یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخاب زمان و مکان سفر و تغییر در تقویم سنتی مسافرت ایرانیان که معمولاً در ایام نوروز و تابستان صورت می‌گیرد ضرورتی است که باید بدان توجه داشته باشیم. در کشور ما هنوز سفرهای زمستانی چنان که باید موردتوجه قرار نگرفته است. ما در سرزمینی چهارفصل زندگی می‌کنیم که در صورت بهره‌گیری مناسب از این موهبت، جدا از آنکه در ایام کم ترافیک سال می‌توانیم سفرهای خاطره‌انگیزی داشته باشیم، به‌خودی‌خود فرصتی مناسب نیز خواهیم داشت تا با آرامشی بیشتر با بناها و پیشینه تاریخی سرزمینمان آشنا گردیم.
استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد از جمله مناطقی هستند که جدا از پتانسیل بالای طبیعی و خوش آب‌وهوا دارای پل‌ها و بناهای بی‌شمار تاریخی نیز می‌باشد. قلعه فلک‌الافلاک که در پی، اشاره مختصری به تاریخچه ساخت و پیشینه آن خواهیم داشت از جمله بناهای تاریخی سرزمینمان است که بدون ‌شک بازدید از آن برای هر کدام از هم‌وطنانمان خاطراتی به‌یادماندنی خواهد داشت.

گزارش تصويري قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آباد در نوروز 93 - يافته
مسعود نعمتی نیا مدیر مجموعه تاریخی فلک‌الافلاک در گفتگو با پایگاه خبری یافته می‌گوید:
با توجه به ماه‌های پایانی سال و به‌رغم آمار پایین سفرها در فصل زمستان، مجموعه بنا و موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی فلک‌الافلاک همه‌روزه آماده بازدید علاقه‌مندان و مسافران است.
وی می‌افزاید: طی روزهای اخیر اقداماتی برای موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مجموعه تاریخی فلک‌الافلاک صورت گرفته تا در حد امکان بتوان پاسخگوی بازدیدکنندگان عزیز باشیم.
نعمتی در ادامه می‌گوید: رفع نواقص را تا آستانه نوروز و شروع سفرهای نوروزی ادامه خواهیم داد.
 او آرزو می‌کند سازمان گردشگری و صنایع‌دستی و میراث فرهنگی لرستان امسال نیز همچون سال‌های گذشته بتواند میزبانی شایسته برای عزیزانی که در نوروز به خطه لرستان سفر می‌کنند، باشد‌.
مدیر مجموعه باستانی فرهنگی فلک‌الافلاک به‌رغم وجود مشکلات مالی امیدوار است تا مجموعه باستانی فرهنگی شهر عاملی مناسب در جهت معرفی فرهنگ غنی دیارش باشد.
نعمتی اضافه می‌کند که سازمانش امسال نیز همانند سال‌های گذشته با بهره‌گیری از وجود دانش‌آموختگان رشته‌های باستان‌شناسی و گردشگری که دوره‌های ویژه راهنمایی گردشگران را طی کرده‌اند تلاش خواهد داشت تا هرچه بیشتر معرف توانمندی‌های لرستان و جذب گردشگر به این استان تاریخی و سرسبز باشد.

 
پیشینه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک:
"قلعه تاریخی فلک‌الافلاک با 5300 متر مربع مساحت بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد، با چشم‌اندازی زیبا قرارگرفته است.
این قلعه از سمت شرق و جنوب شرقی به رودخانه خرم‌آباد، از غرب به خیابان و محله دوازده‌برجی و از سمت شمال به خیابان فلک‌الافلاک محدود می‌شود.
قلعه دارای 8 برج است که محیط کل آن 60/228 متر و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 5/22 متر است. همچنین دارای دو صحن، 124 اتاق و 11 کفش‌کن در بین اتاق‌ها است.
وسعت محوطه باستانی آن حدود 400×300 مترمربع است.
همچنین در شمال شرقی آن راهرویی ساخته شده که با 7 پله به محوطه‌ای می‌رسد که چاه معروف قلعه در آن واقع شده. عمق این چاه تا انتهای تپه و تا چشمه زیر تپه می‌رسد.
در گذشته آب مورد نیاز ساکنین قلعه از این چاه تأمین می‌شده و از همین راهرو می‌توان به پشت‌بام قلعه رسید و چشم‌انداز زیبای شهر را مشاهده کرد.
دور تا دور قلعه را پرتگاهی فرا گرفته که دارای پوشش گیاهی ست و راه ورود به فلک‌الافلاک را دشوارتر می‌کند. نام این قلعه به مفهوم آسمان نهم و بالاترین فلک است که به‌طور مجازی دست‌نیافتنی بودن آن را می‌رساند.
بنای نخستین فلک‌الافلاک بنا بر اطلاعات موجود به دوره ساسانی بازمی‌گردد که در ساخت آن از مصالحی چون خشت، آجر، سنگ و ملات استفاده شده است.
این مجموعه تاریخی پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۸۸۳، موزه فلک‌الافلاک نام گرفته که امروزه فضای اندرونی آن را، به دو موزه مردم‌شناسی و موزه باستانی شناسی تقسیم کرده‌اند."

 
http://yaftenews.ir/images/94/94-12/daneshamokhtg%202.jpg

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1395-11-04 16:25
لرستان تا وقتی سهمی از میراث جهانی یونسکو ،هتل های 5ستاره و خواهرخواندگی با شهرهای توریستی دنیا نداشته باشد امکان ندارد به مقصد گردشگری تبدیل شود.اگر اصفهان،شیراز،یز د،تبریز و مشهد به مطرح ترین شهرهای توریستی ایران تبدیل شده اند به خاطر داشتن چندین اثر جهانی،چندین هتل5ستاره لوکس بین المللی و خواهرخواندگی با دهها شهر از کشورهای مختلف دنیاست.لرستان و شهر خرم آباد هنوز در حسرت داشتن یک اثر جهانی هستند.لرستان حتی یک هتل در سطح بین المللی برای میزبانی شایسته از گردشگران ندارد.خرم آباد فقط با یک شهر از کشور ژاپن خواهرخوانده است که آن شهر هم صنعتی است نه توریستی!
نقل قول کردن
#2 سامان خرم آبادی 1395-11-04 16:46
امیدواریم یروزلرستان بشه یکی ازقطب های گردشگری ایران
نقل قول کردن
#3 سپهر 1395-11-04 22:27
به نقل از سامان خرم آبادی:
امیدواریم یروزلرستان بشه یکی ازقطب های گردشگری ایران

سامان جان خرم آباد حتی میتونه به یکی از قطب های گردشگری جهان تبدیل بشه ایران که سهله! ولی افسوس به دلایلی این رویا حالا حالاها محقق نمیشه.همون کسایی که اراده کردن اصفهان با یک پل و میدان چهارصد ساله بشه نصف جهان!!! همون کسایی که تبریز رو با چند بنا و عمارت و خانه تاریخی چند صد ساله به عنوان پایتخت گردشگری سال2018 مطرح کردن...همون کسایی که کویر بی آب و علف و برهوت یزد و کرمان رو ثبت جهانی کردن...همینا نمیذارن خرم آباد با غارهای ماقبل تاریخ و قلعه شکوهمند فلک الافلاک و پل های چند هزار ساله و دریاچه ها و آبشارها و رودخانه ها و چشمه ها و طبیعت بی نظیر در صنعت گردشگری به برند بین المللی تبدیل بشه...!
نقل قول کردن
#4 یزدان 1395-11-05 00:44
با این همه پتانسیل و زیبایی استان اما هتل درست حسابی نداریم همین مرکز استان خدا وکیلی ورودی ورودی شهرش از هر ۴طرف رو ببینید چطوره اسفناکه یعنی داغون هست اشنا داشتیم تا نیومده مرکز شهر رو ببینه قبول نمیکرد اصلا اینجا مرکز استان باشه خانه های فرسوده خیابونهای با عرض کم پیاده روهای داغون وخیلی چیزهای دیگه پس اول شهرهای استان رو آرسته بکنیم بعد دم از مقصد گردشگری بزنن
نقل قول کردن
#5 الهام 1398-11-29 15:02
به نقل از سامان خرم آبادی:
امیدواریم یروزلرستان بشه یکی ازقطب های گردشگری ایران

امیدوارم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا