یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سراب نای‌کش در شهرستان چگنی یکی از زیباترین مناطق لرستان است که جنگل‌هایی باشکوه، سرابی دائمی، قلعه‌ای باستانی و مردمی خونگرم را در دل خود جای داده است.
هر چند انتظار می‌رود این روستا با این همه ویژگی مثبت به عنوان یکی از مناطق گردشگرپذیر و توسعه‌یافته استان معرفی گردد، اما متأسفانه وجود مشکلات متعدد به‌هیچ‌وجه زیبنده این روستا و مردم باصفایش نیست.



مشاهدات میدانی خبرنگار یافته و گفتگو با برخی اهالی حاکی است که در روستای نای‌کش که گاه به‌اشتباه از آن در بین مردم عادی و برخی ادارات با نام ناوه‌کش هم یاد می‌شود، مشکلاتی ازجمله عدم اجرای کامل طرح هادی به خصوص در طرفین سراب، وجود قبرستان در مجاورت روستا و بالادست سراب که هم از لحاظ ترافیکی ممکن است ایجاد خطر کند و هم آلودگی برای سراب داشته باشد؛ مشکلات آب و فاضلاب، وضعیت نابسامان سراب زیبای نای‌کش، عدم وجود امکانات گردشگری و رفاهی، بی‌توجهی به قلعه‌ای تاریخی (مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران تاریخی پس از اسلام)، مشکلات مربوط به روشنایی معابر، اجرای ناقص علائم راهنمایی رانندگی، نصب نیوجرسی‌های بدون علائم در مسیر، نبود پل عابر پیاده و... موجب شده که این ثروت خدادادی مغفول مانده و بهره لازم از آن برده نشود.
شاید پرداختن به تمامی مشکلات این روستا که در 25 کیلومتری مرکز استان و 13 کیلومتری شهر دوره در مرکز شهرستان چگنی و در مسیر شهرستان کوهدشت واقع شده، ممکن نباشد، اما رفع برخی مشکلات عمده از جمله ایجاد شبکه آب و فاضلاب روستا، ساماندهی سراب زیبای نای‌کش به عنوان یک قطب گردشگری که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند و همچنین لزوم توجه به قلعه تاریخی روستا می‌تواند به عنوان اولویت‌های رفع محرومیت در روستای نای‌کش مدنظر قرار گیرد.
 
 

لزوم اجرای طرح فاضلاب
فرماندار چگنی در گفتگو با خبرنگار یافته در خصوص مشکلات زیرساختی آب و فاضلاب نای‌کش گفت: لازم است که شرکت آب و فاضلاب استان لرستان نسبت به اجرای طرح فاضلاب روستا اقدام کند.
قدرت الله ترابی نژاد گفت: بحث جمع‌آوری فاضلاب هم در شهر چگنی و هم در خود نای‌کش یک بحث مهمی است که لازم است در روستای نای‌کش یک چاه در بالادست حفر و آب شرب روستا کلاً از سراب جدا شود.
فرماندار چگنی افزود: با توجه به اینکه در بالادست سراب، چاه‌های خانگی فاضلاب وجود دارد امکان سرایت آلودگی به سمت سراب دور از ذهن نیست، لذا انتظار داریم بنا بر مکاتباتی که پیش‌تر انجام‌گرفته، شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به جمع‌آوری فاضلاب روستا و اجرای طرح فاضلاب در این روستا اقدام کند.
وی در ادامه به اهمیت حفر حلقه چاه در بالادست سراب اشاره کرد و گفت: آب شرب باید از آب سراب جدا شود و ما هم با حساسیت پیگیر این موضوع هستیم.
ترابی نزاد با اعلام این‌که سراب متولی خاصی ندارد و فعلاً در اختیار دهیاری است، تأکید کرد: در حال حاضر از آب سراب نای‌کش برای مزارع پایین دست و مراکز پرورش ماهی استفاده می‌شود.
 
 
 
لزوم همکاری روستاییان برای رفع مشکلات آب و فاضلاب روستا
مدیر آب و فاضلاب شهرستان چگنی هم در خصوص آب شرب روستا و اجرای طرح فاضلاب اظهار داشت: روستا شیب ملایمی دارد و وجود آلودگی دور از ذهن نیست.
مهندس زینی وند افزود: این شرکت به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، آب همه روستاها را نمونه‌برداری و طبق فرایندهای استاندارد آزمایشگاهی کلرزنی می‌کند تا مشکلی در تأمین آب شرب ایجاد نشود.
وی افزود: تا این لحظه مشکلی در کیفیت آب در این روستا و سایر روستاهای که تحت پوشش مشاهده نشده است.
وی تأکید کرد: برای رفع نگرانی اهالی روستا، شرکت آب و فاضلاب مطالعات فنی را انجام و دو نقطه را در بالادست روستا برای حفر چاه شناسایی کرده است و درصورتی‌که روستاییان عزیز آن منطقه به‌ویژه کسانی که در آن مسیر زمین کشاورزی دارند همکاری کنند قطعاً شرکت آب و فاضلاب نسبت به حفر و احداث چاه جدید آب در بالادست روستا در کوتاه‌ترین زمان اقدام خواهد کرد تا آب روستا از یک مسیر مطمئن تأمین شود.
 


نای‌کش و اهمیت گردشگری
فرماندار چگنی در پاسخ به دغدغه خبرنگار یافته در خصوص تبدیل سراب نای‌کش و اطراف آن به قطب گردشگری هم اظهار داشت: ایجاد منطقه گردشگری در حاشیه سراب بسیار مهم است، اما باید مزایا و معایب این موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، زیرا در پایین‌دست سراب تعدادی مراکز پرورش ماهی و مزارع وجود دارد.
ترابی نزاد افزود: ما به شکل محدود در اطراف خود سراب پارک ایجاد کرده‌ایم که برای ساماندهی و توسعه آن دو تا بحث مطرح است. یا بخش خصوصی به موضوع ورود پیدا کند و یا دهیاری با همکاری و مساعدت دولت منطقه را سروسامان بدهد. البته ورود خیرین به این موضوع هم می‌تواند مدنظر قرار گیرد.
وی در خصوص قلعه تاریخی روستا نیز گفت: قلعه باستانی هم توسط میراث فرهنگی به‌عنوان اثر تاریخی ثبت‌شده که لازم است ساماندهی شود.
 
اسکندر فلاحوند چگنی معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص بحث گردشگری روستای نای‌کش گفت: با توجه با اینکه ردیف اعتباری برای سراب نای‌کش نداریم؛ در سال جاری درخواست تخصیص مطالبات را داده‌ایم.
وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار و انجام مطالعات بعدی، اقدامات زیرساختی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
 
برنامه آزادسازی قلعه باستانی در دستور کار است
 از معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص تپه تاریخی روستای نای‌کش پرسیدیم، زهرا بهاروند در پاسخ اظهار داشت: تپه نای‌کش سال ۸۰ و به شماره ۴۰۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: این اداره کل با توجه به اهمیت این تپه و قلعه موجود و قرارگیری این اثر مهم در داخل بافت روستا، سال 1392 اقدام به تعیین عرصه و حریم اثر، جهت حفاظت بیشتر و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز کرده است.
بهاروند ادامه داد: با توجه به اینکه قسمتی از اثر فوق در تملک اشخاص هست و پیرو تعیین حریم مصوب انجام شده، این اداره کل در حال حاضر برنامه آزادسازی عرصه اثر و سپس خواناسازی و کاوش را در دستور کار خود دارد.
وی ادامه داد: درخواست تامین اعتبار جهت آزادسازی و خواناسازی صورت گرفته که پس از تامین اعتبار در اسرع وقت برنامه‌های فوق در اولویت قرار خواهند گرفت.
 
 
🔵گفته‌های مردم و مدیران منطقه همه مؤید این موضوع می‌باشد که لازم است به روستای نای‌کش به عنوان یکی ثروت خدادادی و یکی از ظرفیت‌های گردشگری در لرستان توجه خاص شود و اقداماتی آنی و عاجل برای توسعه این روستا که توسعه منطقه را در پی خواهد داشت مدنظر قرار گیرد.
ساماندهی و محافظت از قلعه تاریخی و نصب شناسنامه‌ی بنا و تابلو راهنمای این اثر تاریخی، تصویب و اجرای طرح آب و فاضلاب و سپتیک، ساماندهی سراب نای‌کش، محدودیت سرعت و نصب دوربین، تکمیل روشنایی معابر و به خصوص از در پادگان تیپ شهید رستمی تا سه‌راهی درجه به طول تقریبی 600 متر، جایگزینی قبرستان، اجرای طرح هادی به طور کامل، توسعه فضای سبز حاشیه سراب،، ارتقاء نای کش به دهستان یا شهر با توجه به مرکزیت چندین روستا، مراقبت از چنارها و باغات منطقه بخصوص بخش جنوبی روستا، ایجاد پاسگاه انتظامی در شرق چگنی، نصب و ایجاد پل عابر و موانع استاندارد، توسعه امکانات آموزشی، توسعه مراکز درمانی و ایجاد مرکز اورژانس با توجه به قرار گرفتن در محور مواصلاتی شرق به غرب استان، توجه به خواسته روستاییان و به خصوص کشاورزان و دارندگان مزارع پرورش ماهی و ... در کنار همکاری و همراهی مردم منطقه، موجب تقویت و ارتقاء این ثروت خدادادی خواهد شد.
 فراموش نکنیم توسعه این روستا و تبدیل‌شدن به قطب گردشگری در منطقه، علاوه بر اشتغال‌زایی منجر به کاهش مهاجرت، گردش مالی، عمران و آبادانی در این روستای زیبا و شهرستان چگنی خواهد شد.
 
گزارش و عکس: عبدالرضا قاسمی/ بهمن 1400
پایگاه خبری یافته






دیدگاه‌ها  

#1 آریان نای کش 1400-11-18 11:09
درود بر جناب قاسمی عزیز
و تشکر بابت پرداختن به بحث نای کش که به صورت جامع و کامل به مزایا و کاستی های سراب باستانی وگردشکری نای کش ورود کردند امید است مورد توجه مسئولین شهرستان چگنی و استان لرستان قرار گیرد

اما در خصوص مشکل آلودگی آب نظر مسئولین در خصوص ایجاد چاه آب را رد می کنم
چون
آب آشامیدنی و... شرکت خطوط لوله و مخابرات وازارت نفت در منطقه لرستان شرکت نفت چنار
و روستاهای رحیم آباد حاتمون شوراب و...از سراب نای کش تامین می شود و تا تصفیه خانه ایجاد نشود تامین آب روستای نای کش در بالا دست روستا فقط آب نای کش را تامین می کند و وجود چاه های فاضلاب کماکان احتمالا آلوده شدن آب سراب و روستای ها تابعه وجود دارد و احداث چاه آب بالا دست موجب کاهش دبی آب سراب می شود
پس بهترین کار ایجاد تصفیه خانه برای نای کش هستش
نقل قول کردن
#2 لرستانی مقیم تهران 1400-11-18 11:31
احسنت گزارش کاملی بود. بنده اهل این منطقه و به دلیل نبود درآمد مهاجرت کردم
نقل قول کردن
#3 میرزاوند 1400-11-18 11:32
سپاس از دغدغه مندی یافته
نقل قول کردن
#4 فرهاد 1400-11-18 13:30
باسلام و تشکر از جناب قاسمی عزیز و همکاران خوبشون در یافته ، بسیار زیبا و جالب بود ، اگه مدیران شهرستان و استان سلیقه و دغدغه داشته باشند نای کش میتواند منطقه ای جذاب برای گردشگری و ایجاد شغل و درآمد برای روستا و شهرستان باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا