یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شبی به‌ یاد ماندنی و در ويژه‌برنامه‌ خندوانه كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، پدر لرستانی تاريخ مطبوعات ايران اظهارات جالبي داشت.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "سید فرید قاسمی" حافظه تاریخی مطبوعات ایران، امشب رو در روی رامبد جوان و اعضای خانه مطبوعات کشور نشست و از تاریخ، فرهنگ و ادب کشور گفت.
مجري خندوانه در معرفی مهمانش گفت: امشب میزبان کسی هستیم که استاد بودنش بر کسی پوشیده نیست.
در ادامه استاد سید فرید قاسمی در میان تشویق حاضرین به صحنه آمد و در جواب این سؤال که یک روزنامه‌نگار خوب چه ویژگی‌های دارد گفت: روزنامه‌نگار خوب روزنامه‌نگاری است که آداب سيد فريد قاسمي حافظه تاريخي مطبوعات کشور در برنامه خندوانه: روزنامه‌نگارن ما عاقلان عاشق‌اندحرفه‌ای را به‌جا آورد، عده‌ای اعتقاد دارند که اگر روزنامه‌ای دخل و خرج داشته باشد، حرفه‌ای است که البته موضوع درآمد لازم است ولی کافی نیست که می‌توان به این نوع روزنامه‌نگاری عنوان "روزنامه‌نگاری مبتنی بر بازار" نام نهاد.
اين پژوهشگر و روزنامه‌نگار لرستاني تصريح كرد: آداب حرفه‌ای این است که روزنامه‌نگار خودش را داور بداند و نه بازیکن! در جایگاه قاضی باشد، نه شاکی و متهم. یک روزنامه‌نگار خوب باید این ویژگی‌ها را داشته باشد که البته این کار خیلی سخت است؛ یعنی نه باید کسی را به عرش ببرد و نه کسی را به فرش؛ آداب حرفه‌ای را مراعات کند. آداب حرفه‌ای هم یک سیاهه فهرست بلندبالایی است که باید آن نکته‌ها را رعایت کند تا بشود به آن روزنامه‌نگار گفت روزنامه‌نگار حرفه‌ای باید باور شخصی‌اش را جلوی در تحریریه بگذارد؛ الآن خیلی از واژه‌ها از معنا تهی شده‌اند.
وی افزود: ما به افرادی که هتاکانه و فحاشانه کار سطح چاپی را آلوده می‌کنند، روزنامه‌نگار نمی‌گوییم زيرا روزنامه‌نگاری یک کار مقدس است.
قاسمی با بيان اين كه با مرور تاریخ ایران متوجه می‌شویم که خدمات روزنامه‌نگاران ایران بی‌بدیل است؛ دانشنامه‌‌‌نگاری ایران در تاریخ معاصر، از دل روزنامه‌نگاری پدید آ‌مد؛ تأکید کرد: زمانی که در ایران فرهنگستان وجود نداشت اولین کسانی که برابر نهاده (معادل) برای واژه‌های فرنگی وضع می‌کردند روزنامه‌نگاران بودند؛ اولین نگاهبانان زبان فارسی در تاریخ، روزنامه‌نگاران بودند، ولی گاهی می‌بینید که این خدمات روزنامه‌نگاران یا دیده نمی‌شود، یا کم دیده می‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در این گستره ۱۸۰ ساله، چهار، پنج نفر، نه چهارصد نفر آدم ناسالم هم به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند، مثل همه عرصه‌ها؛ ولی در این ۱۸۰ سال، میلیون‌ها نفر روزنامه‌نگار بوده‌اند.
پژوهشگر برجسته تاريخ مطبوعات ایران گفت: ما چرا نابخردی عده قلیلی را به جمع روزنامه‌نگار واقعی و خدوم تعمیم می‌دهیم؟ روزنامه‌نگار واقعی با کارش عشق‌بازی می‌کند؛ روزنامه‌نگارن ما عاقلان عاشق‌ هستند.
در ادامه رامبد جوان از قاسمی پرسید که از چه نشریه‌ای می‌توان به عنوان نشریه استاندار نام برد؟
استاد قاسمي پاسخ داد: ما کشوری هستیم با پیشینه غنی؛ شما معدود کشورهایی در دنیا پیدا می‌کنید که از رسانه‌های گلی، سنگی و خطی و رسانه‌های چاپی به رسانه‌های شارژی رسیده باشند.
وي ادامه داد: الآن این رسانه‌های شارژی به دستگاه توهم تبدیل شده، متوهم درست می‌کند. شما می‌خواهید یک سالن غذاخوری بروید، تحقیق می‌کنید که غذای آن‌جا خوب است یا سيد فريد قاسمي در برنامه خندوانهنه. چرا ما برای غذای روح‌مان تحقیق نمی‌کنیم؟ آشپز اطلاعات فضای وب کیست؟
حافظه تاريخ مطبوعات ایران افزود: نشریه شناسنامه دارد، مجوز گرفته و با قانون این کشور دارد خودش را وفق می‌دهد، اگر چه ما در کشورمان خط قرمزهای‌مان شناور است. کسی که می‌خواهد به قانون توجه کند، دچار مشکل می‌شود. کسی هم که اصلاً نه رفته دنبال مجوز نشریه و نه کاری در چارچوب قانون انجام داده، به راحتی نشریه‌ و کتاب منتشر می‌کند. ولی کسی که می‌رود برای نشریه مجوز بگیرد، دچار مشکل می‌شود. تا این مشکلات حاشیه‌ای حل نشود، هر آن‌چه را که در این باره بگوییم، به نظر من دردی را دوا نمی‌کند.
قاسمی ادامه داد: اولین نشریات فارسی در خارج از ایران منتشر شد (به‌خصوص در هندوستان)؛ در ۱۵۰ سال اول فارسی‌نویسی در دنیا، ۲۱۰ عنوان نشریه فارسی در جهان منتشر شده است. جالب است بدانید در کشور ما، در همه کتابخانه‌های کشور از این ۲۱۰ عنوان، ۱۸۰ عنوان اصلاً وجود ندارد و بقیه عنوان‌هایی هم که وجود دارد، تک‌نسخه‌ها و تک‌شماره‌هاست؛ دوره کامل، به ندرت است.
وی اشاره کرد: یکی از مصیبت‌هایی که کشور ما دارد، این است که میراث روزنامه‌نگاری این کشور حفظ نشده است. در خارج، کشوری را که نمی‌خواهم نام ببرم، ۹۵ سال است که روزانه تمام نشریات و تمام کتاب‌‌های چاپ ایران را تهیه می‌کند! کشوری هست که در دو، سه دهه اخیر توسعه پیدا کرده که آرشیو غنی مطبوعات فارسی دارد. ما در کشورمان به جای فعالیت، بیشتر "فعال‌نمايی" می‌بینیم. نهادهایی داریم که متولی این کار هستند که این نهادها به جای این‌که به وظیفه‌شان عمل کنند، به حاشیه‌ها می‌پردازند و همین هست که بنا بر تحقیقاتی که انجام داده‌ام اعلام می‌کند که صدها نشریه و کتاب در تهران منتش شده که هیچ نسخه‌ای از آن در داخل کشور موجود نیست.
قاسمی افزود: اشکال کار این است که افکار برخی از مسوولان در پر کردن دفترچه خاطراتشان از طریق برگزاری جلسات سیر می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد رسانه‌ای خبرسازی کند، گفت: خبرسازی با خبر‌آفرینی متفاوت است. جاعل خبر با آفریننده خبر، دو تا است. آن جاعل خبر است و خبر آفرین نیست و مبنایی هم ندارد، ولی خبر آفرینی یکی از تکنیک‌های روزنامه‌نگاری است. در تاریخ ایران هم داشته‌ایم که تیراژ یک روزنامه آمده پایین و عزیزی برای من نقل می‌کرد که در چاپخانه نشسته بودیم و دیدم این مجله نمایی ندارد و نشستم و یک نامه از قول "چارلی چاپلین" به دخترش نشستم و آن مجله را از بحران نجات دادم؛ نمونه خبر‌آفرینی در ایران هم عرض کنم و اینکه خبرنگار ایرانی هم داشته‌ایم که به نخست‌وزیری که هیچ‌وقت با کسی مصاحبه نکرده زنگ زده و گفته که در شهر شایعه شد که شما دیوانه شده‌اید و نخست وزیر تکذیب می‌کند و این می‌شود نمونه‌ای از یک گفتگو با کسی که در عمرش با کسی گفتگو نکرده است.
اين محقق و پژوهشگر لرتبار در پايان با بيان اين كه ما گوشی هوشمند داریم،‌ ولی رسانه و رسانه‌نگار هوشمند می‌خواهیم، اظهار کرد: برای برنامه‌ریزی کشور باید متوازن پیش برویم؛ پیکره موزون باشد. نمی‌شود برای اقتصاد افق‌مان قله باشد، ‌برای رسانه چشم‌اندازمان چاله باشد.
در حاشيه:
* استاد قاسمی کتاب «‌مطبوعات ایران» را به رامبد جوان هدیه داد و از طرف همه لرستانی‌ها و همشهریانش (خرم‌آبادي‌ها) از رامبد جوان به خاطر دعوت از خانم شهره لرستانی تشکر کرد و گفت: بازتاب خوب آن برنامه را هفته گذشته در رسانه‌هاي لرستان مشاهده کردم؛ مردم لرستان با برنامه خندوانه احساس سرزندگی کردم و من بر خودم واجب میدانم که از شما، جناب‌خان و عوامل برنامه برای توجه به جای‌جای ایران تشکر کنم.
* استاد قاسمی در بخشی از برنامه 10 ثانیه لبخند زد تا دوستدارانش به او رأی دهند. قاسمی در این بخش از برنامه به شوخی گفت: تمام لرهای کشور قطعاً به من رای خواهند، همچنین همسرم اصفهانی است پس رأی آن‌ها را هم خواهم داشت، من همه جای ایران کار کرده‌ام و یقین دارم به من رأی خواهند داد.
کساني كه مايل هستند در انتخاب بهترين لبخند هفته شركت كنند مي‌توانند از طريق نوشتن نام "سید فرید قاسمی" و پس از آن ذكر يك عدد از 11 تا 20 در قالب پيامك به شماره 30888 به ايشان راي دهند.
* استاد قاسمي خطاب به جوان گفت: شما خدمت بزرگی به جامعه می‌کنید؛ خندوانه "قهقهه‌"آفرین است، معکوس "هق‌هق" و ما اگر بخواهیم «هق‌هق زُدا» باشیم، باید «قهقهه‌زا» باشیم؛ که خندوانه این کار را انجام می‌دهد.
* قاسمی در این برنامه هدیه‌ای هم شامل کتاب‌هایی برای تجهیز کتابخانه "‌کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش لرستان» داد، قابل ذکر است پیش از این نیز قاسمی 2 هزار جلد کتاب به این مجموعه هدیه داده بود.
* در پایان، اين محقق برجسته لرتبار پیامی را با گویش لری خطاب به هم‌استانی‌ها بيان كرد و در آن ضمن آرزوی سلامت برای همه لرستانی گفت: رامبد جوان و این برنامه عاملی بودند تا برای عرض سلام به هم استانی‌ها در این برنامه حاضر شوم.
* برخي از خبرنگاران حاضر در مراسم اشاره داشتند كه بخش‌هايي از برنامه امشب خندوانه حذف شد. از جمله قسمتي كه جناب‌خان اقدام به انتشار نشريه مي‌كند و پس از تخلف، نشريه او توقيف مي‌شود اما وي اصرار بر انتشار دارد... همچنين بخشي از اظهارات استاد فريد قاسمي در خصوص جشن حافظ و لزوم حمايت از كساني كه مجوز قانوني براي برگزاري جشن‌ها مي‌گيرند اما در آخرين لحظات لغو مي‌شود.
* قابل ذکر است این برنامه با حضور اعضای خانه مطبوعات کشور برگزار شد که در بین آن‌ها برخي از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات لرستان نیز حضور داشتند.
پدر لرستانی مطبوعات کشور در برنامه خندوانه: روزنامه‌نگارن ما عاقلان عاشق‌اند
سید فرید قاسمی متولد 19 شهريور 1343 در خرم‌آباد، دانش‌آموخته روزنامه‌‌نگاری و کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.
از این پژوهشگر پرتلاش تا کنون 114 کتاب منتشر شده و شش کتاب دیگر نیز از ایشان در دست انتشار است.
نگارش بیش از یک‌ هزار مقاله و گزارش، دبیری مجموعه و نظارت علمی بر انتشار بیش از 150 اثر، پژوهش و نگارش حدود 90 طرح و پژوهش با تکثیر محدود، سردبیر 15 نشریه ادواری و مدیرمسئولی دو نشریه ادواری پژوهشنامه تاریخ مطبوعات ایران و مجله لرستان‌پژوهی از دیگر سوابق علمی و اجرایی وی است.
سید فرید قاسمی طراح و عضو مؤسس موزه مطبوعات و کتابخانه‌های مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها و کتابخانه تخصصی کتاب (مرکز کتاب‌پژوهی ایران) و همچنین مؤسس شورای ساماندهی و اطلاع‌رسانی میراث مطبوعات ایران و مرکز کتاب‌پژوهی ایران است.
او همکار و نویسنده شماری از مقاله‌های شش دایره‌المعارف بزرگ شامل دانشنامه ایران، دانشنامه جهان اسلام، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی، دایره‌المعارف زن ایرانی، دانشنامه دانش‌گستر بوده است.
مشاوره به مراکز مطبوعاتی، اطلاع‌رسانی، علمی، آموزشی، پژوهشی و نشر، عضویت در شورای تدوین برنامه هنرستان‌های روزنامه‌نگاری کشور، شورای احیای میراث مکتوب کتابخانه ملی، شورای سیاست‌گذاری اولین و دومین جشنواره مطبوعات و بزرگداشت یک‌صدمین سالگرد مشروطیت، دبیری نخستین جشنواره نقد کتاب، نخستین هم‌اندیشی سامان‌دهی و اطلاع‌رسانی میراث مطبوعات ایران، نخستین جشنواره رسانه و خبرنگاران کتاب و بیستمین جشنواره مطبوعات، عضویت در هیأت داوران جشنواره حامیان نسخ خطی، جشنواره کتاب و رسانه، شورای تکریم اهل‌قلم، کتاب سال (1383)، نخستین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی و جشنواره‌های مطبوعات و روزنامه‌نگاری از جمله نخستین جشنواره مطبوعات ورزشی ایران از دیگر سوابق ارزشمند این استاد برجسته است.
استاد قاسمی اهداگر 6 کتابخانه اختصاصی و تخصصی، پژوهشگر برتر سال، نشان نوشین (انجمن منتقدان تئاتر)، کتاب‌پژوه نمونه، پژوهشگر برگزیده در زمینه اطلاع‌رسانی متون ایران‌شناسی، فرزانگان استان لرستان و ... نیز هست.
گزارش: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 ali 1395-05-18 02:52
عالي
نقل قول کردن
#2 سیماش 1395-05-18 08:25
درود بر تو استادفریدقاسمی… امثال شما مایه فخر و مباهات ایران عزیز هستند…یک لر اصیل النسب
نقل قول کردن
#3 رحمانیان 1395-05-18 12:44
درود بر شرفت سید بزرگوار
نقل قول کردن
#4 رامین 1395-05-18 13:57
استاد سربلندمون کردی انشاءالله همیشه در اوج و در قله افتخار باشی ما لرستانی ها و به خصوص خرم ابادی ها افتخار می کنیم که استادی بزرگ مانند شما داریم
نقل قول کردن
#5 میلاد 1395-05-18 14:14
واقعا لذت بردیم عالی بود
نقل قول کردن
#6 شهروند 1395-05-18 15:59
دورود وصدها سلام بر استاد قاسمی بز خود می بالم همشهری اینچنین انسان فرهیخته ای هستم .
نقل قول کردن
#7 کاندیدا 1395-05-18 19:33
:-* عالی خوشم اومد
نقل قول کردن
#8 فاطمي 1395-05-18 19:59
از جناب استاد تشكر ميكتم بزرگواري كه مايه افتخار و سربلندي لرستان عزيز است
نقل قول کردن
#9 امیر خرم آبادی 1395-05-18 22:50
درود بر شرف این بزرگ مرد افتخار آفرین پاینده باد لرستان و مردم پر غرور و با صلابتش
نقل قول کردن
#10 رضاییان 1395-05-19 19:50
ایکاش لرستان چندین سیدفریدقاسمی داشت.چقدر ایشان پرکارند.خداوند به ایشان طول عمر با عزت بدهد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا