت است اما رقابتي بر اساس رفاقت و احترام متقابل، بنده هميشه احترام همكار و بزرگ‌تر از خود را حفظ کرده‌ام و به تمامي دوستان هنرمندم احترام گذاشته‌ام.

مسائل مالي در رشد و پيشرفت يك هنرمند چقدر تأثیرگذار است؟
قطعاً تأثیر به سزايي دارد، متأسفانه اكثر هنرمندان با مشكلات مالي جهت ارائه کارهایمان مواجه هستيم، براي تهيه يك آلبوم می‌بایست حداقل 40 ميليون تومان هزينه كرد اين هزينه در شرايطي است كه هيچ برگشتي در كار نيست. اميدوارم كساني كه دوست دار هنر هستند پیش‌قدم شده و موسيقي را حمايت كنند.

سرگرمي محسن كيهان‌نژاد چه است؟
محسن کیهان نژاد - رضا طولابی
شنا را خيلي دوست دارم، به بازی‌های كامپيوتري نيز علاقه‌مندم.

و صحبت پاياني‌؟
به گفته‌ی پدرم و بزرگان هنر مهم‌ترین ويژگي مثبت در وجود هر هنرمندي رعايت اخلاق است. من هميشه سعي می‌کنم سرم به كار خودم مشغول باشد و روي فعالیت‌های خودم تمركز می‌کنم. براي تمامي همكاران هنرمندم سالي پر از موفقيت را آرزو دارم و از اصحاب رسانه نيز كه حامي ما هستند قدرداني می‌کنم.

گفت‌وگو:  رضا  طولابي


دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-01-24 11:37
آفرین به هنرمند جوان آقای کیهان نژاد و آرزوی موفقیت
نقل قول کردن
#2 مریم 1395-01-24 14:32
عالیییییییییییی یییییییییییه ;-)
نقل قول کردن
#3 حسن چناري 1395-01-25 10:23
درود بر بهترين سرنا نواز جوان كشور.افتخار زاگرس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا