یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاد لرستانی دانشگاه هاروارد آمريكا گفت: امروزه برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان در موزه‌های خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، پرفسور "سکندر امان‌اللهی بهاروند" در همایش فرهنگی لرستان که در بوستان گفتگو تهران برگزار مي‌شود با اشاره به این که برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان در موزه‌های خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند، افزود: این آثار ارشمند باید در موزه قلعه فلک‌الافلاک نگه‌داری شوند.
وی افزود: غار کلماکره لرستان قدمت زیادی در تاریخ کشور دارد و این غار بزرگترین گنجینه دنیای باستان در لرستان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان امروزه در موزه‌های شخصی و غیرشخصی خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند، یادآور شد: این در حالی است که این آثار باید در موزه قلعه فلک‌الافلاک نگهداری شوند.وی به پیشینه تاریخی لرستان اشاره کرد و گفت: استان‌ باستانی لرستان دارای قدمتی ۴۰ هزار ساله و سابقه‌ای درخشان است.
بهاروند ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۱ هزار سال پیش مردم این خطه به اهلی کردن حیواناتی نظیر بز و میش پرداخته است.
استاد لرستانی دانشگاه هاروارد با اشاره به نقش کشاورزی و دامداری در شکل‌گیری تمدن‌ها گفت: لرستان 5 هزار و 500 سال قبل به مرحله شهرسازی رسیده است.
وی با اشاره به این که لرها شعبه‌ای از پارس‌ها بوده‌اند افزود: لرها ابتدا در ارومیه، سپس در لرستان و بعد از آن در مسجدسلیمان ساکن شدند.
امان‌اللهی‌بهاروند افزود: این که لرها هیچ وقت تجزیه‌طلب نبوده و نیستند؛ اما این منطقه به منظور تضعیف قوم لر در دوره قاجار تجزیه شد.
وی با بيان اين كه در زمان حکومت قاجار بزرگ‌ترین ضربه به لرستان وارد شد، افزود: در این دوره لرستان به دو منطقه پشت‌کوه و پیش‌کوه تبدیل شد به نحوی‌که در زمان پهلوی نام پشت‌کوه به ایلام و پیش‌کوه به لرستان فعلی گفته می‌شد.
این پرفسور لرستانی با اشاره به این که این کارها باعث شد لرستان ویران و به هرج و مرج کشیده شود افزود: تجزیه لرستان همزمان شد با شروع پیشرفت در شهرهایی نظیر تهران و متاسفانه لرستان عقب ماند و هنوز که هنوز است با این مهم مواجه‌ایم.
نمایشگاه هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان از 25 تا 29 مرداد‌ماه جاری از ساعت 17 تا 23 برای علاقه‌مندان در بوستان گفتگوی تهران واقع در برزگراه شهید چمران دایر است.
سكندر امان‌الهي بهاروند

قابل ذكر است پرفسور امان‌الهي‌بهاروند از چهره‌هاي‌ شاخص علمی لرستان سال ۱۳۱۶ در جنوب خرم‌آباد به دنیا آمد، تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم‌آباد گذراند.
وي سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتاب‌های خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکت‌های خارجی بود.
پس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه‌شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده جهت ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا گردید و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری گردیده و به ایران بازگشت.
بهاروند در کنار تدریس، به تحقیق در زمینه‌های مختلف پرداخت عشق به زادگاهش لرستان، همواره او را در کار بررسی و تحقیق در شناخت اقلیم پهناور لرستان مددکار بوده و از این رهگذر مصدر خدمات علمی چشم‌گیری است.
وي از سال ۵۲ شروع به جمع‌آوری ادبیات بومی لرستان کرده است و تا کنون ۱۰ هزار واژه لری جمع‌آوری کرده است. ایشان تلاش کرده که ادبیات لرستان را در خارج از ایران و در سطح بین‌المللی معرفی کند.
پروفسور سکندر امان‌الهی‌بهاروند همچنین برای اولین بار در دانشگاه هاروارد شروع به تدریس زبان لری کرد.

دیدگاه‌ها  

#1 خادم ملت 1395-05-26 11:45
سپاس جناب پرفسوربهاروند
نقل قول کردن
#2 احمد 1395-05-26 12:21
لرها شعبه ای از پارس نبودن لرها از نژاد کاسیت وایلامیان بودن
نقل قول کردن
#3 ali 1395-05-26 12:22
خرم آباد مهد تمدن
خرم آباد سرزمين فرزانگان
افراد شاخصي كه نه تنها خرم آباد به قوم لر خدمت كردند
و به نظرم بي نظير هستند
نقل قول کردن
#4 آرمین 1395-05-26 12:50
یافته رو اگر نداشتیم باید گل میگرفتم تو سرمو
نقل قول کردن
#5 احمد 1395-05-26 13:00
لرها از نژاد کاسیت وایلامیا هستند نه پارس ها
نقل قول کردن
#6 انسان شناسی 1395-05-26 13:57
مبحث نژدای مبحث پیچیده ایی هستش ...بعد از ورود آریایی ها به سرزمین ما...تبدیل به سه شاخه میشوند که پارسها به منطقه غرب و جنوب غربی مهاجرت کرده و به مرور زمان با اقوام ساکن ترکیب نژادی شده و حتی زبان و نوشتارشان جایگزین زبان و نوشتار اقوام پیشین میشودکه از آن به فارسی یاد می کنیم و حتی کلمه ایران و... اینکه ما از نژاد خالص کاسی یا ایلامی هستیم توهمی بیش نیست چرا که دست نخورده ترین نژادها به فهم ما زشت ترین انسانها هستند که نمونه آن در میان بوشمن های آفریقا و بومیان آمازون یافت میشود.ما میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که دست نخورده تریم ...
نقل قول کردن
#7 انسان شناسی 1395-05-26 14:02
در خصوص آثار باستانی عرض کنم که هزاران قطعه و نوشتار در زیرزمین قلعه در حال خاک خوردن و بعضا از بین رفتن هستش ... اشیایی هم که در موزه های مختلف دنیا هستش بدون کمترین هزینه بهترین معرف تاریخ ما به جهانیان هستش و به درستی هم نگهداری میشود ... بازگرداندن اونها که محال هستش ولی بگذاریم دنیا ما رو در شان خودمان بشناسه ... چرا که میلیونها نفر از موزه ها بازدید می کند ولی موزه کوچک ما در سال چقدر گردشگر خارجی از اون بازدید می کند .
نقل قول کردن
#8 برجعلی 1395-05-26 14:35
جناب دکتر ما از نژاد کاسیت هستیم. وقتی که بیان میکنید که 40 هزار سال قدمت سکونت در لرستان داریم خود بخود این مطلب که لر ها شعبه ای از پارس ها هستند رد می شود.
نقل قول کردن
#9 احسان 1395-05-26 14:38
لرها شعبه ای از پارس بودند و هستند و این مطلبی علمی و مستند است
نقل قول کردن
#10 لر 1395-05-26 16:33
آفرین بر پرفسور بهاروند.....واق عا افرادی مانند ایشان مایه مباهات لرستان هستند....حیف که در این مملکت قدر همچین افرادی را نمی دانند
نقل قول کردن
#11 چیوا لورستانی 1395-05-26 20:04
لورها هرگز فارس نیستن..ما ساکنان اصلی ایرانزمین هستیم از نژاد کاسیت عیلامی..
درود و لورسونه گپ د بوشهر تا خانقین عراق
نقل قول کردن
#12 امین 1395-05-27 00:35
درود برپرفسوربهاروند شخصیت برجسته بالاگریوه ولرستان
نقل قول کردن
#13 امیر خرم آبادی 1395-05-27 01:50
اگر هم لر ها پارس باشند به این معنی نیست که مثلا بگوییم لر جزیی از یک کل که همان پارس است باشد واین مهم رو به ذهن متبادر کنه که لر زیر مجموعه ای از پارس است و این حس منتقل بشه که بله ما جزو کوچکی از مردمان یزد و اصفهان هستیم بلکه منظور این است که لر همان پارس است در واقع پارس باستانی که در تاریخ وجود دارد همان لرها هستند و مردم یزد و اصفهان و هر کجا که ادعایه پارسی دارن جزیی از ما بوده اند...
نقل قول کردن
#14 شهروند 1395-05-27 02:25
[quote name="انسان شناسی"]مبحث نژدای مبحث پیچیده ایی هستش ...بعد از ورود آریایی ها به سرزمین ما...
بسیار منطقی و علمی فرمودید....
نقل قول کردن
#15 یانزی 1395-05-27 14:15
عیلامیان باستان و کاسیتها هزاران سال قبلتر از ورود آریاییها از ساکنان بومی فلات ایران بودند.حتا تخت جمشید روی خرابه های یک بنای خشتی عیلامی ساخته شده.فیلمش تو آپارات هست.عکساش هست.
نقل قول کردن
#16 لک اندیش 1395-05-27 15:47
امیر درسته
نقل قول کردن
#17 عالی 1395-05-27 17:25
واقعا باید به پروفسور بهاروند افتخار کرد ایشون از چهره های ماندگار لرستان هستند
نقل قول کردن
#18 تیناژورس 1395-05-27 22:34
بدون شک تداخل نژادی وجود داشته است و ثابت شده است.این که می گوییم پارس ها لر هستند از لحاظ نژادی بدلیل این است با ورود آریایی ها ب ایران پارسها در مناطق لرها آمدند و پارتها و مادهادی دیگر مناطق کشور.طبیعی است که ما باپارسها یک نژاد داشته باشیم و فقط از لحاظ زبان بود که باعث دگرگونی شدیم و تغییر کردیم.یادمان نرود که پارسها با مادها اختلاف داشتند.بر سر قدرت که اولین قدرت شدمادها در هگمتانه و قدرتمندترین قدرت شدپارسهایی که با لرها که تداخل نژادی پیدا کردند و شدند کوروش بزرگ.هیچ وقت زبان را با نژاد یکی نکنید.لرستان بزرگ پایتخت کل دیار ایران زمین.
نقل قول کردن
#19 لراصیل 1395-05-27 22:49
لر هاا عیلامی هستند اقای بهاروند دچار اشتباه شدنداقای جنتی گفتند قبل از ورود آریایی ها لرها بومیان ایران بوده اند و این درست است.
نقل قول کردن
#20 پارسوماش 1395-05-27 22:50
هرکی فارسی حرف بزنه فارس محسوب میشه.فارس یه زبان و فرهنگه نه یک ژنتیک و نژاد.اگر بگیم پارس هست پس باید ماد و پارتم الان باشند.بگذریم… امروزه احترام و حرمت اجتماعی هر قوم یا شخصی به توان اقتصادیه اونه.آدم فقیر همیشه در مظان اتهامه شما اگر برید خارج اگر بخواهید پدر و مادرتون رو دعوت کنید یک هفته بیان پیشتون مسولان اون کشور ازتون میپرسن چقد پول داری؟تا زمانیکه سیر نباشی نمیتونی فکر کنی , تا زمانیکه پول نداشته باشی محاله شیک بپوشی , تا زمانیکه سرمایه نداشته باشی غیرممکنه زندگیت لوکس بشه.کارگری که نیروی بازوشو عرضه میکنه تا نونی بدست بیاره آیا میتونه بفکر کلاس زبان رفتن بچش باشه؟
نقل قول کردن
#21 دیناروند 1395-05-28 16:06
پروفسور بهاروند درست میگه آغامحمدخان و سلسله نکبت بار قاجار که جزبدبختی و زن بارگی برای این ثمره ای نداشتند و با لرها بدلیل دشمنی با زندیه خصومت داشتند بزرگترین ضربه رو به لرستان زد.مرکز والیان لر را ازخرم آباد به ده بالا(حسین آبادقاجار و ایلام امروزی)برد و لرستان را به دو بخش پیشکوه و پشتکوه تقسیم کرد تا لرها با عثمانی(عراق)ارت باط مرزی و سیاسی نداشته باشند و در حالت ایزوله و بسته باقی بمانند.علامه والیزاده معجزی درکتاب تاریخ لرستان میگه تنها کار حکام قاجار در لرستان تأمین نظم برای وصول مالیات بود که معادل صدهزارگوسفند بود.وگرنه شما چه آثاری را از دوره قاجار در لرستان میبینید؟
نقل قول کردن
#22 خایدالو 1397-09-08 16:32
به نقل از پارسوماش:
هرکی فارسی حرف بزنه فارس محسوب میشه.فارس یه زبان و فرهنگه نه یک ژنتیک و نژاد.اگر بگیم پارس هست پس باید ماد و پارتم الان باشند.بگذریم… امروزه احترام و حرمت اجتماعی هر قوم یا شخصی به توان اقتصادیه اونه.آدم فقیر همیشه در مظان اتهامه شما اگر برید خارج اگر بخواهید پدر و مادرتون رو دعوت کنید یک هفته بیان پیشتون مسولان اون کشور ازتون میپرسن چقد پول داری؟تا زمانیکه سیر نباشی نمیتونی فکر کنی , تا زمانیکه پول نداشته باشی محاله شیک بپوشی , تا زمانیکه سرمایه نداشته باشی غیرممکنه زندگیت لوکس بشه.کارگری که نیروی بازوشو عرضه میکنه تا نونی بدست بیاره آیا میتونه بفکر کلاس زبان رفتن بچش باشه؟


حرفت رو باید با طلا نوشت ...
ولی نکته مهم اینه فراموشی هویتی باعث ضعف اقتصادی بخصوص تو نقاط لرنشین میشه چون با قدرتمند شدن طرف چون تعلق خاطری نسبت به سرزمینش نداره مردم همون سرزمین مادریش رو فراموش میکنه و قدرت و ثروتش رو برای بیشرفت همون منطقه هزینه نمیکنه ...
نقل قول کردن
#23 امید 1399-11-14 23:37
لرها از قوم پارس میباشند که مانند همه مردم ایران با اقوام بومی هم آمیزش داشته ولی ریشه پارسی خود را حفظ کرده و مهمترین سند آن ،زبان لری میباشد که دنباله زبان پهلوی و پر از واژگان اوستایی و پهلوی میباشد و بر عکس زبان فارسی کنونی کمترین تعداد لغات ترکی و عربی در آن راه یافته
نقل قول کردن
#24 عرب خوزستان 1401-01-10 03:33
بنده تاریخ زیاد خواندم و تحقیق کردم در مورد قوم بزرگ
و با اصالت بختیاری قدیمی ترین و با ریشه ترین قوم ایران هموطنان شجاع و مهمان نواز بختیاری می‌باشند و افتخار میکنم دوستان بختیاری بیشماری دارم
نقل قول کردن
#25 محمد 1401-09-18 08:24
وقتی میگی چهل هزار سال قدمت دارن یعنی پار بودن لر ها رد میشه، و در ضمن طبق ریشه یابی ها لر ها از عیلامی ها و کاسی ها و لولوبی ها و گوتی ها هستند که اکثر مواقع فقط عیلامی ها و کاسی ها یاد میشه
نقل قول کردن
#26 لر لیراوی 1402-07-03 19:29
به نقل از احمد:
لرها شعبه ای از پارس نبودن لرها از نژاد کاسیت وایلامیان بودن

دوست عزیز نژاد هر کسی را بر اساس زبان و فرهنگش تقسیم بندی میکنن جز کسانی که مهاجر بوده اند مانند سیاهان آمریکایی و اروپایی یا هم در دوره ی استعمار زبانشان عوض شده باشد مانند مردمان آمریکای لاتین و آفریقا،ما لرها هزاران سال هست که در این منطقه هستیم و همیشه زبان و فرهنگمان همین بوده ،یعنی آریایی و پارسی،کاسی ها در منطقه ی بزرگی ساکن بودن و کوچ رو هم بودن و جایگاه مشخصی هم ندارند،مطمئنن بخشی از اجداد ما لرها و ژنتیک ما به ایلامی ها میرسد، ولی اصالت ما آریایی و پارسی هست و در منطقه ی پارس کهن ساکن هستیم و مطمئنن اصیل ترین پارس های ایران زمین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا