یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قضاوت محمود ستوده داور لرستاني در مسابقات بين‌المللي - يافته"محمود‌رضا ستوده" داور درجه دو بین‌المللی کشتی از استان لرستان در مسابقات کشتی آزاد جام یاشار دوغوي تركيه كه هفته گذشته در شهر استانبول برگزار شد  به عنوان تنها داور اعزامي شكورمان شرکت نمود و قضاوت‌های خوبی انجام داد‌.

اين داور اهل ازنا كه از داوران تحصيل‌كرده استان لرستان است، با توجه به علاقه‌مندي و پشتكار و نيز قضاوت‌هاي خوبي كه انجام داده، در آينده مي‌تواند يكي از بهترين داوران كشورمان باشد كه در مسابقات جهاني به قضاوت بپردازد.

به همين خاطر با وي گفت‌وگويي انجا‌م داده‌ایم که توجه شما را به آن جلب می‌کنيم‌:

 

آقاي ستوده، به منظور آشنايي بيش‌تر خوانندگان با شما، هم خودتان را كامل معرفي كنيد و هم بفرماييد در هيات كشتي استان چه منصبي دارد؟

بله، محمود‌رضا ستوده هستم متولد سال 1348، داراي مدرك تحصيلي فوق لیسانس مدیریت و دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان‌های ازنا و همچنين استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد ازنا. اكنون مسوول کمیته داوران کشتی استان لرستان هستم.

 

خوب اگر موافق باشيد به گذشته‌ها برگرديم. محمود ستوده چگونه وارد دنیای کشتی و داوری کشتی شد؟

من کشتی را از دورا‌ن راهنمایی درسالن ورزشی ‌تختی اصغر‌آباد ازنا موقعی که رویه‌ي تشک جنسش برزنتی بود آغاز کردم! بارها عضو تیم ازنا در مسابقات آموزشگاه‌ها بودم و در دوران دانشگاه نيز عضو تیم دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در مسابقات کشوری بودم. سال 1373 در کلاس درجه سه (استاژ) داوری در خرم‌آباد شرکت كردم و از آن پس موفق به پوشیدن لباس داوری شدم.

 

براي رسيدن به جايگاه كنوني در عرصه داوري، چه دوره‌هایی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید؟

پس از اخذ مدرك داوری درجه سه، درجه دو را در کوهدشت و درجه یک را در شهرستان نور‌آباد در‌یافت نمودم. سال 1377 در‌جه ممتازی داوری را در کرمانشاه کسب کردم. سال 1386 در تورنومنت بین‌المللی جام سرکسیان در شهر ایروان ارمنستان موفق شدم   مدرك داوري درجه سه بین‌المللی را کسب کنم و سپس سال 1388 در مسابقات کشتی نوجوانان قهرمانی آسیا كه در شهر پوناي هندوستان برگزار شد موفق به کسب درجه دو بین‌المللی شدم. سال 1390 نيز در جاکارتاي اندونزی و در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جوانان آسیا نيز به عنوان داور شرکت کردم.

قضاوت محمود ستوده داور لرستاني در مسابقات بين‌المللي - يافته

آقاي ستوده برای کسب این موفقیت‌ها چه سختی‌هایی کشیده‌اید‌؟!

سؤال جالبي پرسيديد! همان طور که می‌دانید داوران کشتی علی‌رغم شغل حساس خود، حق‌الزحمه‌ی اندکی در‌یافت می‌کنند و از نظر رسانه‌ای نیز با وجودي كه كشتي ورزش اول كشور ماست، هم ورزشكاران اين رشته و هم داوران کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند. بايد بگويم تمامی هزینه‌های کلاس‌های ارتقاء داوری را شخصاً پرداخت نموده‌ام. به‌خصوص هزینه‌های برون‌مرزی را شخصاً پرداخت كرده‌ام.

 

خب، حال به سراغ موضوع ديگري برويم. دشوارترين و حساس‌ترين رقابتي كه تا کنون سوت زدید كدام كشتي بوده است؟

رقابت‌هاي متعددی را در کشورهای مختلف سوت زدم اما هیچ‌کدام به سختی مسابقات انتخابی داخلی استان خودمان نیست! چون که همه مربیان وسرپرستان و کشتی‌گیران را می‌شناسم و همه آشنا هستند، اما همیشه عدالت را مد نظر داده و تلاش نموده‌ام قضاوت بی‌نظری را داشته باشم‌.

 

رابطه شما به عنوان رئيس كميته داوران استان با كميته داوران فدراسیون کشتی چطور است؟

الحمدالله همکاری و تعامل خوبی با فدراسیون کشتی به خصوص کمیته داوران کشور برقرار است و فدراسیون کشتی به استان لرستان همیشه به دید مثبت مي‌نگرد.

محمود ستوده و رسول خادم

نظر شما در‌باره عملكرد هیأت کشتی استان لرستان چیست‌؟

بايد بگويم از بدو ورود آقای عبدالله عزیز‌پور در هیأت کشتی استان لرستان شاهد تحولات فراوانی بوده‌ايم. ایشان ضمن احترام به مسوولان قبلی هیأت و استفاده از تجربيات آنان، طرح‌های بسیار جالبی ارائه نمودند از جمله این که یک تیم اجرایی بسیار قوی از علاقه‌مندان و دوست‌داران کشتی گرد هم آوردند. همچنین سایت اینترنتی هیأت کشتی استان لرستان راه‌اندازي شد که در نوع خود قابل توجه است. استفاده از نیروهای علاقه‌مند، ورود قهرمانان استان به هیأت، دعوت از تیم ملی و اردوی 10 روزه تيرماه 1391 در خرم‌آباد، میزبانی مسابقات مختلف کشوری در بروجرد و خرم‌آباد، میزبانی لیگ کشتی منطقه‌ای‌، تعمیر و باز‌سازی سالن‌های کشتی، سرکشی به تمامی هیات‌های استان‌، ارتباط تنگاتنگ با فدراسیون کشتی، برگزاری کلاس‌های داوری‌، دعوت از مربیان برتر و حضور آنان در تمامی شهرهای استان و سایر اقدامات دیگر كه اگر بخواهم بگويم به زمان زيادي نياز هست.

 

ضمن خسته نباشيد به شما به خاطر حضور در جام ياشار دوغوي تركيه، اگر حرف نگفته‌ای مانده بفرماييد.

ممنون. داوری کشتی عشق من است و من با داوری زندگی می‌کنم. آرزو دارم یک روز به عنوان یک لرستانی در مسابقات کشتی  المپیک قضاوت کنم. در كميته داوران هيات، هدفم ایجاد انگیزه در داوران جوان، احترام و پذیرفتن هم‌دیگر به عنوان سرمایه‌های کشتی استان است، لذا ‌از همه کسانی که در این را‌ه به من کمک کردن و برای رسیدن به مدارج بالا مرا ياري نمودند به ویژه اعضاي خانواده‌ و پدر و مادرم تشکر وقدر‌دانی می‌کنم‌.

محمود ستوده و محمد بنا

ر - ج / یافته

دیدگاه‌ها  

#1 محمودرضا ستوده 1392-12-11 22:37
سلام وعرض ادب خدمت برادران ودوستان عزیزم ،از اینکه اینجانب را مورد محبت وعنایت قرار دادید بسیار سپاسگزارم ، در صورت امکان ای کاش با سایر داوران بین المللی کشتی استان ،آقایان شیرزاد غلامزاده و فرید بهرامی نیز مصاحبه ای ترتیب بدهید اینان از داوران فعال ، تحصیل کرده و زحمت کش استان لرستان هستند که مسابقات متعدد داخلی وخارجی را قضاوت نموده اند از شما عزیزان باز هم سپاسگزارم دست حق به همراهتان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا